Startar ny uppdaterad tråd efter många åtgärder.

Söker någon som kan hjälpa mig med nedan som hittills ingen verkar veta orsaken bakom.

Har en bil enligt rubriken som ibland kan få för sig att komma lite väl lågt i tomgång. Det sker inte jätteofta men när det sker så sjunker tomgången till ca. 400 varv (normal tomgång 700 varv). Detta kan ske när man stannar vid stopp och frikopplat eller finparkerar där man pendlar mellan gas och frikoppling. Dessutom kan man uppleva bilen gå ”lite” hackigt vid fullt gaspådrag när man försöker nyttja alla 325Hk så fort det går. Den gasar absolut men den kan hacka flera gånger där varje hack är någon microsekund.

Bortsett från ovan går bilen fin fint, har för övrigt jämn och fin tomgång och gasar fint vid vanlig körning.

Jag har gjort mängder med åtgärder. Det har blivit bättre men symtomen finns kvar.

Jag har utfört/bytt följande:

1: Testat efter vakuumläckage med både rök och gasol, inget resultat.
2: Bytt bränslepump och tank armatur.
3: Bytt bränslefilter.
4: Bytt luftfilter.
5: Bytt luftmassemätare inkl. hus.
6: Bytt alla tändspolar.
7: Bytt alla tändstift.
8: Bytt alla bränsleinsprutningsventiler.
9: Bytt sensor för bränsletrycket.
10: Bytt magnetventil (turbo).
11: Bytt evapventil.
12: Bytt komplett vevhusventilation.
13: Bytt grenrör-insug-packning.
14: Bytt spjällhus.

Jag har inga felkoder alls. Bilen är chippad men har inte upplevt dessa symtom tidigare. Nu har det pågått i kanske 1 år.

Jag fattar inte varför bilen beter sig såhär…

All hjälp är otroligt uppskattad!
 
När du bytt vevhusventilationen har du då bytt oljefällan också? Du har säkert kollat att turbon snurrar som den skall?
 
Felsökt nåt i övrigt? Vad händer med bränsletrycket de gånger den dippar? Kanske är nå tok i tanken som påverkas vid inbromsning......
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dumpventil?
 
N Niq skrev:
När du bytt vevhusventilationen har du då bytt oljefällan också? Du har säkert kollat att turbon snurrar som den skall?
Hej! Yes, oljefälten är bytt. Jag har dock inte felsökt vid turbon mer än efter vakuumläckage då den sitter så väldigt trångt till. Något smidigt sätt att testa det på? Bilen låter som om den laddar som den ska men just inom turbo är jag inte så påläst.
 
S Stefan1972 skrev:
Felsökt nåt i övrigt? Vad händer med bränsletrycket de gånger den dippar? Kanske är nå tok i tanken som påverkas vid inbromsning......
Trodde det kunde bero på bränsletrycket också men då den beter sig likadant både innan och efter en ny bränslepump så ser jag inte vad det kunde vidare vara för fel inom det området.

Jag kan koppla in felkodsläsaren och se ifall det finns något mönster 👍
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dumpventil?
Hej! Ja det kan det möjligtvis vara. En annan skrev också om turbon. Inte felsökt jättemycket där då det är så fruktansvärt trångt. Testat efter läckage men inte mer.

Något smidigt sätt att testa dumpventilen?
 
Är det orginal eller öppen
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är det orginal eller öppen
Det ska vara original av min vetskap, turbon i sin helhet ska vara original.
 
Skulle nog kontrollera den iallafall vackumtest så den inte läcker igenom
 
Jag hade en 2.4t så det är inte samma motor men Volvo brukar vara ganska likt uppbygda. Om du lossar luftröret till turbon så kan du känna med fingrarna om rotorn tvinnar lätt och det inte är något glapp i den. Turbon har också oljerör som du borde kolla att är rena och täta.

Vad har du för sorts program i bilen kan du ta bort det och se om den beter sig likadant utan?

Har du ändrat på lufttillförsel eller avgassystem?
 
Ingen erfarenhet av varken Volvo eller bensinturbo men de gånger jag haft lågtomgångsproblem och/eller småryck vid gaspådrag som inte varit bränslerelaterade har det berott på givare, vevaxel-varvtalsgivare, möjligen kamgivare, med tillhörande kablage.
Att problemen kommer vid start-stopp-parkeringsmaövrer där motorn rör sig i fästena skulle kunna tyda på kablageproblem.
Att den går klockrent mellan varven kan också tyda på något elglapp.
 
N Niq skrev:
Jag hade en 2.4t så det är inte samma motor men Volvo brukar vara ganska likt uppbygda. Om du lossar luftröret till turbon så kan du känna med fingrarna om rotorn tvinnar lätt och det inte är något glapp i den. Turbon har också oljerör som du borde kolla att är rena och täta.

Vad har du för sorts program i bilen kan du ta bort det och se om den beter sig likadant utan?

Har du ändrat på lufttillförsel eller avgassystem?
Kan absolut kolla upp detta. Bör man kolla båda sidorna av turbons rotor? Det ska väl vara en genomgående axel men kanske svårt att känna ifall glappet sitter på insuget eller avgassidan.

Tyvärr vet jag inte vilken programvara som har använts och har ingen möjlighet att testa utan. Det var troligtvis två ägare tillbaka som genomförde chippningen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ingen erfarenhet av varken Volvo eller bensinturbo men de gånger jag haft lågtomgångsproblem och/eller småryck vid gaspådrag som inte varit bränslerelaterade har det berott på givare, vevaxel-varvtalsgivare, möjligen kamgivare, med tillhörande kablage.
Att problemen kommer vid start-stopp-parkeringsmaövrer där motorn rör sig i fästena skulle kunna tyda på kablageproblem.
Att den går klockrent mellan varven kan också tyda på något elglapp.
Har tidigare fått felkod på solenoiderna så har bytt både insug och avgas sidans solenoider som tog bort felkoden. Däremot fick jag en gång för ett tag tillbaka sedan en konstigt felkod i samband med andra precis efter ett ingrepp att gaspedalens givare var konstig. Denna kom dock aldrig tillbaka och har enbart sett den 1 gång.

Haft funderingar på ifall gaspedalens givare är knas även ifall en felkod inte skapas av bilen. Vet inte om det kan ske dock och hur vanlgit det är att gaspedalen ger sig.
 
T TobyWoby skrev:
Kan absolut kolla upp detta. Bör man kolla båda sidorna av turbons rotor? Det ska väl vara en genomgående axel men kanske svårt att känna ifall glappet sitter på insuget eller avgassidan.

Tyvärr vet jag inte vilken programvara som har använts och har ingen möjlighet att testa utan. Det var troligtvis två ägare tillbaka som genomförde chippningen.
Borde räcka med ena sidan. Det är ok med ett litet glapp fram och tillbaka i axelns riktning men sidledes ska den vara utan glapp. Den ska tvinna riktigt lätt.

Är där orginal lufttillförsel och avgassystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.