För att barnen ska kunna springa barfota, sparka fotboll, spela kubb, hjula, göra volter. Slippa fästingar och annan otrevlig ohyra. Sen är det rätt snyggt också med en klippt matta.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
Det gör jag inte.

Ställer ut den "dumma" robotklipparen med jämna mellanrum. Orkade precis med att gödsla lite innan regnet kom för någon vecka sedan och nu ser den grön ut. Jag orkar inte bry mig särskilt mycket om vad andra tycker. På håll ser den grön och fin ut, men traskar man runt och synar är det en hel del annan än gräs.

Några av husen, däribland jag, har en plätt allmänning som man ska klippa, den brukar få växa på bra mycket mer än vad grannarnas plättar gör. Det är ju fint med lite blomster, och så gynnar det insektslivet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jobbar hemifrån 5 dagar per vecka - check
Du har missförstått det. 5 dagar per vecka är på minuskontot. Guldgossarna är så viktiga att de inte kan vara borta från kontoret.
 
  • Gilla
  • Haha
Denimhead och 3 till
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har missförstått det. 5 dagar per vecka är på minuskontot. Guldgossarna är så viktiga att de inte kan vara borta från kontoret.
Haha
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
Om du gillar knott och ”mördarsniglar” så har du en perfekt strategi, båda arterna älskar högt gräs. 😊
 
  • Gilla
Mariaed och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du gillar knott och ”mördarsniglar” så har du en perfekt strategi, båda arterna älskar högt gräs. 😊
Om jag ändå har för ambition att röja ner gräsmattan till några futtiga centimeter varje vecka så gör inte mördarsniglarna någon skada - de är snarare till hjälp. 😉
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Nissens
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Om jag ändå har för ambition att röja ner gräsmattan till några futtiga centimeter varje vecka så gör inte mördarsniglarna någon skada - de är snarare till hjälp. 😉
Nej, sniglarna gillar att ligga i det långa gräset på dagtid eftersom det håller fukten bättre. Sedan kryper de fram därifrån när kvällen kommer. Det är samma med knotten, de vilar nere i det höga gräset på dagen och kommer fram på kvällen…
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Många anledningar

Skönt jobba med kroppen efter mitt kontorsjobb.

Lugn stund för mig själv.

Kräver ingen större kompetens eller research för mig som har lite tid över.

Tar upp stor del av tomten och gör därmed att allt ser mycket finare ut, huset, gräsmattan och allt i närheten.
 
  • Gilla
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
C
Det ger mig tillfredsställelse att klippa gräset och se det färdiga resultatet. Grön, tät och fin
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Klipper en gång i veckan kanske. Eller varannan. Låter delar där det växer mycket fint stå kvar. Massor av smörblommor på norrgaveln nu. Och prästkragar i en liten klump vid tvättställningen. Resten klipps med en lagom hög inställning på klipparn eftersom här växer så inihelvete med tistlar och brännässlor som ungarna springer in i.

Började ett projekt med att göra hela stora delen av gräsmattan som vi inte använder till en riktig äng. Vände upp 2x2 meter i gassande sol och sen fick resten va... Haha. Lite mindre att klippa och mer blommor till nästa år iallafall. Fan va jobbigt det var att ta upp svålen bara. Lerjord och en spade. Hmhm…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Odla jordgubbar är mycket mer meningsfullt än en gräsmatta.
Och mycket godare än gräs.
 
  • Gilla
  • Älska
MsTake och 3 till
  • Laddar…
M
Jag tycker det är ett hippiefenomen, man vill bo nära stan och har vara en liten struntyta till tomt då man hellre vill bo på landet. Själv tycker jag det ser för jävligt ut, lite som dårarna som ställer ut sina vitvaror i ett hörn i trädgården när dom är kass.

Men vi är alla olika, själv försöker jag underhålla min fastighet. Och då ingår att hålla trädgården i välvårdat skick så man slipper fästingar och andra skadedjur. Jag sprutar gift på taket för att slippa mossan som tar död på pannorna i förtid. Jag duschar varje dag också, även om vissa som ska rädda planeten hävdar att det är fel.

Detta är min åsikt, jag respekterar andras också, även om jag inte tycker lika.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Har robotklippare. Stängt av den ser ut som helvete här, de närmsta grannarna har gjort likadant. Är iaf hyfsat grönt hos oss alla i år till skillnad mot föregående år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dhle skrev:
Har robotklippare. Stängt av den ser ut som helvete här, de närmsta grannarna har gjort likadant. Är iaf hyfsat grönt hos oss alla i år till skillnad mot föregående år.
När det är torrt sätter man en robot på högsta och låter den gå nån gång i veckan. Allt annat skit man inte vill ha växer utan vatten. :p Om du har otur så är det sånt mög som blir för hårt för roboten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
När det är torrt sätter man en robot på högsta och låter den gå nån gång i veckan. Allt annat skit man inte vill ha växer utan vatten. :p Om du har otur så är det sånt mög som blir för hårt för roboten.
Jepp mycket mög tistlar å skit hos oss alla🤣. Skitsamma ser bättre ut än föregående år ändå, grönt är skönt.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.