Jag ska testa ikväll men har för mig att det går att fälla upp den med avslagen huvudströmbrytare. Det finns öven jordfelsbrytare på centralen och den fungerar om den aktuella automatsäkringen är av.

Det hade ju varit skönt med att bara behöva byta säkring jämfört med att gräva ner ny kabel.
 
Lista över hushållsutrustning med tidsintervaller och strömstyrkor, reflektion över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med säkringar och strömbrytare, Hager-märke, väggmonterad, lite smutsig, kabel- och röranslutning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag testade idag att slå av strömmen löste automatsäkringen ut ändå. DEt borde betyda att automatsäkringen rent mekaniskt är defekt. Som ni ser på skåpet sitter det ett antal automatsäkrinar som inte används. Jag borde bara kunna byta ut en av dem till garaget?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det kanske har varit ett flertal kortslutningar i garaget? Om det finns andra lediga säkringar märkta "C10" så går det bra att byta men det är ett elektrikerjobb. Ger du dig själv på det så bryt strömmen ute vid mätaren förutom huvudbrytaren i gruppcentralen och kontrollera att det inte finns någon spänning kvar med en spänningsprovare eller testmejsel. Det är bl.a. viktigt att skruvarna i anslutningarna för ledarna dras åt med lagom hårt åtdragningsmoment, inte för hårt och inte för löst. Får inte bli glappkontakt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag ska inte ge mig på det själv men då vet jag förmodligen vad problemet är.
 
De där gamla Hagersäkringarna är ökända för att det du beskriver.
Ibland kan man lura den genom att trycka upp den låååångsamt så fastnar den igen men många gånger är det kört. Byt ut den bara.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Det finns öven jordfelsbrytare på centralen och den fungerar om den aktuella automatsäkringen är av.
Men detta tolkar jag som att om säkringen är till, så löser jordfelsbrytaren OCH säkring ut eller?

I så fall har du ett fel på gruppen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.