Hej alla glada!

Tänkte kolla om jag blivit en grinig gubbe nu när man kommit upp sig i ålder.

Bor i ett nybyggt område där det fortfarande byggs. Elskåpet i området står vid min parkering. (Dåligt placerat men visste om det när jag köpte tomten)

Grannen på andra sidan gatan har sin undercentral stående på min tomt (har stått där ca 1.5år under pågående nybygge)
Börjar ledsna att den står där med ca 10m lång kabel som ligger i anslutning till skåpet i gräset. Kabeln går även över vägen där det är ett väggupp för kabeln.

Störningsmomentet är när man ska klippa gräset runt elskåpet ska jag flytta hans elcentral och den långa elkabeln. Elkabeln som går över vägen har ett tillhörande väggupp. Vägguppet blir extra iriterande när man ska in och ut med släppkärran.

Vattenfall ska komma och koppla om strömmen men har gått ca 1.5år nu och börjar undra om dom verkligen kommer. Enligt grannen är det Vattenfall som tar lång tid. Vattenfall kan inte lämna ut några uppgifter till mig om det är anmält eller inte.


För att försöka undvika detta i fortsättningen. Kan jag be kommande husbyggnationer om att inte ställa deras undercentral på min tomt? Kan jag även be dom att dra kabeln under vägen istället? Eller är jag skyldig att ha deras undercentral vid elskåpet som står på min tomt?


Mvh en bitter gubbe
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej, Vattenfall eller dina grannar har ingen rätt att dra ledningar eller ställa skåp på din fastighet. Det är bara att vara proaktiv och se till att de inte hamnar på din fastighet framgent.

Just elbolag och deras elektriker är nog generellt rätt ointresserade av vad som är rätt och fel juridiskt, de gör vad de tycker är enkelt och praktiskt och saknar vanligen relevant utbildning vad gäller juridiken. Jag förstår dem, de skulle hamna i eviga äganderätts- och förvaltartvister om de ställde frågor och informerade istället för att agera. Tänk er själva om en jurist skulle ordna med byggström, kabeln skulle aldrig lyckas nå målet.

Vad gäller vägen och ledningar så är det mellan den som förvaltar vägen och den som lägger kabeln. Det kan t ex bara en kommunal gata och då är det kommunens ensak eller en samfällighetsförening som förvaltar den som gemensamhetsanläggning. Eller en markägare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
redep och 17 till
  • Laddar…
Grannens mätarskåp för tillfällig bygg-el får normalt ha max 5 m anslutningskabel och ska placeras intill nätägarens anslutningspunkt i området. Oftast blir det precis i ytterkanten på gatan och inte inne på någons tomt men här kanske det inte går att den stå säkert på annat sätt. Vattenfall har tydligen stor brist på elkraftsingenjörer som ska handlägga ärendet och det finns även andra delar som det juridiska mellan olika parter som ska beredas, därför blir väntetiden mycket lång.
 
  • Gilla
DaLundh och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, Vattenfall eller dina grannar har ingen rätt att dra ledningar eller ställa skåp på din fastighet. Det är bara att vara proaktiv och se till att de inte hamnar på din fastighet framgent.

Just elbolag och deras elektriker är nog generellt rätt ointresserade av vad som är rätt och fel juridiskt, de gör vad de tycker är enkelt och praktiskt och saknar vanligen relevant utbildning vad gäller juridiken. Jag förstår dem, de skulle hamna i eviga äganderätts- och förvaltartvister om de ställde frågor och informerade istället för att agera. Tänk er själva om en jurist skulle ordna med byggström, kabeln skulle aldrig lyckas nå målet.

Vad gäller vägen och ledningar så är det mellan den som förvaltar vägen och den som lägger kabeln. Det kan t ex bara en kommunal gata och då är det kommunens ensak eller en samfällighetsförening som förvaltar den som gemensamhetsanläggning. Eller en markägare.
Vägen är kommunal och guppet vid kabeln är lagt för att skydda kabeln. I början inget skydd och kabeln drogs ut från undercentralen när bilar körde över kabeln. Framförallt när plogbilen fick tag i kabeln.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bygget 52 och 12 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Grannens mätarskåp för tillfällig bygg-el får normalt ha max 5 m anslutningskabel och ska placeras intill nätägarens anslutningspunkt i området. Oftast blir det precis i ytterkanten på gatan och inte inne på någons tomt men här kanske det inte går att den stå säkert på annat sätt. Vattenfall har tydligen stor brist på elkraftsingenjörer som ska handlägga ärendet och det finns även andra delar som det juridiska mellan olika parter som ska beredas, därför blir väntetiden mycket lång.
Tusen tack för svar. Så för att tolka det rätt så kan jag lyfta skåpet över till andra sidan gatan och låta kabeln från elskåpet till undercentralern gå över vägen istället för undercentralen till huset?
Mvh
 
Nej det godkänns säkert inte av elnätsägaren. Mätarskåpet ska stå intill anslutningspunkten som råkar vara vid din sida gatan.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej det godkänns säkert inte av elnätsägaren. Mätarskåpet ska stå intill anslutningspunkten som råkar vara vid din sida gatan.
Vad menas med ”säkert inte”? 😀
 
  • Gilla
Aspenridge
  • Laddar…
Skicka en faktura till vattenfall för hyran av din mark.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skicka en faktura till vattenfall för hyran av din mark.
useless useless skrev:
Skicka en faktura till vattenfall för hyran av din mark.
Vattenfalls elskåp har ett servitut.
Finns servitut för elskåpet
 
F Fred83 skrev:
Vad menas med ”säkert inte”? 😀
Kabeln mellan kabelskåpet och mätarskåpet har ett betydligt sämre elektriskt skydd än den kabel som går mellan mätarskåpet och uttagscentralen borta vid din grannes hus. Om någon då t.ex. råka köra sönder anslutningskabeln som du flyttat och lagt över vägen istället så skulle det kunna ske en mycket allvarlig elolycka och du skulle kunna räknas som vållande till olyckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kabeln mellan kabelskåpet och mätarskåpet har ett betydligt sämre elektriskt skydd än den kabel som går mellan mätarskåpet och uttagscentralen borta vid din grannes hus. Om någon då t.ex. råka köra sönder anslutningskabeln som du flyttat och lagt över vägen istället så skulle det kunna ske en mycket allvarlig elolycka och du skulle kunna räknas som vållande till olyckan.
Tusen tack för svaret. Med andra ord ge fan i undercentralen 😜
 
F Fred83 skrev:
Finns servitut för elskåpet
Servitut betyder inte att man inte har rätt till ersättning för intrånget.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det är INTE vattenfall som har ansvar för kabeln efter byggskåpet utan den som har anmält byggström till sitt bygge. Så det är upp till byggaren att ordna med kabeln efter skåpet, är det besvärligt att ha byggströmmen på marken så kan man hänga upp den i luften. Det är bara att bygga/sätta upp "stolpar/torn".
Ps
Så fejden ska du ta med dom som bygger och inte nätägaren.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Helt rätt det är "nyttjaren" till mätarskåpet du ska diskutera med. Nyttjaren är i vanliga fall den som nyttjar strömmen från mätarskåpet.
Vattenfall äger endast kabelskåpet.

Det är den som har mätarskåpet som ansvarar för nödvändiga tillstånd avseende uppställning kabeldragning mm. Det enda nätägaren brukar ha som krav är att skåpet placeras nära deras anläggning <5m, matande kabel ej över väg mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är ju här det blir lite klurigt juridiskt, som vi har varit inne på är det Vattenfall som äger kabeln fram till det tillfälliga byggskåpet där elmätaren sitter. Detta har de nu ställt så nära sin anslutningspunkt de kan, alltså bredvid sitt permanenta elskåp som står på din mark. Efter byggskåpet tillhör kablarna husägaren, alltså din granne. Dock är det ju så om jag har tolkat nätkonsetionsreglerna (väldigt osäker på stavningen där) rätt att det är ingen annan än i detta fall Vattenfall som får dra kablar över, under, i annans mark för att föra över el till bostadshus. Så egentligen kan jag tycka att du kan kräva av Vattenfall att de placerar sin kunds byggcentral på hans tomt.
Dock är det ju så som @Claes Sörmland är inne på i första svaret på tråden, de som jobbar med sådana här ärenden är inga jurister och försöker nog lösa de flesta ärenden så enkelt och tekniskt smidigt det går och då kan man inte ta hänsyn till alla lagar och regler som finns. Detta tillvägagångssätt fungerar säkert i 99 fall av 100 och då tar de säkert och tuggar i sig den bajsmackan i det 100:e fallet...
 
  • Gilla
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.