Gaaaaahhh
Hamnade all extremvärme i södra Europa?
Grått och regn...

/Mr 2½v semester kvar. ⛈️🍻
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Någon som vet om det finns prejudikat på vad överdrivet låg hastighet är?
Knappast 80 på 100-väg i alla fall. Särskilt då de flesta har glädjemätare så dom tror att dom kör 90.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Gnäller inte, men klarar man inte hålla 100 km/h med vanlig personbil på 1+2 väg utan joddlar runt 80 km/h, ska man nog fundera lite på sin förmåga att köra bil. Min åsikt som inte behöver delas. Än värre är mopedbilar och A-traktorer på de här vägar.
Min bil håller inte 100 km/h i alla backar heller? Inte ens på plan mark om jag har släpet, men det är ju en annan grej. Men jag lovar att upphinnande trafik på 1+2 vägar gnisslar tänder ändå. För ännu roligare körning så finns det partier mellan Vänersborg och Åmål som går tvärs över dalar och åsar med avfartsvägar i dalarna där det är sänkt hastighet. Spännande att mitt i en uppförsbacke gå från 50 till 90 som skyltning, framförallt med ett lastat släp. Där kan jag tänka mig att utropa GAAAAHHHH över trafikplaneringen. För vilken frisk människa sätter den skyltningen där?
Sedan. Att förväntas kunna hålla 100 km/h på en 1+2 väg är dumt. Dels för att moppebilar som får åka knappt 50 km/h och a-traktorer som ligger i 30km/h kan dyka upp. Men även cyklister har rätt att befinna sig på dessa... (om inte annat är skyltat)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Min bil håller inte 100 km/h i alla backar heller? Inte ens på plan mark om jag har släpet, men det är ju en annan grej. Men jag lovar att upphinnande trafik på 1+2 vägar gnisslar tänder ändå. För ännu roligare körning så finns det partier mellan Vänersborg och Åmål som går tvärs över dalar och åsar med avfartsvägar i dalarna där det är sänkt hastighet. Spännande att mitt i en uppförsbacke gå från 50 till 90 som skyltning, framförallt med ett lastat släp. Där kan jag tänka mig att utropa GAAAAHHHH över trafikplaneringen. För vilken frisk människa sätter den skyltningen där?
Sedan. Att förväntas kunna hålla 100 km/h på en 1+2 väg är dumt. Dels för att moppebilar som får åka knappt 50 km/h och a-traktorer som ligger i 30km/h kan dyka upp. Men även cyklister har rätt att befinna sig på dessa... (om inte annat är skyltat)
Håller med angående 100 till 70 eller 50 till 100 till...
Lika utanför Örebro mot Ludvika.
2+1 med korsningar.
 
Citat.
"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." Helt rätt.

Men !
Skyltad hastighet visar tillåten max hastighet......
På landsväg skyltat typ 90, kan en grävmaskin köra i 5 kilometer i timmen under längre förflyttning. Föraren ska dock underlätta omkörning för snabbare trafik i den mån det är möjligt.
Enligt polisen ska det bara finnas minimihastighet på motorväg. Har för mig att den då är minst 50 kilometer i timmen.
 
F
K Kane skrev:
Någon som vet om det finns prejudikat på vad överdrivet låg hastighet är?
5-10km/h i stan. Troligtvis i nån form av provokation som medvetet störande av trafik eller spelande av hög musik i kombination med att visa röven genom rutan.

Hemmavid så har vi en 300m lång 70-sträcka inklämd mellan två rondeller. På andra sidan den ena rondellen är det 50 och på andra sodan den andra är det fri fart. Vi har begåvningar som polisanmält folk som ligger i 50 på 70-sträckan. Naturligtvis utan nån framgång. GAAHH!!…
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Så ett gemensamt GAAAAHHHH över trafikplaneringen oavsett vart man befinner sig!
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaahhh
Hamnade all extremvärme i södra Europa?
Grått och regn...

/Mr 2½v semester kvar. ⛈️🍻
Gaaahhh är i södra Centraleuropa... men som tur är "bara" 30-35° här... och igår kväll haglade det...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Gaaaahhh för att det inte finns en undre hastighetsgräns! 😉
 
  • Älska
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Från trafikförordningen:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. '
Paragrafen handlar om att avsiktligt hindra andra förare. Det är inte förbjudet att vara i vägen, men det är förbjudet att jävlas med folk i trafiken. Vanligt att folk gör det ändå, men det är det beteendet paragrafen ska sätta stopp för.

Att ha en något överdriven riskmedvetenhet och anpassa farten till upplevda faror är tillåtet, även om det är frustrerande för majoriteten. Också tillåtet att i viss mån sänka farten av ekonomiska skäl, men det är inte reglerat hur mkt i Sverige utan en ren bedömningsfråga för polisen.

Fullt rimligt att vråla GAAAAAH även när man råkar på trafikanter som är lagliga ibland.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gaaaahhhhh!!!! Idioter på 80 väg som måste köra om när jag kör hästsläp trots att jag kör nästan 90. Sen får jag nästan bromsa för dessa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Gaaaahhhhh!!!! Idioter på 80 väg som måste köra om när jag kör hästsläp trots att jag kör nästan 90. Sen får jag nästan bromsa för dessa.
En av "dödssynderna" i trafiken.
Först helst sega sig förbi.
Sedan in framför och bromsa...
👿
 
  • Gilla
Ville_Vessla och 7 till
  • Laddar…
GAAAAHH!
Jävla reklam för spelsajter.

Edit: nu slipper jag det i två dygn åtminstone 😀
 
  • Haha
  • Gilla
fgo och 3 till
  • Laddar…
Gaaaahhhh!!!
Trädgård med odlingsbäddar, leksaker, grönt nät, hus i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvvägs genom häckklippningen så öppnar himlen sig 😠
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Gaaaahhhh!!!
[bild]
Halvvägs genom häckklippningen så öppnar himlen sig 😠
Gaaaaahhh
Med risk för att vrida om kniven... Vaknar till sol och nästan vindstilla här. 🌞😎
Men nog lär det komma en skur eller två innan kvällen. 🌦️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.