Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Skulle nog kontrollera den iallafall vackumtest så den inte läcker igenom
Läst på en hel del här nu hur dumpventilen fungerar. Mycket med denna bilen som jag gör för första gången.

Kan man märka ett vakuumläckage på dumpen ifall man går runt med gasol när motorn är igång? För jag var och testade turbon för vakuumläckage med gasol och röktryckt systemet utan resultat. Om en dumpventil har läckage, är det slutet då så mina test inte kan ge utslag om så är fallet?
 
N Niq skrev:
Borde räcka med ena sidan. Det är ok med ett litet glapp fram och tillbaka i axelns riktning men sidledes ska den vara utan glapp. Den ska tvinna riktigt lätt.

Är där orginal lufttillförsel och avgassystem?
Allt ska vara original när det gäller lufttillförseln. Avgasbiten så är katalysatorn bytt till en sportversion samt det klassiska att byta själva avgassystemet till ett grövre. Genomfört av tidigare ägare.
 
Kan läcka mellan tryck och avlasningssidan har aldrig delat nån sån så vet inte hur den är konstruerad
 
N
Har du ställt frågan på jagrullar.se ?
Jag själv har fått mycket hjälp där genom åren.
 
Bytt tändkablar?
 
T TobyWoby skrev:
Allt ska vara original när det gäller lufttillförseln. Avgasbiten så är katalysatorn bytt till en sportversion samt det klassiska att byta själva avgassystemet till ett grövre. Genomfört av tidigare ägare.
Det är lite långsökt men om inte motorns programvara är anpassad till det nya avgassystem så kan det krångla och turbomotorer är lite känsligare.

När du skriver bränsleinsprutningsventiler menar du hela spridaren då? Annars så skulle det säkert vara bra att göra en spridarrengöring och en insprutningsbild. Eventuellt tvätt av hela bränslesystemet.

Vilken bensin kör du på?

Annars så en dator som visar live värden på alla givare. Som någon skrev tidigare gå igenom alla elanslutningar inklusive jordledningar.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan läcka mellan tryck och avlasningssidan har aldrig delat nån sån så vet inte hur den är konstruerad
Hmm, får kolla närmare på det 👍
 
N Nalleman64 skrev:
Har du ställt frågan på jagrullar.se ?
Jag själv har fått mycket hjälp där genom åren.
Hej,

Yes, ställt den här tidigare fast nu uppdaterad efter allt jag bytt samt garaget och jagrullar 😋

Felet kan ju bero på så otroligt mycket så hoppas på att någon som kanske varit med om samma ser inlägget 👍
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är lite långsökt men om inte motorns programvara är anpassad till det nya avgassystem så kan det krångla och turbomotorer är lite känsligare.

När du skriver bränsleinsprutningsventiler menar du hela spridaren då? Annars så skulle det säkert vara bra att göra en spridarrengöring och en insprutningsbild. Eventuellt tvätt av hela bränslesystemet.

Vilken bensin kör du på?

Annars så en dator som visar live värden på alla givare. Som någon skrev tidigare gå igenom alla elanslutningar inklusive jordledningar.
Svårt att säga det där med programvaran men minns inte att bilen betedde sig såhär när jag köpte den.

Yes, menar spridarna 👍 hela bränslesystemet är mer eller mindre bytt förutom ledarna.

Tankar enbart 98 för att undvika spikar och allmänt bättre för motorn av min kunskap.

Ska kolla hur mycket livevärden jag kan få fram av felkodsläsaren. Nyttjar en iCarsoft Vol 3.0.
 
M mickekarl skrev:
Bytt tändkablar?
Tändspolarna är bytta till nya med hög kvalité men inte själva kabelstammen. Den kabelstammen är väldigt stor med, osäker om det ens finns en skarvning någonstans där man kan bryta 🤔
 
Spolarna borde sätta kod även om det är kablarna så det är nog lugnt
 
Tillägg:

Min största gissning på detta problem var det gamla spjällhuset då felet blev bättre efter att jag rengjort det. Dock försvann det inte helt.

Jag valde sedan efter ett tag att byta och bytte till ett helt nytt original, dock menade först Brandt Bil på att det behöver programmeras när spjällhus byts. Så jag bytte det och åkte till dem.

Det strulade rätt rejält, först så kunde de inte p.g.a. chippningen så de bad om godkännande att omprogrammera ECU (att chippningen försvinner) men det funkade inte heller då bilen vägrade hantera programvaran som skickades till den så spjället förblev oprogrammerat. De sa då även att bilen klarar sig utan programmerat spjällhus på dessa äldre bilar.

Ska jag tro på detta?

Jag vill tro det och hittills har väl symtomen bevisat att det stämmer då mer eller mindre exakt samma symtom fanns både med det gamla och de nya spjällhuset. Antar att det inte är värt att testa köpa ny ECU, tappa chippningen och programmera spjället.

Vad tror ni?
 
Har inte skruvat med nån sån motor men tidigare v70 kräver programmering av gasspjäll
 
Dett är rimligt symtom med spjällhusproblem
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har inte skruvat med nån sån motor men tidigare v70 kräver programmering av gasspjäll
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dett är rimligt symtom med spjällhusproblem
Hmm..frågan är ju då ifall det är värt pengarna..en ny ECU är oftast inte så billigt.. sedan vill man ju gärna ha tillbaka chippningen 🙈

Undrar ens varför bilen vägrade ta emot programvaran..vad det berodde på. Vill ju inte köpa ny ECU i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.