Jag har egen ställning, har köpt spikvinklar med förstärkning som skruvas där det blir foder eller knutbrädor, sen ett rör med hål och en M10 bult med låsmutter genom rör och vinkel sen förankras det i ställningen.
 
Har du koll på arbete med sele? Du vet att man inte kan/får hänga mer än några minuter i sele, sen är det stor fara för livet.
Som en kollega sa, har du inte full koll på arbete med sele är det säkrare att jobba utan...
 
nino nino skrev:
Har du koll på arbete med sele? Du vet att man inte kan/får hänga mer än några minuter i sele, sen är det stor fara för livet.
Som en kollega sa, har du inte full koll på arbete med sele är det säkrare att jobba utan...
Japp. Trycket av selen kan göra att blodet inte når hjärtat och man kan tuppa av för att sedan avlida. Jag har provhängt min sele som jag kopplar fram och jag tar risken då jag iaf har en chans att överleva fall från 7,5m samt att det finns goda chanser att förankra benen vid fall eller ta ta i en plattform etc. Sen är jag aldrig ensam hemma när jag arbetar utan har folk omkring mig.

Men vad väljer man? Fritt fall eller hänga i selen? Jag väljer selen.

Sen är man ju väldigt försiktig på högre höjder och jag tror bästa skyddet är att ta det lugnt och arbeta metodiskt och utan stress.
 
Redigerat:
  • Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Japp. Trycket av selen kan göra att blodet inte når hjärtat och man kan tuppa av för att sedan avlida. Jag har provhängt min sele som jag kopplar fram och jag tar risken då jag iaf har en chans att överleva fall från 7,5m samt att det finns goda chanser att förankra benen vid fall etc.

Men vad väljer man? Fritt fall eller hänga i selen? Jag väljer selen.

Sen är man ju väldigt försiktig på högre höjder och jag tror bästa skyddet är att ta det lugnt och arbeta metodiskt och utan stress.
Ja men då har du koll på det iaf, många tror ju att man är säker bara man har sele.
 
nino nino skrev:
Ja men då har du koll på det iaf, många tror ju att man är säker bara man har sele.
Japp, tyvärr många olyckor med tex trädröjning där en person fallit och räddats av selet men som sen inte kan larma eller komma loss eller har hjälp i närheten. Väldigt tragiskt.
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Hjälp!

Liten spricka på baksidan av en ny panelbräda. Ok att använda?
 
  • Träplanka med spår och märken ligger på grön gräsunderlag utomhus. Ljus, naturlig, bearbetad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppade över den brädan tills jag får svar.
Dock blev det en liten spricka när jag skruvade fast en panel. Men jag kommer låta den sitta. Det är ju bara att måla över enligt mig.
 
  • Vita, texturerade takpaneler med synliga skruvhål, lutande perspektiv, överlappande kanter, delvis skuggade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Turbo-mode idag! Köttade på och kom förbi ytterligare två förankringar.

Galet hur man kan vara så höjdrädd från början för att idag gå helt tryggt på alla tre platformar. Har skippat selet med, känner inte att jag behöver det. Kanske längst uppe, får se.

Så skönt nu när fasta 4,80 planken kommer! Typ 30 brädor där jag inte behöver kapa förutom droppkant! Najs!
 
  • Tvåvåningshus med ställningar, troligen renovering pågår, överväxt staket framför, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Riktigt mört gammalt virke i mitten av gaveln. Var verkligen dags med ny panel. Skönt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Japp. Trycket av selen kan göra att blodet inte når hjärtat och man kan tuppa av för att sedan avlida. Jag har provhängt min sele som jag kopplar fram och jag tar risken då jag iaf har en chans att överleva fall från 7,5m samt att det finns goda chanser att förankra benen vid fall eller ta ta i en plattform etc. Sen är jag aldrig ensam hemma när jag arbetar utan har folk omkring mig.

Men vad väljer man? Fritt fall eller hänga i selen? Jag väljer selen.

Sen är man ju väldigt försiktig på högre höjder och jag tror bästa skyddet är att ta det lugnt och arbeta metodiskt och utan stress.
Att avlida på grund av att man hängt i sele är extremt ovanligt.
Jag har hört talas om ett fall där en som hängt en längre stund fick något slags blodtryckschock när selen lossades och att denna chock var så kraftig att mannen avled. Men det är det enda fall jag hört talas om. Däremot är det flera som dör varje år pga fallolyckor.
Men att använda sele på ställning är verkligen överambitiöst.
Att tänka på när man använder sele är att man kan behöva hjälp om man bli hängandes.

Som jag skrev så tar det 2-3 dagar att vänja sig vid höjder och det verkade fungera även på dig. En dag till så kommer du inte ens fundera på sele :)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Att avlida på grund av att man hängt i sele är extremt ovanligt.
Jag har hört talas om ett fall där en som hängt en längre stund fick något slags blodtryckschock när selen lossades och att denna chock var så kraftig att mannen avled. Men det är det enda fall jag hört talas om. Däremot är det flera som dör varje år pga fallolyckor.
Men att använda sele på ställning är verkligen överambitiöst.
Att tänka på när man använder sele är att man kan behöva hjälp om man bli hängandes.

Som jag skrev så tar det 2-3 dagar att vänja sig vid höjder och det verkade fungera även på dig. En dag till så kommer du inte ens fundera på sele :)
Ja, vad ska jag säga. Du har 100% rätt. Selet hänger nu oanvänt. Finns ingen anledning når jag inte är minsta höjdrädd längre och man har räcken. Ställningen är sjukt stabil med förankringen. Alltså den rör sig inte en mm. Det är bara mitt på en sektion som golvet kan svaja ett par mm men man vänjer sig. :)
 
S Stubai skrev:
Att avlida på grund av att man hängt i sele är extremt ovanligt.
Jag har hört talas om ett fall där en som hängt en längre stund fick något slags blodtryckschock när selen lossades och att denna chock var så kraftig att mannen avled. Men det är det enda fall jag hört talas om. Däremot är det flera som dör varje år pga fallolyckor.
Men att använda sele på ställning är verkligen överambitiöst.
Att tänka på när man använder sele är att man kan behöva hjälp om man bli hängandes.

Som jag skrev så tar det 2-3 dagar att vänja sig vid höjder och det verkade fungera även på dig. En dag till så kommer du inte ens fundera på sele :)
Vet inte hur vanligt det är, du har säkert rätt.
Men jag ville upplysa om att man ska ha en plan OM olyckan är framme.
Man ska kanske inte jobba med sele om man är helt själv, ramlar och blir hängandes.
 
nino nino skrev:
Vet inte hur vanligt det är, du har säkert rätt.
Men jag ville upplysa om att man ska ha en plan OM olyckan är framme.
Man ska kanske inte jobba med sele om man är helt själv, ramlar och blir hängandes.
En plan är alltid bra. Blir man hängandes är det inte helt enkelt att ta sig ner om man är ensam.
Men en bra plan när man jobbar i sele är att hålla linan så sträckt att man inte kan bli hängande.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Ja, vad ska jag säga. Du har 100% rätt. Selet hänger nu oanvänt. Finns ingen anledning når jag inte är minsta höjdrädd längre och man har räcken. Ställningen är sjukt stabil med förankringen. Alltså den rör sig inte en mm. Det är bara mitt på en sektion som golvet kan svaja ett par mm men man vänjer sig. :)
Det spelar ingen roll hur stabil ställningen är när man inte är van. Efter andra våningen brukar folk få panik.
Efter en vecka är folk så vana så de går på ställningen obehindrat trots att de skruvat bort förankringarna.

Det är intressant hur hjärnan fungerar. Den får panik för ingenting ena gången och struntar i allt nästa gång. 😂
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Jag krigar på! Rivit mycket panel och det runt fönstret var smulor.

Två frågor:

1: Kan jag sätta upp glespanelen även fast det ska regna två dagar eller år det bättre att vänta? Hade varit skönt att få upp glesen så inte vindpappen blåser bort om det blir storm. Är häftad nu bara.

2: Fönstret skall bytas om 2-3 år då vi ska göra om badrummet. Det kan bli samma dimension men troligtvis ett mindre fönster. Det blir ett helvete, men inte mycket att göra åt. Hur ska jag bäst förbereda på att jag kommer byta fönster? Skruva istllet för att spika men finns något annat jag kan tänka på?

Murphys law… När tar vindpappen slut? Jo når man är högst upp och ska täppa till den sista övre raden… suck! :) Då det ska regna så satte jag plast där ny vindpapp saknas.
 
  • Byggnad med byggställningar under en mulen himmel, växter framtill, dimmig och suddig med en skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.