Vi pratar måttbeställda diskbänkar.
Vem vinner?

Vi måste tyvärr måttbeställa (tyvärr pga att priset tredubblas) och väljer mellan Franke och Stala. Båda begär runt 4000:-, men vem står för bäst kvalité?

Vad har de för plåttjocklek? Är det 0,8 mm som gäller?

Finns det någon som har beställt från någan av dessa och kan risa eller rosa?
 
Vi har nyligen beställt en STALA-diskbänk i rostfritt. Vi valde en med upphöjd kant och 40 mm höjd, 1,5 diskho och uttag för spishäll. Man kan inte beställa direkt från STALA, utan genom ett ombud. Så vi beställde vår via HTH köksforum.

Det som är bra med STALA är att deras designverktyg är enkelt att använda, och du får direkt en prisuppgift, och detta pris gällde även hos återförsäljaren. Vi fick ge strax under 8,000 för en 2,80 lång STALA Seven diskbänk enligt ovan nämnda spec, vilket vi tyckte kändes ok.

Allt som allt tog det 3,5 veckor innan bänken kom, vilket var lite längre än vi först hade blivit lovade.

Bänken kom jättebra förpackad i en enorm låda, med frigolit och wellpapp. Med blå plastfilm över som skydd. Plåten är limmad på en träskiva. Har inte mätt tjockleken på plåten, men det känns som om det är "tillräckligt" bra. Limmet hade dock släppt lite på ett ställe vid spishällsuttaget. Men det går ju att fixa själv.

Själva finishen på bänken är kanon. Inte helt blank, utan lite mattad i ytan skulle jag vilja påstå. Allt som allt är vi mycket nöjda med bänken (har dock knappt använt den än).

Vi kikade också på Franke och lokala leverantörer när vi skulle vilja diskbänk, men vi valde STALA för att det var smidigt och beställa, och bra information på hemsidan tyckte vi. På Franke verkar det vara bökigare att beställa. Hittade ingen riktigt bra information (eller designerverktyg) för deras skivor. Dessutom fick vi höra av återförsäljaren att Franke inte var lika effektiva i leveransen som STALA. Men det vet vi ju egentligen inget om ;-)

Vi kan i alla fall rekommendera STALA!
 
Vi var också tvungna att måttbeställa och hamnade inför samma val, Stala eller Franke? Det blev till slut Franke (om planerna håller levereras den dan innan midsommar). Enligt de återförsäljare jag pratat med håller de samma kvalitet och leveranstid.

Men det stora minuset med Stala är själva hon som är limmad och enligt mig ger ett väldigt trist intryck. Dessutom finns risken att matrester och annat fastnar där. Tittade endast på Stala Seven, så jag vet inte hur hoarna till deras andra modeller är.

Trots att Franke blev något dyrare för just våra mått på diskbänk och ho valde vi ändå dom pga Stalas dåliga hokonstruktion.
 
Kan meddela att diskhon INTE är limmad på STALA seven. Det är ju en hel rostfri bänk. Däremot var som sagt limningen runt uttaget för spishällen inte helt 100. Men i övrigt är den superfin! :)
 
johram skrev:
Kan meddela att diskhon INTE är limmad på STALA seven. Det är ju en hel rostfri bänk. Däremot var som sagt limningen runt uttaget för spishällen inte helt 100. Men i övrigt är den superfin! :)
Det är möjligt att vi fick fel information om stala seven av vår återförsäljare. Ja den är rostfri diskbänk. Vår återförsäljare berättade att stala limmar in sina hoar i diskbänken istället för svetsa (på just stala seven), det är därför som det blir en liten fasning på några mm runt hon. Som jag förstod det är det lika hållbart och ser likadant ut förutom just "fasningen".
 
Vill bara slänga in en joker: landskrona rostrfria. De måttbygger diskbänkar precis som Stala och Franke med med större flexibilitet vad gäller mått. Snygga tåliga saker. Har iofs aldrig ägt en bänk från Stala, men jämfört med min gamla från Franke så är den från landskrona minst lika bra och jag kunde få nästan vilka mått jag ville, vinklar etc, vilket Stala inte kunde fixa. Välkommen till AB Landskrona Rostfria högkvalificerade rostfria specialprodukter
. De levererar till Stockholm och jag gissar även resten av landet.
 
Pappa0908 skrev:
Vill bara slänga in en joker: landskrona rostrfria. De måttbygger diskbänkar precis som Stala och Franke med med större flexibilitet vad gäller mått. Snygga tåliga saker. Har iofs aldrig ägt en bänk från Stala, men jämfört med min gamla från Franke så är den från landskrona minst lika bra och jag kunde få nästan vilka mått jag ville, vinklar etc, vilket Stala inte kunde fixa. Välkommen till AB Landskrona Rostfria högkvalificerade rostfria specialprodukter
. De levererar till Stockholm och jag gissar även resten av landet.
Det är just Landskrona rostfria det blev, ser fram emot leverans i slutet av sommaren (de går på lågvarv i juli månad).
 
Vi har nu haft vår Stala Seven i ett par månader och tycker fortfarande att den är bra ;-) Däremot var jag lite snabb i mitt tidigare inlägg. Det är faktiskt så att diskhoarna är limmade, eller egentligen svetsade underifrån. Men det gör att där som sagt är en liten kant mellan själva bänken och hon som det kan fastna skit i. Dock inget bökigare än att man får dra ett varv med diskborsten där ibland.

En annan grej jag har kommit på är att det blir rätt fina märken i ytan om man gnuggar med gröna sidan på en tvättsvamp... :)
 
Jag kan också rekommendera Landskrona Rostfria, bra pris och leverans till stockholm. Min diskbänk är 50mm tjock med en 50mm hög listkant bak mot vägen, allt i ett stycke så klart. Man kunde välja upphöjda kanter osv. Bra känsla, den har en tjock spånskiva så den är stum och fin utan någon som helst svikt.
 
Har köpt en måttbeställd Furhoffs diskbänk. Har inte hunnit prova den så mycket ännu men den har i alla fall tjock plåt (tjockare än STALA och Franke).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.