Tja.

Får min elbil idag och har installerat en laddare hemma med avdrag för grön teknik

Hade även tänkt köpa en portabel man kan ta med till sommarstugan och när man åker runt i sommar.

Går det att göra grön teknik avdrag på sommarstugan när jag redan installerat en laddare hemma.

Tänkte köpa en Ctek Njord Go laddare
 
För fast installation i sommarstugan tror jag att du får avdrag men inte en portabel. Se skatteverkets text:
Skärmdump av webbsida, text om skattereduktion för laddstolpar, chattfönster, Skatteverkets webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag tänkte samma sak.

Men hittade den här sidan.
Har fått för mig att man måste både köpa installation och laddare för att få avdrag


[länk]
Trodde också det bara gällde vid installation. Maila och dubbelkolla innan. Annars lät det intressant som en extra att ha med sig som komplement till 230-sladden.
 
p-pennan p-pennan skrev:
Trodde också det bara gällde vid installation. Maila och dubbelkolla innan. Annars lät det intressant som en extra att ha med sig som komplement till 230-sladden.
Frågade en säljare när jag hämtade ut bilen och dom körde likadana laddare där.


Tydligen kan man kalla det "fast installation" bara man skruvar fast den i väggen
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Ja, man skruvar inte ens fast den, utan skruvar i ett par skruvar man hänger den på.

Förhoppningsvis kollar väl elektrikern att trefasuttaget och dess matning är ok, i värsta fall skickar han bara ut en lärling med en stjärnmejsel.

Med det sagt har jag en Njord Go på landet på motsvarande sätt. Tycker den funkar bra även om appen inte är ett under av UX-arbete.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Frågade en säljare när jag hämtade ut bilen och dom körde likadana laddare där.


Tydligen kan man kalla det "fast installation" bara man skruvar fast den i väggen
Elektrikern kan ju kalla saker och plats så att grön teknik går igenom som sist oavsett vart och hur de sitter?
 
För att få grönt avdrag behöver man köpa installation och laddaren i detta fall som ett paket?

För det jag läste på sidan där jag länkade till är det bara laddaren dom säljer med 50% grönt avdrag
 
Precis, varu- och tjänsteleverans ska ske av samma företag. Jag sket i bidraget av det skälet, då jag räknade med att det skulle bli bökigare att få ut en elektriker till landet än det skulle spara netto. Men ska man ändå ha dit en kan det ju vara värt det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis, varu- och tjänsteleverans ska ske av samma företag. Jag sket i bidraget av det skälet, då jag räknade med att det skulle bli bökigare att få ut en elektriker till landet än det skulle spara netto. Men ska man ändå ha dit en kan det ju vara värt det.
Har redan 3 fas handsken så behöver inte någon installation.

Tycker det är lite märkligt att dom säljer laddaren med avdrag då helt uppenbart ingen elektriker behövs.

Såg att man kan lägga till 3fas uttag för 1000kr, ingen aning vad dom räknar in i det men lät extremt billigt.

Vet inget om företaget, kanske är så att dom kör en fuling och säljer en massa laddare sen om skatteverket nekar utbetalning så skickas räkningen vidare till kunden som förmedligen redan använt laddaren och inte länge kan lämna tillbaka den
 
Kollade och det står installerat och klart i priset

Vad kan dom mena för installation? Kommer förbi och hänger fast den på väggen?

Antar att det är ett kryphål för att kunna sälja billiga laddare
 
  • Skärmbild av en mobilwebbsida för elbilstillbehör, erbjudande om installation, laddbox och pris efter bidrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, visst är det ett kryphål. I allt väsentligt är det som sagt två skruvar man drar i. Kan dock meddela att laddboxen hänger fint på valfri spik/skruv nära ett trefasuttag på första bästa ladugård om man nu umgås med folk som har sådana. 🤠

Svart CTEK batteriladdare monterad på sliten trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På.
Närbild på en väderbiten dörr med avflagande vit och röd färg och två svarta beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, visst är det ett kryphål. I allt väsentligt är det som sagt två skruvar man drar i. Kan dock meddela att laddboxen hänger fint på valfri spik/skruv nära ett trefasuttag på första bästa ladugård om man nu umgås med folk som har sådana. 🤠

[bild]
På.
[bild]
Av.
Nöjd med laddaren ?
 
Ja, det får jag säga att jag är. Jag använder den mest på landet, men köpte den för att kunna ha den som portabel laddare också. Och det har kommit till nytta en del de här två åren jag haft den.

Jag skrev lite om mina vedermödor med framför allt appen första halvåret eller så. Det går att läsa här, och i närmare ett dussin efterföljande inlägg i den tråden.
 
Tackar, får ta och läsa igenom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.