I vår källare har vi ett matförråd (som i ärlighetens namn blivit någon form av dumpcentral).

I år bestämde vi oss för att fixa till det och här är vår resa.

Huset är i gult tegel från 1963. Matförrådet är ouppvärmt och brukade vara toalett (om jag minns säljarens uppgifter rätt) men när de byggde ut blåste de rent rummet och det har varit förvaring sen dess.
Förrådsutrymme med hyllor, köksartiklar, mat, dryckesflaskor, orientalisk matta och lite rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet har varit väldigt rått. Fönstret saknade lister och fog. Puts hade släppt. Och lampan är bara en lampsockel.

Vi började med att tömma och bredspackla. Vi fick hjälp med att bredspackla det värsta.

Omfärdig källare med betonggolv, oputsade väggar, synlig rördragning och fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter två lager och slipning målade vi väggar (och tak) i salviagrönt.

Tomt litet rum med betonggolv, gröna väggar, ett fönster och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi satte upp elfaskenor för att ha hyllor som går runt hela rummet. Och försökte få till det helt i nivå. Rummet är inte särskilt skevt så vi hoppades på att få det rätt. Vi fick hjälp med två väggar av en snickare och jag gjorde tredje väggen (som det blev fel på och ni senare får se).

Tomrum med ljusgrå väggar, fönster, avlångt fönster, rör på väggen, taklampa, obeboeligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här försöker jag lasra till att få det helt i våg och det ser ut som att jag fått till det. Ett oinrett rum under renovering med målarverktyg, en laseravståndsmätare och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum under renovering, verktyg och byggmaterial på golvet, oupplysta LED-lister på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi satte också upp golvlister. Jag fuskade lite med att sätta upp dem genom att borra hål och skruva fast dem med plugg. Golvet är ojämt så jag körde akrylfog undertill för att dölja skuggspalten som uppstod. Detta skapade lite problem för jag glömde tapea första väggen och linjen blev inte rak. Så jag fick skrapa och måla om golvet.

Golvet målades för övrigt med betonggrå mineralfärg. Väldigt bra blev det.

Härefter satte vi upp konsoler och började testa höjder samt så målade jag lister och även fönstret fick fog och färg.

Ett oinrett rum under renovering med tomma vita hyllplan, verktyg och målartillbehör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det var det dags för hyllor. Vi fick hjälp med att såga upp dem och målade dem sedan. För att få en hård yta lackade vi dem med matt golvlack.

Tom walk-in garderob med vita hyllsystem och ett orientaliskt matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla mattan kom också in. Jag hade en fantasi att det skulle matcha bra med färgerna men vi har beställt en orange matta istället och det tror vi passar bättre.

Ett tomt förrådsutrymme med hyllor, verktyg och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den observante kanske ser att hyllorna på höger sida inte är helt raka. Det är ca 1 cm fel i höjd på den sista. Något vi löste genom att göra hyllan sne (högre i ingången). Deg syns inte nämnvärt irl pga perspektivet att stå framifrån.

Tomma kontorshyllor, metallstöd, inomhus, fönster med gröna blad utanför, neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock fick vi lite problem med mittenbiten.

Tomma vita hyllplan i ett hörn, synlig stödstruktur, sparsam färgpalett, skuggor, minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det löste vi med skarvjärn.

Metallhörn på vit yta, skuggor, diskret, inredningsdetalj, fastskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett tomt rum med tak, två väggar, och kablar fastsatta längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit skrivbordshörna, skuggor, kontorsmiljö, minimalistisk design, grå matta, kabelförsänkning, stilren, simpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som kvarstår nu är att byta taklampa, matta och slänga in lite plastbackar. Annafs börjar det se bra ut tycker vi. :)
Ett välfyllt skafferi med hyllor, matvaror, köksredskap och ett orientaliskt matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 28 till
  • Laddar…
Snyggt!

Tänker osökt på dessa remsor;
Vit, perforerad bandspole med utsmyckade hålmönster, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte är er kopp av te, men hade varit sjukt snyggt med den färgen!
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Snyggt!

Tänker osökt på dessa remsor;
[bild]

Kanske inte är er kopp av te, men hade varit sjukt snyggt med den färgen!
Snygga. Nej vi har gjort en hel del steg ifrån det romantiska lantliga och gått mot det moderna. Vilket är varför mattan ska bort och lådorna vara lite mer industriella. Gillar tanken dock!
 
Mycket snyggt! Gott om plats för mat, så ni klarar säkert rekommendationer att ha ett matförråd hemma inför olika eventuella krissituationer. Jag funderar bara på hur ni har löst det för att få bort råheten. Har ni ändrat ventilationen eller värmen?
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Mycket snyggt! Gott om plats för mat, så ni klarar säkert rekommendationer att ha ett matförråd hemma inför olika eventuella krissituationer. Jag funderar bara på hur ni har löst det för att få bort råheten. Har ni ändrat ventilationen eller värmen?
Nej. Svalheten vill vi bevara. Så det är ouppvärmt (även om det läcker in värme från sidorna och övriga uppvärmda källaren) och ventilerat med fasadventil.

Det håller mellan 12-18 grader beroende på utetemp. Nu under sommaren är det ca 18.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Undrar hur golvlisterna mår av betongplattan/väggvinkeln 🤔 brukar må bra av lite luft där nere 🙂
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Undrar hur golvlisterna mår av betongplattan/väggvinkeln 🤔 brukar må bra av lite luft där nere 🙂
Vad ska jag hålla utkik efter? Nu är det fog undertill.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vad ska jag hålla utkik efter? Nu är det fog undertill.
Beroende på dränering och isolering/brist på isolering under plattan kommer det bli fuktigt i vinkeln. Håll koll på mögel och färgsläpp🙂
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Och ett tillägg. Undvik kartonger direkt på golvet 😀
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Och ett tillägg. Undvik kartonger direkt på golvet 😀
Obligatorisk fråga-varför då? :)
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Obligatorisk fråga-varför då? :)
Fukt från marken vandrar upp genom plattan, fastnar under kartongen, svartmögel som följd.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Håll även koll på vad som händer under mattan ni lagt in. Rummet är rått som du säger och troligyvis ligger golvet direkt mot mark och kan ge fukt uppåt.
 
Denna typen av platta från en massa olika tillverkare är helt överj-vligt bra för din typ av förråd/matkällare. Fukten kan vandra fritt, "varm" att gå på då den håller dig borta från golvet.
 
  • Geometriskt mönster, svartvitt, cirkelformat, upprepat, illusion, abstrakt, metallgaller, rektangulär ram, skuggor, dekorativ design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Håll även koll på vad som händer under mattan ni lagt in. Rummet är rått som du säger och troligyvis ligger golvet direkt mot mark och kan ge fukt uppåt.
Golvet är torrt och bra. Huset dränerades för 15 år sen. Vi har haft den röda mattan på golvet i 4 år nu utan fuktgenomslag, mögeldoft, eller fällningar. Så jag tror egentligen golvet är torrt och bra och det inte är något risk. Men ska hålla koll.
 
  • Gilla
Sson85 och 3 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
I vår källare har vi ett matförråd (som i ärlighetens namn blivit någon form av dumpcentral).

I år bestämde vi oss för att fixa till det och här är vår resa.

Huset är i gult tegel från 1963. Matförrådet är ouppvärmt och brukade vara toalett (om jag minns säljarens uppgifter rätt) men när de byggde ut blåste de rent rummet och det har varit förvaring sen dess.
[bild]

Rummet har varit väldigt rått. Fönstret saknade lister och fog. Puts hade släppt. Och lampan är bara en lampsockel.

Vi började med att tömma och bredspackla. Vi fick hjälp med att bredspackla det värsta.

[bild]

Efter två lager och slipning målade vi väggar (och tak) i salviagrönt.

[bild]
Vi satte upp elfaskenor för att ha hyllor som går runt hela rummet. Och försökte få till det helt i nivå. Rummet är inte särskilt skevt så vi hoppades på att få det rätt. Vi fick hjälp med två väggar av en snickare och jag gjorde tredje väggen (som det blev fel på och ni senare får se).

[bild]

Här försöker jag lasra till att få det helt i våg och det ser ut som att jag fått till det. [bild]
[bild]

Vi satte också upp golvlister. Jag fuskade lite med att sätta upp dem genom att borra hål och skruva fast dem med plugg. Golvet är ojämt så jag körde akrylfog undertill för att dölja skuggspalten som uppstod. Detta skapade lite problem för jag glömde tapea första väggen och linjen blev inte rak. Så jag fick skrapa och måla om golvet.

Golvet målades för övrigt med betonggrå mineralfärg. Väldigt bra blev det.

Härefter satte vi upp konsoler och började testa höjder samt så målade jag lister och även fönstret fick fog och färg.

[bild]

Efter det var det dags för hyllor. Vi fick hjälp med att såga upp dem och målade dem sedan. För att få en hård yta lackade vi dem med matt golvlack.

[bild]

Gamla mattan kom också in. Jag hade en fantasi att det skulle matcha bra med färgerna men vi har beställt en orange matta istället och det tror vi passar bättre.

[bild]
Den observante kanske ser att hyllorna på höger sida inte är helt raka. Det är ca 1 cm fel i höjd på den sista. Något vi löste genom att göra hyllan sne (högre i ingången). Deg syns inte nämnvärt irl pga perspektivet att stå framifrån.

[bild]

Dock fick vi lite problem med mittenbiten.

[bild]

Men det löste vi med skarvjärn.

[bild]
[bild]
[bild]

Det som kvarstår nu är att byta taklampa, matta och slänga in lite plastbackar. Annafs börjar det se bra ut tycker vi. :)
[bild]
Bra jobbat!
Gillar valet av kulör
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.