N nezze skrev:
Klart de dör. Tvättar du händerna i 60 grader med?
Vid handtvätt är det till största delen den mekaniska biten (gnuggandet av händerna) som avlägsnar smuts och bakterier, inte tvålen. Den hjälper däremot till att lösa upp fett och smuts.
 
TRJBerg
De flesta sjukdomsframkallande bakterier dör snabbt när temperaturen uppnått 70 °C. Vid lägre tillagningstemperaturer tar det längre tid. Ett bra sätt att ta reda på om livsmedlet är tillräckligt upphettat är att använda en termo- meter.
(Livsmedelsverket.)

I vilken temperatur dör E coli?
E. coli är inte särskilt värmeresistent och avdödas vid vanlig lågpastörisering (motsvarande 72 °C i 15 sekunder). Däremot kan den överleva längre perioder i både kyla och under frysförvaring.
(Livsmedelsverket.)

I vilken temperatur dör virus?
De flesta virus dör i en temperatur på +60 grader celsius. Virusen är tåliga mot kyla och kan överleva i veckor eller månader i en temperatur under +10 grader celsius.
(Finska Livsmedelsverket.)

När dör bakterier i tvätten?
Bakterier överlever temperaturer på 40 grader. För att de ska dö bör man tvätta i 60 grader eller i ännu högre temperaturer.
(Hem & hyra.)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Få skulle få för sig att tvätta bilen i kallvatten.
Huh? Här har jag uppenbarligen missat nåt! 🤔
Har aldrig i hela mitt liv tvättat bilarna i varmvatten.
Är det alltså bara jag??
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag tvättar alltid bilen med varmt vatten och lämpligt rengöringsmedel. Sköljer med kallvatten. Precis om en tvättmaskin.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Unikt namn
C cpalm skrev:
Huh? Här har jag uppenbarligen missat nåt! 🤔
Har aldrig i hela mitt liv tvättat bilarna i varmvatten.
Är det alltså bara jag??
Använder du inte varmvatten bilsåpa och tvättsvamp?

Högtryckstvätten går förståss på kallvatten.
 
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Använder du inte varmvatten bilsåpa och tvättsvamp?
Varmvatten, som sagt, nej. Bilsåpa uppenbarligen också nåt jag (och tydligen google) missat. Använder vanligt bilschampoo man köper på macken. Tvättsvamp ja.
 
C cpalm skrev:
Använder vanligt bilschampoo man köper på macken.
Och det blandar man ju ut i en hink lagom varmt vatten.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.