Två hopplösa frågor.

Spelar det verkligen någon roll om man tar ”glad” eller ”sur” gubbe uppåt? Är det inte bäst att bara ta den snygga sidan uppåt?

Trallvirket vi fått är väldigt blandat med torra och lite fuktigare trall. Läser att våt trall ska sätta helt ihop. Detta låter rörigt. Hur långt är ett snöre osv. Omöjligt att veta hur fuktig en planka.

Kan det gå fel att bara köra 2mm genomgående eller finns det något bättre generellt mått?
 
Man ska alltid slå ut raderna med snörslå innan man lägger trallen. På det viset blir det perfekta springor när allt virke nåtts av samma fuktkvot. Är trallen tex 120mm torkad kanske du kör med 125mm avstånd, om man vill ha 5mm springa (sommar). Du kan modifiera för att slippa klyva sista raden.
Vad det gäller kärnsida gör alla olika. Personligen har jag alltid kärnsida mot mig oavsett vad jag snickrar, det sitter i ryggmärgen, det var så man blev lärd.
Lycka till!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Man ska alltid slå ut raderna med snörslå innan man lägger trallen. På det viset blir det perfekta springor när allt virke nåtts av samma fuktkvot. Är trallen tex 120mm torkad kanske du kör med 125mm avstånd, om man vill ha 5mm springa (sommar). Du kan modifiera för att slippa klyva sista raden.
Vad det gäller kärnsida gör alla olika. Personligen har jag alltid kärnsida mot mig oavsett vad jag snickrar, det sitter i ryggmärgen, det var så man blev lärd.
Lycka till!
Förstår inte vad menar du med snörslå?

Det är helt hopplöst att bedöma om en trall är torkad. Räknas den som fuktig om det kommer en skur på 10min?

Varför inte bara köra 2mm genom allting?
 
Cheesen
J Johan Larsson9794 skrev:
Förstår inte vad menar du med snörslå?

Det är helt hopplöst att bedöma om en trall är torkad. Räknas den som fuktig om det kommer en skur på 10min?

Varför inte bara köra 2mm genom allting?
Om du mäter några plankor kommer du att förstå varför man inte bara sätter 2 mm rakt av. I en trave med tryckt virke så kan en del vara torrare och en del blötare. Om den är jätteblöt så kanske den är 122 mm bred medans en torr kan vara 115 mm. Om man ska vara noga så ska man sätta trallen med Enligt svensk trä ska det exempelvis vara 126cc till 120 trall.. (det tycker jag personligen är för glest men så blir det "fackmässigt")
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/montering-av-trall/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Förstår inte vad menar du med snörslå?

Det är helt hopplöst att bedöma om en trall är torkad. Räknas den som fuktig om det kommer en skur på 10min?

Varför inte bara köra 2mm genom allting?
Snörslå är ett kritat snöre som lämnar en helt rak linje efter sig. Gör du som jag beskrev ovan har du 100% kontroll över läggningen. Det går jämt ut och med det mellanrum du vill ha.
När trallen väl torkat påverkar inte en regnskur bredden utan den förändras i princip bara över årstiderna.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om du mäter några plankor kommer du att förstå varför man inte bara sätter 2 mm rakt av. I en trave med tryckt virke så kan en del vara torrare och en del blötare. Om den är jätteblöt så kanske den är 122 mm bred medans en torr kan vara 115 mm. Om man ska vara noga så ska man sätta trallen med Enligt svensk trä ska det exempelvis vara 126cc till 120 trall.. (det tycker jag personligen är för glest men så blir det "fackmässigt")
[länk]
Låter sjukt drygt. Gör alla såhär? Blir det kasst om vi bara köra 2mm rakt av?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Låter sjukt drygt. Gör alla såhär? Blir det kasst om vi bara köra 2mm rakt av?
Nej då. Det är bara pedanterna som ens orkar bry sig. När det väl är klart så är det inget som stört mig iaf. Men vi är alla olika.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Cheesen
J Johan Larsson9794 skrev:
Låter sjukt drygt. Gör alla såhär? Blir det kasst om vi bara köra 2mm rakt av?
Vad som kommer att hända är att vissa springor kan bli 5mm medans andra kan bli 1mm när det torkar. Virket är nämligen inte jämntorrt såhär sent på säsongen.
 
Ok men det kommer inte se ut som nå slusk har byggt altanen om vi bara kör 2mm rakt av?
 
Cheesen
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men det kommer inte se ut som nå slusk har byggt altanen om vi bara kör 2mm rakt av?
Gråa träplankor bildar en gångväg eller däck, slitna med synliga spikar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda jag vart missnöjd hos våran snickare som byggde huset är Veranda däcket... Lagt med tumstock mellan varje bräda. Såhär ser det ut när det torkat ut.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men det kommer inte se ut som nå slusk har byggt altanen om vi bara kör 2mm rakt av?
Risken är stor att det kommer dra iväg och se skevt ut beroende på skarvar mm.
Mät från kant efter säg 4-5 lagda rader och försök justera.
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
[bild]

Det enda jag vart missnöjd hos våran snickare som byggde huset är Veranda däcket... Lagt med tumstock mellan varje bräda. Såhär ser det ut när det torkat ut.
Det där översta ser snarare ut som det är lite nedsjunket eller?

Hur gammalt är det?
 
Cheesen
J Johan Larsson9794 skrev:
Det där översta ser snarare ut som det är lite nedsjunket eller?

Hur gammalt är det?
6 år. Underlaget är jättefriskt har sett ut såhär sedan andra sommaren (första var så blöt så trallen torkade aldrig ut ordentligt)
 
När jag la trall nyligen så var det olika grader torkat och framförallt ändarna var typ 115mm medan mitten var 120 och blöt. Jag körde som andra redan tipsat om och norrlandssnickerier visa här på Instagram och det funkade väldigt bra.

 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
När jag la trall nyligen så var det olika grader torkat och framförallt ändarna var typ 115mm medan mitten var 120 och blöt. Jag körde som andra redan tipsat om och norrlandssnickerier visa här på Instagram och det funkade väldigt bra.

[media]
Men de där kilarna säkerställer väl bara samma avstånd mellan trall? Vad är skillnaden med att bara köra 2mm rakt igenom? Tänkte använda denna: https://www.byggmax.se/trallverktyg-p244990
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.