Hej. Har rivit ut ytskikt i gammalt toarum pga dålig lukt.
Hittade gammal tretex bakon boarden och är ganska säker oa att det var denna som luktade då den dessutom kändes fuktig.
Har rivit ut den nu och har trärena plankväggar.

Problemet nu är att tretexskivorna fortsätter in bakom väggen (troligtvis tillbyggda väggar på dem med tretex).
Jag kommer alltså inte åt att riva bort mer.
Jag har inte problem med lukt i rummen runtom men oroar mig att det inte blir luktfritt här om jag inte typ förseglar det hela.
Det ska på gipsskivor på väggarna och sedan tapetseras/halvkaklas.
Kan jag spärra in tretex och lukten på något smart sätt?
 
  • Träväggar, skarv, ljus och mörk, brädor, grov, textur, kontrast, vertikal, horisontell, inomhus, snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tvivlar på att Tretexen är fuktig, är så fallet bör du gå till botten med orsaken.
Lukta och kontrollera vatenlås och tätning till muggstol och se om lukten kommer därifrån först.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Lägg en bit tretex i en plastpåse utanför huset och lukta efter några timmar
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har tretex i hela kåken å jag har då inte känt någon dålig lukt från den. Men som skrivits.... luktar det i ett toarum så ska man nog titta på avlopp/ avloppsanslutningar först..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har ni titta i golvbjälklaget? En liten gammal vattenskada och sen börjar det stinka efter några år :(
 
BirgitS
Om tretexen var fuktig borde ju antingen boarden eller planken bredvid vara fuktskadade. Är de det?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
namnbyte
V Vector skrev:
Har tretex i hela kåken å jag har då inte känt någon dålig lukt från den. Men som skrivits.... luktar det i ett toarum så ska man nog titta på avlopp/ avloppsanslutningar först..
Vi har också mängder av treetex, utan att ha större belägg för mitt påstående vill jag tro att den åtminstone kan absorbera dålig lukt. En del dagar beroende på väder, enbart i rum vi har treetex, kan vi känna en svag hint av tobak/pipa. Och senast det röktes i detta hus var före 1990.

Så kanske inte lukta per se, men är den kontaminerad med något tror jag definitivt den kan ge ifrån sig en svag lukt föralltid
 
Om vi förutsätter att tretexen fortsätter in bakom och in i andra rum, isolerade/byggda på samma sätt som rummet du nu håller på med...

Så är det antagligen inte tretexen som är problemet (då hade du haft problem i alla rummen) och då behöver du antagligen inte vara orolig för biten som är kvar..

MEN.. du måste ju hitta orsaken till problemet, så att du inte får samma problem igen (eller värre om du plastar/gipsar in ett ev problem).

Var det vattenledningar där? skador på boarden? skador på väggen?.. handfat framför? vad för ytskikt/tätskikt?
 
Att säga att treetexen var fuktig var nog fel, men den luktade som att de varit det.
Efter att ha plockat bort allt från väggar och tak så kan man ändå förnimma en dålig lukt, så jag får jobba vidare då.
Verkar vara ett hobbyjobb från start då avloppsrör till handfat inte sitter i golvmuff utan bara ett plaströr rätt genom golvet och skarvat i avloppsrör i källare
 
Alla ytskikt är nu rivna men lukten är ändå kvar. Golvet visade sig lukta en hel del och det bestod av Board med plastmatta på. Det finns inget tätskikt nu och det är stora glipor mellan vägg och golv.
Det finns fortfarande lukt och mina misstankar är att sågspånet i golvet kan vara orsaken om det tagit sig ner fukt dit. Även limmet använts för att limma boarden i golvbrädorna kanske kan lukta?
Vad tror ni?
Trägolv under renovering, verktygslåda och stol i bakgrunden, ojämnt färgat och slipat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fast lukt kan ju sitta i väldigt länge på det viset..............Det är ju inte så att den automatiskt försvinner om man tar bort någonting.
Jag har rum där jag tagit bort gamla plastmattor och omedelbart man kommer in i det rummet kan man ju känna igen den lukten fast det är kanske 10 år sen jag tog bort mattan. Men 10 sekunder senare märker man inget så det är ju oerhört lite........näsan är ju väldigt känslig på det viset.
 
Det luktar ju avsevärt mycket mindre nu än innan vi rev ut allt. Med en aktiv fläkt sen så lär det ju ventilera bort en del.

Men eftersom vi ändå rivit ut allt kan det vara bra att ta bort allt som kan lukta innan vi bygger upp igen.

Så vad tror ni om sågspån i golvet och limmet på brädorna. Kan det vara orsak till dålig lukt?

Pga rören verkar det som att vi måste öppna golvet ändå, men sågspånet har väl både isolerande och ljuddämpande egenskaper?
 
borra några provhål i golvbjälklaget och sniffa lite
 
J joppz skrev:
Det luktar ju avsevärt mycket mindre nu än innan vi rev ut allt. Med en aktiv fläkt sen så lär det ju ventilera bort en del.

Men eftersom vi ändå rivit ut allt kan det vara bra att ta bort allt som kan lukta innan vi bygger upp igen.

Så vad tror ni om sågspån i golvet och limmet på brädorna. Kan det vara orsak till dålig lukt?

Pga rören verkar det som att vi måste öppna golvet ändå, men sågspånet har väl både isolerande och ljuddämpande egenskaper?
jo men lukt sätter sig i allt.........det avtar ju såklart med tiden men det är tveksamt om du kan riva ut allt och så att säga slippa lukten. Då ska du ju bort med precis allting då och det blir ju lite överdrivet kanske.........Är ju oftast masonit och gamla mattor på golv som luktar mest och med roten borta så får man ju stanna där så att säga. Enklare isåfall att ozonbehandla rummet sen när det är klart.
 
Lukt fastnar lätt i sågspån tyvärr.. även om sågspånet i sig inte är det ursprungliga problemet.

Vi hade en mögeldoft i ett tidigare hus vi hade.. i källaren.. och trots att doften lätt spred sig över 80 m2 (och ibland lite mer).. så visade det sig vara en 6-8 cm mögelskada på en regel i rummet vid ytterväggen (8 ynka cm!). Inget annat trä skadat i hela utrymmet (träregelverk direkt på kalla oisolerade betongväggar/golv i en källare)..

MEN jäklars så sågspånet stank i facken runt om skadan.. och tyvärr hade det vandrat vidare.. även om doften minskade i själva sågspånet.. ju längre bort från skadan man kom.

Vi rev ju ut allt oavsett (ingen konstruktion man ville ha i källaren). Men doften försvann nästan helt när sågspånet försvann (själva skadan på träregeln luktade mindre än spånet :surprised: )

lömskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.