galento
Fotade en bild ur Haynes boken om det intresserar någon.
Svensk text om automatiska växellådor, funktioner, säkerhet och underhållsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Hur var den berömda sloganen nu igen 😎 " sveriges nöjdaste bilförare kör Subaru " 😐 2006 års modell , gått 3600 mil sen förra bytet av bakhjulslager .

 
  • Wow
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det visade sig att snålheten bedrog visheten igen.. det fattades en skruv (vanlig m10 så det var ju bra) men adaptern från stångens gänga till hålsågen är dåligt gjord och skev. Yttre gängan passar inte heller hålsågen, så det var ju bra med det... Den fasta gängan på stången är inte heller samma som på de mindre hålsågarna, så just nu går det inte att notcha några rör alls...🙄
Lyckades till slut klaga hos Vevor, de skickade en ny axel med rätt gänga, och en ny adapter.. framme från Kina på 7-8 arbetsdagar..
Så de verkar ta kundservice på allvar i alla fall...
Orangefärgad kärnborr och dess delar på bubbelplast med synliga märkningar och en packningslapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kollar man i Haynes rephandbok för V70 från 2000 till maj 2007 så finns
det tre automatlådor beskrivna.
AW 50-42 fyrstegslåda
AW 50-50/51 femstegslåda
TF-80SC sexstegslåda ( Geartronic )
In the United States, the AW 55-50 is used in the:

  • Saturn Ion and Vue, (AF23-5 in the 4 cylinder and AF33-5 in the V-6)
  • Chevrolet Equinox and the Pontiac Torrent, (AF33-5)
  • Nissan Altima, Maxima and Quest, (RE5F22A)
  • Saab 9-3 and 9-5
  • Volvo C70, S40, S60, S70, S80, S90, V40, V50, V70, XC70 and the XC90
https://www.sonnax.com/tech_resources/143-aw-55-50-differences-between-manufacturers-part-one

Jag undrar hur bra jänkarnas Borg Warner kvalitet blandar sig med Asin japanernas slimmade design... Som jag förstår ägs skiten av Toyota.

Nå. De flesta lådor verkar växla dåligt, finns sw fixar som ska göra det bättre. Men problemen består som jag förstår ofta av att ventilerna sätts igen med guck och metallpartiklar och börjar kärva. När lådan då växlar dåligt ökar slitaget.
 
galento
Nån som sett om CRC Thermocure finns att köpa här i landet ?


En flaska med rostborttagare och sköljmedel för kylsystem, märkt ThermoCure från CRC Evapo-Rust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå plastbehållare med ThermaCure kylsystem rostborttagning, icke-toxisk, biologiskt nedbrytbar, 32 fl oz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Suveränt , tackar 👍
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Storsockret
Detta är väl inte direkt en bilspecifik fråga men det är en del av ett bilmoment så varför inte. Vad är det för skillnad på smärgelduk och sandpapper? Tycker det ser ut som exakt samma sak, och blir inte klokare av att söka heller. Ska byta belägg och skivor framåt helgen, vilket jag aldrig gjort förr så jag suger åt mig instruktionsvideor som en tvättsvamp just nu och där rekommenderas att använda smärgelduk för att putsa rent gängorna på bultar, glidpinnar mm, men säger att man inte ska använda vanligt sandpapper?
 
Smärgelduk är mera "sand limmat på tyg" medan sandpapper är just papper... Det ena funkar "generellt" bättre på trä, och det andra på metall..

Gängor är bättre att göra rent med en stålborste dock...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Smärgelduk är mera "sand limmat på tyg" medan sandpapper är just papper... Det ena funkar "generellt" bättre på trä, och det andra på metall..

Gängor är bättre att göra rent med en stålborste dock...
Ah, kanske bara kör stålborsten på det också då.
 
8:12 in i videon
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Smala smärgeldukar på rulle är smidigt och ha på lager, river av en bit och använder till nått, riktigt smidigt på stavar/rör mm.

Röd förvaringshållare med flera rullar av tejper i olika bredder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
galento galento skrev:
Hur var den berömda sloganen nu igen 😎 " sveriges nöjdaste bilförare kör Subaru " 😐 2006 års modell , gått 3600 mil sen förra bytet av bakhjulslager .

[video]
På Peugeoten monterade jag fettnipplar så att jag kunde fylla på med fett vid däckskifte när jag bytte andra lagret på 4000 mil.
 
galento
Cheesen Cheesen skrev:
På Peugeoten monterade jag fettnipplar så att jag kunde fylla på med fett vid däckskifte när jag bytte andra lagret på 4000 mil.
Ja det låter smart , man tycker att det är väldigt dåligt att det inte håller längre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja det låter smart , man tycker att det är väldigt dåligt att det inte håller längre.
Kolla på just rolled in på youtube så ser du att det är måånga mil kvar på det där lagret. Höj radion om det blir för högljutt.
 
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.