Automatsäkringen som gå på kretsen ut till vårt garage löser ut direkt. Jag har provat att koppla bort allt och den löser ändå ut. Vi har alltså en automatsäkring inne på elcentralen och en nergrävd kabel ut till garaget. I garaget sitter ett enda uttag.

Hur felsöker jag bäst?
1. Kopplar ut uttagen i garaget för att försäkra mig om att det inte är uttagen som är felaktigt.
2. Kopplar ut ledningen till garaget för att testa att automatsäkringen då inte löser. I så fall är felet i ledningen.
3. kontrollera automatsäkring.

eller är steg 1 att bara byta automatsäkring?

Skruva bort kontakten i garaget kan jag själv göra. Övrigt behöver jag hjälp med.
 
Redigerat:
Löser direkt när du gör vadå?
Jag tycker att din tågordning är rätt.
Det är mest sannolikt med ett jordfel i något som sitter i uttagena, därefter kommer markkabeln till garaget etc.
 
Trots att jag inte ha något inkopplat löser automatsäkringen ut. Slår jag på den så fjädrar den bara tillbaka direkt.
 
Gör den det i alla väder eller bara när det regnar ? Hur gammal är kabeln?
 
Ok, en dvärg kan faktiskt gå sönder så det är värt att prova den urkopplad för att se om den är mekaniskt trasig eller om den löser för ett jordfel.
 
Då har du ju en kortslutning som borde vara enkel att mäta upp.
 
Den löser i alla väder. Kabeln var nergrävd när vi flyttade in i huset så 20-35 år.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Automatsäkringen som gå på kretsen ut till vårt garage löser ut direkt. Jag har provat att koppla bort allt och den löser ändå ut. Vi har alltså en automatsäkring inne på elcentralen och en nergrävd kabel ut till garaget. I garaget sitter ett enda uttag.

Hur felsöker jag bäst?
1. Kopplar ut uttagen i garaget för att försäkra mig om att det inte är uttagen som är felaktigt.
2. Kopplar ut ledningen till garaget för att testa att automatsäkringen då inte löser. I så fall är felet i ledningen.
3. kontrollera automatsäkring.

eller är steg 1 att bara byta automatsäkring?

Skruva bort kontakten i garaget kan jag själv göra. Övrigt behöver jag hjälp med.
Hur många uttag har du egentligen i garaget? Du skriver först ett enda uttag och sedan "uttagen" i plural. Om du på något sätt fulkopplat fler uttag till det enda riktiga uttaget så ta bort fulkopplingarna.
 
Det sitter bara ett dubbeluttag i garaget. Inga fulkopplingar.
 
Jag tycker att turordningen i början är bra, så kör på den.
 
En rad säkringsbrytare av märket Hager, en avstängd, övriga påslagna, på en smutsig vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon jordfelsbrytare i centralen, som inte löser ut?
 
Ja det är bara automatsäkringen i fråga som löser ut. Allt annat fungerar som det ska.
 
Och om du slår ifrån huvudbrytaren, funkar den då?
 
Jo men finns det en jordfelsbrytare? Det kan ge en fingervisning om vad som är fel.

Om du bryter strömmen med huvudbrytaren, går det då att fälla upp den aktuella säkringen? Går det inte så är det troligen säkringen som är trasig.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.