H hapazard skrev:
Sen är det viktigt att förstå att mätbart inte är samma sak som farligt. Man kommer hitta rester från läkemedel nedströms om ett reningsverk, men utspädningseffekterna från källan (alltså en aktiv dos som du stoppar i dig) är enorma och det finns inget som tyder på att sådana nivåer skulle ha någon somhelst effekt.

Könshormoner finns ex givetvis naturligt i alla djur, så man får i sig sådana i oerhört mycket större mängd om man äter kött eller fisk. Mögelost innehåller allehanda antibiotikalika ämnen i låga nivåer men förstås även där astronomiskt mer än vad du kan hitta i en vattentäkt.
https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/lakemedelsrester/

Det förekommer i dricksvatten med. Notera också att den undersökningen är gjord 2006-2008. Tror du inte att användningen av p-piller har ökat sedan dess?

Var och en efter egen förmåga antar jag.
 
På den här nivån oroar du dig säkert för mycket annat också , ibland kan oron i sig vara skadlig, bara en upplysning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På den här nivån oroar du dig säkert för mycket annat också , ibland kan oron i sig vara skadlig, bara en upplysning.
Jag har kollegor som arbetar med vattenfrågor på statlig myndighet. Min oro är befogad.
 
Ma Ti Ma Ti skrev:
[länk]

Det förekommer i dricksvatten med. Notera också att den undersökningen är gjord 2006-2008. Tror du inte att användningen av p-piller har ökat sedan dess?

Var och en efter egen förmåga antar jag.
Såklart det förekommer, men på nivåer som är irrelevanta.

Har du bara tillräckligt bra analys kommer dukunna påvisa vad som helst, var somhelst. Typexemplet är väl kontamination från kränvapentester som kan påvisas i allt stål producerat efter 1945. Men, är bara ett bekymmer i vissa känsliga instrument.
 
Vad är biverkningarna enl dina vänner, vad ligger bakom oron?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vill också förtydliga meningen med tråden är inte här att jag ska upplysa er om biverkningarna med dricksvatten som har över tid kommit till att bli mer otjänligt. Det är var och ens egna ansvar att veta vad man stoppar i sig.

Vill också att tråden hålls fri från en diskussion om vad jag gör med min kropp och vad jag stoppar i mig likaså. Håll tråden fri för diskussion om huvudfrågan vilket är min efterfrågan om köksblandare med två utgångar på den svenska marknaden samt diskmaskinsavstängning varav sistnämnda fick jag svar på, tack.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 4 till
  • Laddar…
Ma Ti Ma Ti skrev:
Vill också förtydliga meningen med tråden är inte här att jag ska upplysa er om biverkningarna med dricksvatten som har över tid kommit till att bli mer otjänligt. Det är var och ens egna ansvar att veta vad man stoppar i sig.

Vill också att tråden hålls fri från en diskussion om vad jag gör med min kropp och vad jag stoppar i mig likaså. Håll tråden fri för diskussion om huvudfrågan vilket är min efterfrågan om köksblandare med två utgångar på den svenska marknaden samt diskmaskinsavstängning varav sistnämnda fick jag svar på, tack.
Du skrev att du oroade dig för läkemedelsrester och har fått lugnande besked. Det är väl bra, om inte annat kanske ngn annan läser och tar till sig istället för att smittas med din noja.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ma Ti Ma Ti skrev:
Vill också förtydliga meningen med tråden är inte här att jag ska upplysa er om biverkningarna med dricksvatten som har över tid kommit till att bli mer otjänligt. Det är var och ens egna ansvar att veta vad man stoppar i sig.

Vill också att tråden hålls fri från en diskussion om vad jag gör med min kropp och vad jag stoppar i mig likaså. Håll tråden fri för diskussion om huvudfrågan vilket är min efterfrågan om köksblandare med två utgångar på den svenska marknaden samt diskmaskinsavstängning varav sistnämnda fick jag svar på, tack.
Du får gärna starta en annan tråd om detta om du orkar då det är ett intressant ämne. Jag Tycker att det är bra att upplysa andra om viktiga saker, eller hur ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 6 till
  • Laddar…
Ma Ti Ma Ti skrev:
Håll tråden fri för diskussion om huvudfrågan vilket är min efterfrågan om köksblandare med två utgångar på den svenska marknaden samt diskmaskinsavstängning varav sistnämnda fick jag svar på, tack.
Första frågan har du i alla fall fått ett halvt svar på; Kolla med Brava vattenrening i Örebro.
 
  • Gilla
Ma Ti
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du skrev att du oroade dig för läkemedelsrester och har fått lugnande besked. Det är väl bra, om inte annat kanske ngn annan läser och tar till sig istället för att smittas med din noja.
"Smittas" med min "noja"? Du har ingen aning om hur jag bor, vart jag bor och vilka förutsättningarna är här. Vad jag eller andra människor gör för levnadsval är upp till oss själva som vuxna människor i ett fritt och öppet samhälle. Om någon annan blir "nojig" är det dennes ensak och det är inte din skyldighet att agera moralpolis.

Återigen. Tråden handlar om köksblandare för omvänd osmos. Inte om otjänligt dricksvatten.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
hsd
Har Du kollat på kranar för kolsyrat vatten
Vet inte hur de fungerar men det kan kanske vara något
 
hsd hsd skrev:
Har Du kollat på kranar för kolsyrat vatten
Vet inte hur de fungerar men det kan kanske vara något
Jag har kikat på dessa men nästan alla har bara en utgång. I de köksblandare med två utgångar är det tre slangar, varmt, kallt och filtrerat vatten.
 
  • Kromad kökskran med synliga rör för kallt och varmt vatten, minimalistisk design, inblick i installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökskran med 2-funktionsluftblandare, måttangivelser, renvattenkran, illustrerar flödeslägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir lite nyfiken på varför du inte bara kopplar in den på kallvattenledningen till kranen efter splitten till diskmaskinen? Har jag missat något? Men jag förstår folk som är nyfikna på behovet, ibland lär man sig genom att läsa knepiga saker.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får gärna starta en annan tråd om detta om du orkar då det är ett intressant ämne. Jag Tycker att det är bra att upplysa andra om viktiga saker, eller hur ?
Jag har gjort detta tidigare men har kommit till insikt att många tyvärr hellre väljer att lägga locket på och att det tar mer energi än vad det ger mig. Om du är intresserad skulle jag tipsa dig att vända dig till din egen Länsstyrelse och även Svensktvatten till att börja med. Kan även tipsa om pub.med och att man kan läsa medicinska journaler och vetenskapliga artiklar.
VidarH VidarH skrev:
Jag blir lite nyfiken på varför du inte bara kopplar in den på kallvattenledningen till kranen efter splitten till diskmaskinen? Har jag missat något? Men jag förstår folk som är nyfikna på behovet, ibland lär man sig genom att läsa knepiga saker.
Flödet är något helt annat när kallvattnet passerar filtret och speciellt med omvänd osmos. Av det skälet brukar flera ha en kombinerad köksblandare eller som kommer med en separat köksblandare enbart för det filtrerade vattnet. Det sistnämnda är dock uteslutet då jag bor i hyresrätt och vill inte borra i något.
 
Måste det vara två utgångar då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.