Sätt upp glesen du, jag satte upp det som var kvar från ena sidan till ena gaveln sen satt det där till nästa vår. Ingen påväxt vad jag kunde se.
Har du bara en luftspalt bakom panelen så torkar ev fukt ur snabbt
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
nino nino skrev:
Sätt upp glesen du, jag satte upp det som var kvar från ena sidan till ena gaveln sen satt det där till nästa vår. Ingen påväxt vad jag kunde se.
Har du bara en luftspalt bakom panelen så torkar ev fukt ur snabbt
Gött. Tackar!
 
Fönstret ja
Bestäm dig för storlek nu, ska du ha samma så gör lika som runt de andra fönstren och skruva foder, ska du ha ett mindre så regla för rätt storlek och gör klart.
Ja det kommer se lite konstigt ut tills du bytt men hellre det än att behöva skarva panel tycker jag.
Ska du dessutom riva allt på insidan så kommer du ju åt bra att få ut det gamla fönstret innåt, vill du så dra papp eller windy över hela fönstret och skär upp vid byte.
Går ju även att sätta en svart masonit i fönster hålet bakom fodret så kanske man inte tänker på det om man inte tittar.

Har en tråd som heter "mitt 2a stora projekt" där jag byter fasad och tar fönster efterhand, flyttar även ut dom i liv med fasaden då.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Just ja! En fråga till. Jag har överhäng på 50 cm på
nino nino skrev:
Fönstret ja
Bestäm dig för storlek nu, ska du ha samma så gör lika som runt de andra fönstren och skruva foder, ska du ha ett mindre så regla för rätt storlek och gör klart.
Ja det kommer se lite konstigt ut tills du bytt men hellre det än att behöva skarva panel tycker jag.
Ska du dessutom riva allt på insidan så kommer du ju åt bra att få ut det gamla fönstret innåt, vill du så dra papp eller windy över hela fönstret och skär upp vid byte.
Går ju även att sätta en svart masonit i fönster hålet bakom fodret så kanske man inte tänker på det om man inte tittar.

Har en tråd som heter "mitt 2a stora projekt" där jag byter fasad och tar fönster efterhand, flyttar även ut dom i liv med fasaden då.
Tro mig, jag har försökt men min fru kan ”absolut inte ha en aning om vilket fönster vi ska ha”. Så det är bara bita i det sura äpplet och förbereda för det värsta. Mitt förslag var att sätta över fönstret med panel tills det var dags att renovera badrummet. Men det gick inte igenom heller… suck.
 
Sätt panel över allt och såga upp sen, sätt foder och en svart masonit så ser det ut som ett fönster 🙂

Ibland får dom små liven inte alltid som dom vill...
Jag brukar fråga hur vi ska göra och nu har hon insett att jag kommer få som jag vill till slut så nu säger hon bara gör som du vill det gör du ändå 😄
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Haha en poster av en utsikt på insidan så tar jag bort fönstret ändå! Haha
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jaaaa!!! Jag sade att det inte gick att sätta tillbaka panel snyggt. Nu täcker jag fönstret!!! Tack Nino!!!!!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har ett droppbläck uppe på fasaden för att de nedre panelerna skall vara 4800mm.

Det droppbläck som sitter där idag har lite lutning på sidorna. Måste man ha det?

Jag tänkte bara köpa nya vita droppbläck och sätta rakt.
 
  • Vit byggnad, takfönster, skylt "HEMSTÄLLNING.SE", byggnadsställning, dimmigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror fan jag bara målar det som sitter. Det är ju ingen rost på eller något så det lär hålla 30-40 år till.
 
K Kurt-olsson skrev:
Tror fan jag bara målar det som sitter. Det är ju ingen rost på eller något så det lär hålla 30-40 år till.
…och ingen ser det 6-7 meter upp i luften. Jag hade också målat om det inte var rostigt.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Fasen vad bra det gick igår och idag. Bättre teknik med vindduken och jag sätter en skruv i hörnet på föregående glespanel som jag kan avlasta den nya på. Förskruvar varje sida på glesen så blir installationen lätt. Har kommit en bra bit nu.

Skall också dra en lång regel nere så man kan ställa panelen utan risk att den ramlar utåt.

Mycket tjat om höjdrädslan men den är nästan borta helt nu tom när jag står längst uppe. Så gött att man kommer åt bra också.
 
  • Byggnad med fasadställning, soligt väder, sajtadress "hemställning.se" synlig, renovationsarbete pågår förmodligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Fasen vad bra det gick igår och idag. Bättre teknik med vindduken och jag sätter en skruv i hörnet på föregående glespanel som jag kan avlasta den nya på. Förskruvar varje sida på glesen så blir installationen lätt. Har kommit en bra bit nu.

Skall också dra en lång regel nere så man kan ställa panelen utan risk att den ramlar utåt.

Mycket tjat om höjdrädslan men den är nästan borta helt nu tom när jag står längst uppe. Så gött att man kommer åt bra också.
Får man fråga vad ställningen kostar att hyra?
Med upp och nedmontering?
 
nino nino skrev:
Får man fråga vad ställningen kostar att hyra?
Med upp och nedmontering?
Absolut. Jag betalar 8500:- för två veckor och sedan 200:- / dag om jag behöver ha den längre. Då ingår montering upp och ner.

Jag kommer att rekommendera denna uthyrare. Väldigt trevlig att snacka med och de som satte upp ställningen hade knackig svenska men proffsiga och noggranna samt förankrade den väl. Jag är ingen expert men ställningen tycker jag håller hög kvalite när det gäller golv/räcken/stegar etc. 5/5.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ibland får man till det! Då jag är själv och sätter panelen så är jag tvungen att lösa att jag kan stå med en panelbräda utan att den ramlar utåt där nere. Även om jag vilar brädan på glesen som håller avståndet neråt så finns det risk att den svajar iväg. Så jag byggde en liten regel som man kan ”trä ner” panelen i. Jag ser även så att den ligger fint i botten innan jag skruvar. Då går det mycket lättare att gå runt och mäta brädan med vattenpass.

Tada!
 
  • Byggplatsdetalj med isoleringsmaterial, byggfolie, träreglar och en del av ställningen synlig. Soligt. Under konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Hjälp!

Liten spricka på baksidan av en ny panelbräda. Ok att använda?
Onödigt att sätta upp den på ett bostadshus, passar bättre till en vedbod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.