Isakare Isakare skrev:
Jo, vill man slippa fästingar, myror, mördarsniglar mm är det bäst att hålla gräset kort.
Myror och mördarsniglar finns trots lågt gräs, i år knappt pga vädret. Förra året kändes det som miljoner. Har ändå robot på större delen och den stannar ju innan sniglarna kommer pga att vi har igelkottar med :p
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Oj, ska vi verkligen starta en till tråd där det blir krig om detta...

Jag har ca 1500 m2 gräs och lika mycket "äng" (d.v.s. jag försöker få det att bli äng). Tiden jag normalt lägger ner på gräsmattan per år är nog ca 2 timmar för att serva klipparroboten + 2 timmar för en omgång gödning + 2 timmar för att klippa det som roboten inte kommer åt + 2 timmar för lite extra pyssel som att fylla lite jord i de värsta groparna => ca 8 timmar per år. På "ängen" lägger jag nog ca 8 timmar på att slå och lika mycket på att räfsa => ca 16 timmar per år. Det hade förstås gått fortare om det varit en "riktig" mager äng där det inte varit så tjock och tät växtlighet. (Hos mig är det gammal åkermark. Men den del som jag först började slå för över 15 år sedan börjar se hyfsad ut nu.)

Slutar man bara klippa gräsmattan så skapar man inte en äng. Första året kanske det ser hyfsat ut med långt och frodigt grönt gräs. Sedan kommer tistlar och brännässlor + lupiner och lokor eller vad man nu råkar ha inom spridningsavstånd. Därefter björksly och liknande.

Jag har gott om rådjur och harar på besök och de har en del fripassagerare. Rekordet är 13 fästingar plockade från dottern efter lek på "ängen". (Mig verkar de inte gilla av någon anledning.)
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
enda som jag anser är att ser trädgården ut som en soptipp med avfall och skrot, då skall det städas av. Ungefär exakt som reglerna är i vår kommun =)
Är väl ofta samma personer som inte klipper sin gräsmatta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Är väl ofta samma personer som inte klipper sin gräsmatta.
Nja inte inne i samhällen, iallafall här. Måste ändå säga att det ser hyfsat ok ut på de flesta ställen. Men gräset kan vara "ovårdat" Vi har ett fall som blev anmält och kommunen tyckte att anmälaren typ var dum i huvudet då det inte fanns något att anmärka på :)

Däremot i grannsamhället har vi en skrotsamlare som får vite efter vite. Finns dock inte så mycket gräs, kan nog inte växa något efter alla läckande bilar.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
När jag flyttade in, så fanns det klippta gångar till olika delar av fastigheten. Resten var nära meterhögt. Sedan dess fokus varit på att utöka klippt yta, och nu är större delen av tomten klippt, hälften med robot, hälften manuellt.
Vad jag hade tidigare var inte någon romantisk äng, utan ett hav av kirskål, älggräs och brännässlor, med inslag av maskrosor, nejlikerot, humleblomster och snärjmåra. Drypandes av fästingar och ett paradis för mössen. Med tre små, relativt långhåriga hundar så funkade det inte så superbra.
Den höga vegetationen gjorde det dessutom svårt att se ojämnheter i marken vilket innebar att man alltid tog en risk att vricka fötterna när man gick utanför gångarna.
Roboten klipper på högsta (5cm), mest för att skydda knivarna mot stenar som sticker upp, de enda gula gräsytor jag hade under torkan var fläckar där jorden bara är någon cm djup med stora stenbumlingar under. Tror inte det hade mått mycket bättre oavsett hur det var klippt. Enbart vattnat på nysått gräs (en handfull m2).
Ängar kan låta jättefint, och jag är övertygad om att det kan vara det under rätt förhållanden, men det är ingen panacea, det passar inte alla omständigheter, både vad gäller markförhållanden såväl som behov.
Isakare Isakare skrev:
Jo, vill man slippa fästingar, myror, mördarsniglar mm är det bäst att hålla gräset kort.
Eller varför inte köra konstgräs? Underhållsfritt och garanterat fritt från myror och andra främmande objekt.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Och orm.

Körde offroad igår och provade klippa sånt som körts med röjsåg innan. Senast i höst så det var 10-12 månader sedan. En snok och en huggorm på 50kvm klippt yta synades. Ena blev hackad och ena flydde.
Bra jobbat, snokar slukar ju barn levande och huggormar kan hacka sig in på din wifi och ta över både bank-id och email. Har jag hört.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Eller varför inte köra konstgräs? Underhållsfritt och garanterat fritt från myror och andra främmande objekt.
De flyttar in under konstgräsmattan likt som de flyttar in under stenplattor.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Unikt namn
Isakare Isakare skrev:
De flyttar in under konstgräsmattan likt som de flyttar in under stenplattor.
Ibland önskar jag mig en tam myrslok som motvikt åt de små kräken som finns överallt.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Myror och mördarsniglar finns trots lågt gräs, i år knappt pga vädret. Förra året kändes det som miljoner. Har ändå robot på större delen och den stannar ju innan sniglarna kommer pga att vi har igelkottar med :p
Instämmer här. På tomten jag hade tidigare så hade galet mycket myror och lagom med mördarsniglar trots ambitionen att hålla gräsmattan trimmad. Upplevde aldrig något egentligt problem med mördarsniglarna, trampade ihjäl de jag såg och vi hade leopardsniglar på tomten med som tydligen ska hålla mördarsniglarna i shack. Ser även en möjlighet för alla som använder den veckovisa gräsklippningen till att komma bort från familjen och dricka öl. Byt ut klippandet mot mördarsnigelsjakt två av tre veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Oj, ska vi verkligen starta en till tråd där det blir krig om detta...

Jag har ca 1500 m2 gräs och lika mycket "äng" (d.v.s. jag försöker få det att bli äng). Tiden jag normalt lägger ner på gräsmattan per år är nog ca 2 timmar för att serva klipparroboten + 2 timmar för en omgång gödning + 2 timmar för att klippa det som roboten inte kommer åt + 2 timmar för lite extra pyssel som att fylla lite jord i de värsta groparna => ca 8 timmar per år. På "ängen" lägger jag nog ca 8 timmar på att slå och lika mycket på att räfsa => ca 16 timmar per år. Det hade förstås gått fortare om det varit en "riktig" mager äng där det inte varit så tjock och tät växtlighet. (Hos mig är det gammal åkermark. Men den del som jag först började slå för över 15 år sedan börjar se hyfsad ut nu.)

Slutar man bara klippa gräsmattan så skapar man inte en äng. Första året kanske det ser hyfsat ut med långt och frodigt grönt gräs. Sedan kommer tistlar och brännässlor + lupiner och lokor eller vad man nu råkar ha inom spridningsavstånd. Därefter björksly och liknande.

Jag har gott om rådjur och harar på besök och de har en del fripassagerare. Rekordet är 13 fästingar plockade från dottern efter lek på "ängen". (Mig verkar de inte gilla av någon anledning.
Nej visst kan man inte hålla mattan helt oklippt utan att ha en snårskog inom ett par år. Men som någon nämnde tidigare, klippa en till två gånger per år? Sen är det givetvis så att om man klipper sin gräsmatta och använder hela den klippta ytan för lek/aktivitet så är det en annan sak än att klippa den för syns skull.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
De flyttar in under konstgräsmattan likt som de flyttar in under stenplattor.
Och vilken skada gör de där? 😂
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Är väl ofta samma personer som inte klipper sin gräsmatta.
En av de grannar jag refererar till har både korklippt sönderbränd gräsmatta och ett par skrot(last)bilar på tomten. Så jag antar att klippa för kort och samla skrot härrör från samma kromosomfel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Med den här nederbörden vi haft i ett par veckor nu, så är min största anledning att klippa gräset kort att få koll på alla jävla mördarsniglar som lurkar på tomten för att äta upp våra grönsaksodlingar.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Jag lägger en hel del tid på gräsmattan. Stödsår, dressjord, gödsel osv. Jag tycker det är kul och vill ha en fin gräsmatta. Det skänker mig glädje och är lite av en Hobby.
 
  • Gilla
Berndtan och 7 till
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är den vanliga k*kmätartävlingen i villakvarteren. Man ska ha en tysk kombi eller Tesla, jobba hemifrån på fredagar, åka på cykelsemester till Italien, skatteväxla och ha en golfgreen till gräsmatta klippt med robot.

Då är man en vinnare.
Tesla - check
Jobbar hemifrån 5 dagar per vecka - check
Kom precis hem från semester i Italien - check
Nyligen rullat gräsmatta som klipps av robot - check

Vad vinner jag nu?
 
  • Gilla
  • Haha
Timey och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.