Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
WaldenWoods och 46 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Varför gör ni detta?
Det är den vanliga k*kmätartävlingen i villakvarteren. Man ska ha en tysk kombi eller Tesla, jobba hemifrån på fredagar, åka på cykelsemester till Italien, skatteväxla och ha en golfgreen till gräsmatta klippt med robot.

Då är man en vinnare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
TheSwoopis och 84 till
  • Laddar…
följa-John-syndromet / svårt att tänka själv gissar jag på. Jag kör din stil och älskar mossa i gräsmattan, växer långsamt ;)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 16 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
följa-John-syndromet / svårt att tänka själv gissar jag på. Jag kör din stil och älskar mossa i gräsmattan, växer långsamt ;)
Mossan har dessutom fördelen av att vara (nästan) städsegrönt.

/Höghus
 
  • Gilla
Fox Lane och 8 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är den vanliga k*kmätartävlingen i villakvarteren. Man ska ha en tysk kombi eller Tesla, jobba hemifrån på fredagar, åka på cykelsemester till Italien, skatteväxla och ha en golfgreen till gräsmatta klippt med robot.

Då är man en vinnare.
Jag jobbar hemifrån fem dagar i veckan så jag måste ha en jättelång linjal.

Varför lägger man ner så mycket tid på något? Samma fråga dyker upp här ofta. Varför odla sina egna jordgubbar när man kan köpa dem i affären? Varför samla frimärken eller vara intresserad av bilar? Faktum är att vi bara går runt och väntar på att dö, och under tiden försöker vi fylla tiden med något som vi själva känner är meningsfullt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Magnus111111 och 99 till
  • Laddar…
Att låta en robot sköta merparten av all klippning tyder väl snarast på det det motsatta - att man inte vill lägga någon större tid på att hålla gräsmattan i ordning.
 
  • Gilla
Fox Lane och 18 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
Lägger ner tid?
Nej det gör jag egentligen inte alls då jag har en Automower som lägger tiden.
Dock är jag intresserad av att ha det rätt ”cleant ” i trädgården med ordning och reda. Dock är jag jäkligt noga med att inte klanka ner på hur andra vill ha det. Vill du eller andra ha långhårig gräsmatta så ha gärna det. Mossa, långhårig matta tilltalar inte mig.
Ja, jag polerar gärna på min tesla, göder gräsmattan och grillar på fredagar på min gasolweber. Om jag e stolt över det? Nej , men det är min tanke om hur jag vill leva mitt liv. Hur andra lever sitt ger jag blank f*n i.
Kör hårt med din gräsmatta på ditt vis. Full respekt

Redigerad: glömde skriva att jag skatteväxlar oxå
 
  • Gilla
  • Älska
LarryLarrysson och 33 till
  • Laddar…
Jag hade sommarjobb i min ungdom där jag klippte kommunens gräsmattor. På ett ställe var där en remsa kommungräs mellan en grusgångväg och villor som låg bredvid varandra med en gräsmatta som gick ihop med gruset. Flera hade inget staket och det var ganska många av villaägarna som klippte golfgreen ända ner till vägen fast det var kommunens mark. Det var tydligen viktigt med trottoarkänslan för en del.

/Höghus
 
  • Gilla
Per Kronlid och 3 till
  • Laddar…
Smaken är ju som baken.
Skulle aldrig vilja ha en trädgård med enbart gräs men jag gillar precis som många andra gräsmattor. Skönt att vandra runt i barfota. Sola på en filt. Spela krocket och kubb.

Och jobb? Alla som inte har lust att klippa skaffar väl bara en robot så slipper man?
De göder sig gräsmattan sig själv.

Äng i ett villakvarter ser ju ut som någon har dött om man inte sköter den.

För att hålla en äng livskraftig kräver också en viss skötsel.
Klassiska svenska ängsblommor kräver relativt näringsfattig mark.
Att ängen slås två gånger per år och att höet avlägsnas.
Annars blir det mest en oskött och oklippt gräsdjungel.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 12 till
  • Laddar…
MaxHugo
Tycker det är trevlig att komma hem från jobbet till en vårdat trädgård. Sen nivån på det, är upp till var och en. Jag brukar även ta bort ogräs i våra rabatter, för jag inte tycker det är snyggt med ogräs. Spiller jag något på min tröja, slänger jag den i tvätten.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 9 till
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Lägger ner tid?
Nej det gör jag egentligen inte alls då jag har en Automower som lägger tiden.
Dock är jag intresserad av att ha det rätt ”cleant ” i trädgården med ordning och reda. Dock är jag jäkligt noga med att inte klanka ner på hur andra vill ha det. Vill du eller andra ha långhårig gräsmatta så ha gärna det. Mossa, långhårig matta tilltalar inte mig.
Ja, jag polerar gärna på min tesla, göder gräsmattan och grillar på fredagar på min gasolweber. Om jag e stolt över det? Nej , men det är min tanke om hur jag vill leva mitt liv. Hur andra lever sitt ger jag blank f*n i.
Kör hårt med din gräsmatta på ditt vis. Full respekt

Redigerad: glömde skriva att jag skatteväxlar oxå
Full respekt 👍
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Smaken är ju som baken.
Skulle aldrig vilja ha en trädgård med enbart gräs men jag gillar precis som många andra gräsmattor. Skönt att vandra runt i barfota. Sola på en filt. Spela krocket och kubb.

Och jobb? Alla som inte har lust att klippa skaffar väl bara en robot så slipper man?
De göder sig gräsmattan sig själv.

Äng i ett villakvarter ser ju ut som någon har dött om man inte sköter den.

För att hålla en äng livskraftig kräver också en viss skötsel.
Klassiska svenska ängsblommor kräver relativt näringsfattig mark.
Att ängen slås två gånger per år och att höet avlägsnas.
Annars blir det mest en oskött och oklippt gräsdjungel.
Bra poäng. Jag tänkte klippa/slå ner min äng till hösten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger inte mycket jobba alls. En fördel med att köra robot och låta den klippa rätt högt är att klöver och maskrosor lär sig på något sätt och blommar på korta stjälkar. Inget direkt jobb, grönt och trevligt att gå på och tillräckligt mycket blommor för att bin och humlor ska trivas.

Jag vattnar en del under torrperioder om jag får feeling, men utan att ta det på för stort allvar och med eget vatten som det inte blir brist på oavsett väder. Sedan brukar jag säga att jag sprider ut gödsel ett par tre gånger om året, vilket går på under en timme per gång, men nu var det åtminstone ett år sedan sist.
 
  • Gilla
Pjenee och 3 till
  • Laddar…
N
Helt på din linje! Klipper långtifrån hela tomten och där jag klipper (senast idag) sparar jag alltid områden med mycket klöver som blommar för fullt nu och som är viktig föda för humlor och bin.
Någon robotklippare vill jag inte ha eftersom jag tycker det ser så "kliniskt" rent ut på de tomter där sådan används.
Jag har tiden att sköta trädgården "manuellt" men på den tiden jag var yrkesverksam (hade lyckan att kunna sluta arbeta långt innan pensionsåldern) var gräsklippning inget jag jublade över precis.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
D
halper halper skrev:
Jag jobbar hemifrån fem dagar i veckan så jag måste ha en jättelång linjal.

Varför lägger man ner så mycket tid på något? Samma fråga dyker upp här ofta. Varför odla sina egna jordgubbar när man kan köpa dem i affären? Varför samla frimärken eller vara intresserad av bilar? Faktum är att vi bara går runt och väntar på att dö, och under tiden försöker vi fylla tiden med något som vi själva känner är meningsfullt.
Odla jordgubbar är mycket mer meningsfullt än en gräsmatta.
 
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.