DanneK har nyligen gjort en gôrsnygg möbel av gamla lastpallar och det är inte svårt att hitta andra projekt av typen se-vad-jag-byggde-av-gamla-lastpallar på nätet. Vad är det egentligen som gör det så lockande att använda lågkvalitetsvirke till sina projekt, i synnerhet som det ofta legat i grus och sand med tung last på sig?
Är det priset som lockar eller finns det nåt jag missat?
 
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
Jag tror lite av grejen är att förvandla något som anses som skräp till något vackert
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
För en del är det absolut ett återanvändningstänk, men för rätt många är det en prettopryl att visa upp i sociala medier. Som sagt finns det många som gör det "på riktigt", men jag tror att väldigt många gamla lastpallar skulle förbli just gamla lastpallar om inte instagram fanns. Vi får vara glada så länge de bara bygger åt sig själva och inte tvingar oss andra att sitta i deras laspallssoffor, för det har jag ännu inte upplevt någon som varit ens i närheten av bekväm.

För ungefär 10 år sedan var jag i Brooklyn och då var det precis på väg att vända och bli lite jönsigt med skäggvax, yllemössa på sommaren och lastpallssoffor, så vi får väl hoppas att vi till slut följer efter även det synsättet.

Jag känner inte den du länkar till, men med tanke på att han reparerat sin gamla skottkärra på ett föredömligt sätt, så tillhör han inte de som fått lastpallssjukan.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
S
FemTummar FemTummar skrev:
DanneK har nyligen gjort en gôrsnygg möbel av gamla lastpallar och det är inte svårt att hitta andra projekt av typen se-vad-jag-byggde-av-gamla-lastpallar på nätet. Vad är det egentligen som gör det så lockande att använda lågkvalitetsvirke till sina projekt, i synnerhet som det ofta legat i grus och sand med tung last på sig?
Är det priset som lockar eller finns det nåt jag missat?
Vad spelar det för roll för dig? Jag är seriöst nyfiken på varför du undrar.
 
Håller själv på med att återanvända engångspallar (ej europallar som faktiskt är värda något) till mina laster. Mina anledningar är:
  • Snål jävel. Bor dryga kilometern från ett snickeri där man säkert kan köpa finaste snickerivirke till hutlösa priser.
  • Byggde garage för något år sedan och det blev en jäkla massa pallar som ingen vill ha tillbaka och kunde antingen köra till tippen, elda upp eller försöka återanvända till något.
  • Ganska grön på allt vad snickerier heter och det sker en hel del misstag, betydligt billigare när virket är gratis.
  • Utmanande, virket är ju långt ifrån perfekt och man får anpassa sig därefter...
  • Furu är lättarbetet... Nackdelen är väl att det är skitkvalité och klent 😂
Självklart är det även en tjusning i att få till lite "upcykling" på något som annars hade hamnat på brasan eller tippen. Man kan förvisso argumentera huruvida det är upcykling eller bara fördärv av en bra lastpall, men faktum är att åtminstone de pallarna jag använder inte återanvänds även om jag så vill... Så med dagens trasiga system skulle jag kalla det upcykling.

Sen finns det ju en hel del utlänska youtubers som jag uppskattar gör jäkligt snygga grejer på vad andra anser vara skräp. Många av dem har ju fördelen att deras lastpallar av någon anledning tillverkas av lite lyxigare träslag som faktiskt är något att ha, i Sverige är det ju uteslutande furu (förutom några lastpallarna som mina Ytong block kom med, verkar vara marginelt trevligare än fura, gran kanske?).
Själv uppskattar jag Dainer Made som är duktig på att skapa något som inte ser ut som att det är gjort av gamla lastpallar.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Håller själv på med att återanvända engångspallar (ej europallar som faktiskt är värda något) till mina laster. Mina anledningar är:
  • Snål jävel. Bor dryga kilometern från ett snickeri där man säkert kan köpa finaste snickerivirke till hutlösa priser.
  • Byggde garage för något år sedan och det blev en jäkla massa pallar som ingen vill ha tillbaka och kunde antingen köra till tippen, elda upp eller försöka återanvända till något.
  • Ganska grön på allt vad snickerier heter och det sker en hel del misstag, betydligt billigare när virket är gratis.
  • Utmanande, virket är ju långt ifrån perfekt och man får anpassa sig därefter...
  • Furu är lättarbetet... Nackdelen är väl att det är skitkvalité och klent 😂
Självklart är det även en tjusning i att få till lite "upcykling" på något som annars hade hamnat på brasan eller tippen. Man kan förvisso argumentera huruvida det är upcykling eller bara fördärv av en bra lastpall, men faktum är att åtminstone de pallarna jag använder inte återanvänds även om jag så vill... Så med dagens trasiga system skulle jag kalla det upcykling.

Sen finns det ju en hel del utlänska youtubers som jag uppskattar gör jäkligt snygga grejer på vad andra anser vara skräp. Många av dem har ju fördelen att deras lastpallar av någon anledning tillverkas av lite lyxigare träslag som faktiskt är något att ha, i Sverige är det ju uteslutande furu (förutom några lastpallarna som mina Ytong block kom med, verkar vara marginelt trevligare än fura, gran kanske?).
Själv uppskattar jag Dainer Made som är duktig på att skapa något som inte ser ut som att det är gjort av gamla lastpallar.
.
Till att börja med är lastpallarna inte av furu, utan av gran sannolikt — eller sämre virke. Särskilt om det är engångspallar.
Att man i USA och övriga världen tillverkar pallar av träslag som vi inte har här eller känner igen innebär inte att de är gjorda av högkvalitativt virke. Det finns — för oss — exotiska träslag som passar bäst till just lastpallar och emballage.

Vad gäller virke av furu respektive gran används den senare inte alls av finsnickare; överflöd av hartser som kladdar ner verktyg och maskiner samt mycket och stenhårda kvistar som snabbt skämmer verktygseggar är skälen. Däremot är gran ett lämpligt konstruktionsvirke för husbyggnad mm; reglar osv. Furu väljs till fönster, dörrar och möbler och finns i en mängd kvaliteter beroende på vad som ska tillverkas.

För egen del är jag duktigt less på youtubers som härmar varandra och bygger grejor "Entirely Made of Scrapwood" — om något är värt att göras borde det också vara värt att göra av bra material.
Jag skiljer på snickeri och fulsnickeri och inte ens när jag gör något som inom kort ska ersättas (kan mycket väl vara fulsnickeri) tar jag till virke från lastpallar.
Förutom knölet med att demontera dem är det stor risk att träet är fullt med intryckt grus, spik och annat skit som förstör verktyg och maskiner.

Slutligen måste jag säga att vi har en bar/restaurang vid havet här i Varberg där utemöblerna tidigare var byggda av gamla lastpallar, riktigt coolt. Men de var nog sågade med rivningsblad i tigersågen...
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar använda virket från lastpallar till rabattkanter eller planteringslådor, ifall hustrun kommer på att hon ska odla nåt. Eller så eldar jag upp dem.
 
S SonnyListon skrev:
Vad spelar det för roll för dig? Jag är seriöst nyfiken på varför du undrar.
Min fråga var ärligt ställd -- jag ville förstå varför man lägger ned arbete när resultatet kunde blivit bättre med annat material, och jag köper absolut de argument som lagts fram. Jag älskar själv att återanvända material, men väljer då primärt att ta isär gamla möbler i helträ istället för lastpallar. Inte svårt att hitta folk som skänker bort stora, skrymmande och fula pjäser som trots allt är byggda i bra material och dessutom snickartorrt.
Precis som Keiller använder jag lastpallsvirke -- jodå, jag återanvänder dem också! -- till planteringslådor och liknande förbrukningsprodukter, men jag skulle aldrig köra dem genom mina maskiner just med tanke på grus o.d.
Mina första sommarjobb tillbringade jag med att tillverka just lastpall så jag är väl känd med vad material som används vid tillverkningen, i synnerhet för engångspallar som inte ska exporteras.
 
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
S
FemTummar FemTummar skrev:
Min fråga var ärligt ställd -- jag ville förstå varför man lägger ned arbete när resultatet kunde blivit bättre med annat material, och jag köper absolut de argument som lagts fram. Jag älskar själv att återanvända material, men väljer då primärt att ta isär gamla möbler i helträ istället för lastpallar. Inte svårt att hitta folk som skänker bort stora, skrymmande och fula pjäser som trots allt är byggda i bra material och dessutom snickartorrt.
Precis som Keiller använder jag lastpallsvirke -- jodå, jag återanvänder dem också! -- till planteringslådor och liknande förbrukningsprodukter, men jag skulle aldrig köra dem genom mina maskiner just med tanke på grus o.d.
Mina första sommarjobb tillbringade jag med att tillverka just lastpall så jag är väl känd med vad material som används vid tillverkningen, i synnerhet för engångspallar som inte ska exporteras.
Jag håller med dig, speciellt det där om gamla möbler. Otroligt att det går att få tag på gedigna möbler för en spottstyver, ibland gratis. Jag kan bara inte undvika att åka runt med släpkärra och hämta upp, trots att jag förbannar mig själv varje gång. Min fru också. Men nu har vi i alla fall inga Ikeamöbler kvar hemma.
 
  • Gilla
FemTummar
  • Laddar…
För att folk inte vill lära sig något och mest vill på rödbetan direkt. Fick det där ganska bra förklarat av en kock som alltid fick frågan hur han kunde göra så goda soppor. Folk slutade lyssna när han började prata om benmärg och hur man får lov att koka länge för att få en fond. De som är genuint intressade kommer gå vidare med ädelträ. För de flesta räcker det med att göra den där förbannade blomlådan av träpallar och sedan hyva iväg den tre år senare.

Youtubers har en guldålder just nu. Massa människor som älskar att få info visuellt och snabbt. Du kan i princip bli känd nu bara genom att hitta en enkel formel. Mannen som parkerar bilen på andras tomter och sedan blir tagen. Bara ett fiktivt exempel. Man kan också vara guru. Hur enkelt som helst. Finns redan sådan här på forumet.

Så svaret är tillgänglighet, snabb konsumtion och stora rattar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tror också det finns ett sökande efter att vara så unik som möjligt med tankekraft att ta sig fram till unika lösningar. Det har varit trendigt med slipade betonggolv osv för en industriell look. Det är bara folk som aldrig förr jobbat på en industri som kan komma på en sådan grej att göra mot sig själv.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Bland det sämsta skiten man kan bygga av hyvlar man ner till 22-28 mm och tryckimpregnerar som folk bygger pooldeck och altaner av.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ni har en poäng Jontha och Fem tummar

Jag märker av samma sak med alla människor som har eller flyttar timmerhus och absolut nödvändigt skall ha ruttet timmer utbytt mot gamla stockar som inte passar utan är för klena eller för korta eller rentav ruttna de också. I stället för att gå till skogs och hugga timmer och få det sågat och göra arbetet snabbt och ordentligt.
Det är alldeles uppenbart att för många av dem är det någon slags ideologi att det måste repareras med rivningsvirke oberoende om det fungerar eller inte.
 
Oavsett vad man bygger och vad man utgår ifrån så är väl en del av nöjet att man förädlar något? Jag tycker att det finns ett nöje i att använda sådant som annars skulle kastas bort. Just engångspallar använder jag sällan. Men annat emballagevirke kan vara längre bitar och lättare att ta isär. För min del kan det till exempel vara fråga om att använda det dåliga virket på platser där det inte spelar roll. Spikläkt bakom panel eller lister för att hålla upp trossbotten till exempel. Om något skall stavlimmas går det ju också att såga ut lister och välja dem som inte har spikhål eller kvistar. Om en möbel skall målas går det att spackla igen spikhål så att resultatet blir bra. Ibland kan det vara en fråga om ekonomi också. Gratis engångspallar är ju onekligen billigare än virke från brädgården.
 
Utan att kunna ge ett svar om varför. Tycker jag mig se samma fenomen inom dejtingvärlden också. Främst bland kvinnor ser vi ofta att de tänder på "osnutna" män, som kan göras om till gentlemän. Eller kvinnor som tänder på kriminella, och förlovar sig med interner. För att de tror att de kan omvända dem. Det är väl inte för intet, sagan om "grodan som blev en prins" skrevs.
Samma fenomen flrekommer givetvis bland män, som söker kvinnor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.