MaxHugo
F fsn skrev:
Utveckla. Tittar man på kurvor på solceller och jämför med vindkraft så är vindkraft betydligt taggigare. Generellt för icke planerbar energi är väl min åsikt att det skall vara med en balanserad volym, en volym som är åt helvete redan på vindkraft.
Eftersom den totala installerad effekten av solkraft är så låg, så påverkar det inte kraftbalansen.

Tillgänglighetsfaktor är låg pga att solceller har låg verkningsgrad (20%) och är beroende av vädret.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skoja på du men det är rätt pyssligt att underhålla kärnkraften med planerade stopp. Och solen finns där på sommarn….
Jag har, tro det eller ej, varit inne på samma tanke. Jag tror iofs. att ett par rejäla kärnkraftsblock skulle göra extremt mycket mer nytta än alla installerade solceller i Sverige nu och tio år framåt ihop, men i brist på medicin är det förstås lockande med plåster.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är otrevlig som vanligt.
Jag har den storleken på hus och med en 20 år gammal vp med COP 3, och då drar det totalt 11000 kWh per år. Byter jag till en modern vp (vilket snart kommer att ske) så kommer den nya att ha ett COP på ca 4-5. En trolig förbrukning är då bortåt 9000kWh.

Mitt borrhål är inte underdimensionerat, just nu är det överdimensionerat eftersom köldbäraren aldrig går under +4 grader. Men du tror att du vet bättre? För din information så beror möjligt effektuttag på många parametrar, inte bara borrdjup, även vattencirkulationen nere i hålet spelar roll.

Du fastnar i en massa detaljer, vad du än säger så är det rimligt att anta en förbrukning nedåt 9000 kWh i just mitt fall. Jag har pratat med större experter än du om detta eftersom jag snart byter vp.

Ser fram emot din källhänvisning till en bank som ger 3,3% ränta idag. 😀
Jag förstår inte varför du raljerar så mycket om återbetalningstiden för en solcellsanläggning när du nu visar att med en investering av en bvp som du menar är den bästa investeringen sparar 2000kwh per år och vad blir det, 2000:- Blir det 75 års avskrivning jämfört med 6 år
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har, tro det eller ej, varit inne på samma tanke. Jag tror iofs. att ett par rejäla kärnkraftsblock skulle göra extremt mycket mer nytta än alla installerade solceller i Sverige nu och tio år framåt ihop, men i brist på medicin är det förstås lockande med plåster.
Jag säger inte emot alls på det påståendet. Men jag15 år till med två rektorer i hävdar att vinsitter lite i en rävsax. Ny kärnkraft kommer att vara dyrare än det hade varit att fisa på med 2 Ringhals reaktorer och en Oskarshamn. Och de extremt låga priser det tenderar att bli när det blåser som helvete med en överutbyggd vindkraft uppmuntrar inte direkt investerinsviljan tror jag. Som jag ser det är enda lösningen en helt omarbetad prismodell där baskraft värderas högre har nån form av företräde om regleringsmöjliget inte finns och har ett annat pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
Jag förstår inte varför du raljerar så mycket om återbetalningstiden för en solcellsanläggning när du nu visar att med en investering av en bvp som du menar är den bästa investeringen sparar 2000kwh per år och vad blir det, 2000:- Blir det 75 års avskrivning jämfört med 6 år
Fast i hans fall så byter han troligen för att den nuvarande pumpen sjunger på sista versen. Då är risken att man t.ex. inte har uppvärmning alls eller enbart elpatron något man behöver värdera.

I alla normala fall så lönar det sig förstås inte att byta ut en fungerande bergvärmepump mot en ny.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
T t3o skrev:
Jag förstår inte varför du raljerar så mycket om återbetalningstiden för en solcellsanläggning när du nu visar att med en investering av en bvp som du menar är den bästa investeringen sparar 2000kwh per år och vad blir det, 2000:- Blir det 75 års avskrivning jämfört med 6 år
Jag bytte min pump själv i förebyggande syfte när den gamla var inne på sitt 19år . Va inga problem med den gamla, sålde den billigt till en som skulle köra lite tester mot en gammal brun.
Om den gamla skulle rasa mitt i vintern, kanske läcka eller annat akut fel skulle jag vara tvungen att ta in hantverkare, inte få som jag vill och mycket dyrare.
 
F fsn skrev:
Jag säger inte emot alls på det påståendet. Men jag15 år till med två rektorer i hävdar att vinsitter lite i en rävsax. Ny kärnkraft kommer att vara dyrare än det hade varit att fisa på med 2 Ringhals reaktorer och en Oskarshamn. Och de extremt låga priser det tenderar att bli när det blåser som helvete med en överutbyggd vindkraft uppmuntrar inte direkt investerinsviljan tror jag. Som jag ser det är enda lösningen en helt omarbetad prismodell där baskraft värderas högre har nån form av företräde om regleringsmöjliget inte finns och har ett annat pris.
Baskraft för frekvensstyrning och reglerkraft upphandlas separat och merkostnaden för den betalar du för på den rörliga delen av nätavgiften.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Baskraft för frekvensstyrning och reglerkraft upphandlas separat och merkostnaden för den betalar du för på den rörliga delen av nätavgiften.
Jag vet, men det är en helt annan sak och berör inte kärnkraft.
 
F fsn skrev:
Jag säger inte emot alls på det påståendet. Men jag15 år till med två rektorer i hävdar att vinsitter lite i en rävsax. Ny kärnkraft kommer att vara dyrare än det hade varit att fisa på med 2 Ringhals reaktorer och en Oskarshamn. Och de extremt låga priser det tenderar att bli när det blåser som helvete med en överutbyggd vindkraft uppmuntrar inte direkt investerinsviljan tror jag. Som jag ser det är enda lösningen en helt omarbetad prismodell där baskraft värderas högre har nån form av företräde om regleringsmöjliget inte finns och har ett annat pris.
Det rör sig om rätt få timmar som nätet svajar så jag föreslår reservkraft. Diesel generatorer för villabruk får du för 20-30 tusen om de skall klara några timmars kontinuerlig gång. Inte mycket pengar i sammanhanget. Miljövänstern lär ju skrika men eftersom vindkraften ALLTID levererar blir gångtimmarna få och man kan ju köra på HVO. Som dessutom är ett bra bränsle om det skall lagras.

De som inte har uppvärmning baserad på el, till exempel fjärrvärme, klarar sig ju länge på ett 15kWh batteri.
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Det rör sig om rätt få timmar som nätet svajar så jag föreslår reservkraft. Diesel generatorer för villabruk får du för 20-30 tusen om de skall klara några timmars kontinuerlig gång. Inte mycket pengar i sammanhanget. Miljövänstern lär ju skrika men eftersom vindkraften ALLTID levererar blir gångtimmarna få och man kan ju köra på HVO. Som dessutom är ett bra bränsle om det skall lagras.

De som inte har uppvärmning baserad på el, till exempel fjärrvärme, klarar sig ju länge på ett 15kWh batteri.
Det låter ju jättedumt… på precis alla sätt. Du kan ju ta 20-30000kr x alla hushåll i Sverige och fundera på det. Sen lägger du till industrin på det. Sen funderar du på viljan att etablera sin verksamhet i Sverige med de förutsättningarna. Nu handlade mitt inlägg om den förbannade vindkraften och hur den ställer till med problem för långsiktiga baskraftprojekt, inte hur folk skall få el under svackorna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Baskraft för frekvensstyrning och reglerkraft upphandlas separat och merkostnaden för den betalar du för på den rörliga delen av nätavgiften.
Och att vi tappat överföringskapacitet i nätet pga. för lite produktion i söder betalar konsumenterna i SE4 för med högre elpriser och producenterna i SE1+2 för genom lägre priser.

Uppenbarligen finns det delar av marknaden som är svår att prissätta av regleringsskäl eller annat, eller så är det bara monopolföretaget SVK som underpresterar som vanligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det låter ju jättedumt… på precis alla sätt. Du kan ju ta 20-30000kr x alla hushåll i Sverige och fundera på det. Sen lägger du till industrin på det. Sen funderar du på viljan att etablera sin verksamhet i Sverige med de förutsättningarna. Nu handlade mitt inlägg om den förbannade vindkraften och hur den ställer till med problem för långsiktiga baskraftprojekt, inte hur folk skall få el under svackorna.
Men det är så här man gör i Afrika och liknande ställen som t ex USA's glesbygd. Vi har nu ett sönderslaget elsystem och jag ser ärligt talat inte hur vi skall fixa det.

Sossarna vinner då och då och de måste liera sig med V eller MP och då krävs blodsoffer så glöm allt annat än vindkraft. Och då blir generatorer enda lösningen.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Men det är så här man gör i Afrika och liknande ställen som t ex USA's glesbygd. Vi har nu ett sönderslaget elsystem och jag ser ärligt talat inte hur vi skall fixa det.

Sossarna vinner då och då och de måste liera sig med V eller MP och då krävs blodsoffer så glöm allt annat än vindkraft. Och då blir generatorer enda lösningen.
Är det verkligen så ”sönderslaget”. Det är väl mer obalansen och problemet ute i Europa som påverkar ?
 
F
MaxHugo MaxHugo skrev:
Eftersom den totala installerad effekten av solkraft är så låg, så påverkar det inte kraftbalansen.

Tillgänglighetsfaktor är låg pga att solceller har låg verkningsgrad (20%) och är beroende av vädret.
Verkningsgraden har väldigt lite, typ inget med tillgänglighet att göra. Installerad effekt är vad som finns tillgängligt. Sen om verkningsgraden är 10% eller 99% är egalt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
F fsn skrev:
Verkningsgraden har väldigt lite, typ inget med tillgänglighet att göra. Installerad effekt är vad som finns tillgängligt. Sen om verkningsgraden är 10% eller 99% är egalt.
Tillgänglighetsfaktor är inte samma som tillgänglighet, så det ska inte blandas ihop.

Den tillgängliga effekten är inte den samma som den installerade effekten.

exempel
2022 hade vi 5000 vindkraftverk med en total installerad effekt på ca 14000MW, som under 2022 producerade 33TWh. (33TWh "tillgänglig effekt under 2022". )

"Varje kraftslag har olika tillgänglighetsfaktorer. Dessutom kan de skilja beroende på årstid och tid på dygnet. Tillgänglighetsfaktorn på solkraft är tillexempel noll kalla vintermorgnar eftersom solen, inte ens i de sydligaste delarna av landet, hunnit gått upp då"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.