Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja inte skulle jag betala de pengarna för en ID3.

Men vad kostade den när du skrev på avtalet då?
Och varför har den blivit så dyr?
Gick det inte att förutspå kostnadsökningen?
4300 kr. Tror nog inte egentligen så många kan förutspå räntehöjningarna i just den accelerationen. Det var väl olyckligt, men samtidigt tur att den innefattar bidrag.
 
P Pligg85 skrev:
Det är sjukt mycket.

Du betalar redan mer än dubbelt så mycket för att leasa en bil än vi betalar i ränta på nybyggda villan.
Grattis till en bra ränta. Antingen har ni väldigt låg ränta, låg belåningsgrad eller ett extremt billigt litet hus =)
En stackare som köpte en av de största villorna här betalar väl runt 14-16 tusen i ränta. Men sen är det som ett herrgårdshus =)
 
Nissens Nissens skrev:
Vilka laddare klarar de kraven?
Mina egenbyggda, en av anledningarna att jag bygger själv. Har man två till tre elbilar i ett hus så måste man kunna ladda effektivt. Ännu värre just nu då en av bilarna är en laddhybrid som laddar med en fas under tre timmar varje natt, svårt att ladda den andra bilen full på en enda natt om man inte har dynamisk laststyrning då. Och den andra bilen har faktiskt ett rätt litet batteri ändå...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Grattis till en bra ränta. Antingen har ni väldigt låg ränta, låg belåningsgrad eller ett extremt billigt litet hus =)
En stackare som köpte en av de största villorna här betalar väl runt 14-16 tusen i ränta. Men sen är det som ett herrgårdshus =)
Räntan var lika låg som för de flesta för ett par år sedan. Belåningsgrad bör vara ca 50%.
Amorterar 14kkr utöver för att försöka få en känsla av hur vissa har det ofrivilligt.

Vet dock inte om man kan tycka synd om någon som betalar 14-16kkr i ränta när räntan fortfarande är relativt låg och inom förväntad nivå.
 
P Pligg85 skrev:
Räntan var lika låg som för de flesta för ett par år sedan. Belåningsgrad bör vara ca 50%.
Amorterar 14kkr utöver för att försöka få en känsla av hur vissa har det ofrivilligt.

Vet dock inte om man kan tycka synd om någon som betalar 14-16kkr i ränta när räntan fortfarande är relativt låg och inom förväntad nivå.
Nej där var ingen som tyckte synd om räntekostnaden på det huset, inte ens han som köpte det :)

Men det är märkligt att amortera så mycket "bara" för att känna på. Det är ju enligt de flesta korkat tydligen, jag tycker du är duktig som får ner lånet =)
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Mina egenbyggda, en av anledningarna att jag bygger själv. Har man två till tre elbilar i ett hus så måste man kunna ladda effektivt. Ännu värre just nu då en av bilarna är en laddhybrid som laddar med en fas under tre timmar varje natt, svårt att ladda den andra bilen full på en enda natt om man inte har dynamisk laststyrning då. Och den andra bilen har faktiskt ett rätt litet batteri ändå...
Ok, det blir väl bättre med tiden när allt fler går över till att lasta flera faser. Volvos hybrider går på två faser numera tex.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej där var ingen som tyckte synd om räntekostnaden på det huset, inte ens han som köpte det :)

Men det är märkligt att amortera så mycket "bara" för att känna på. Det är ju enligt de flesta korkat tydligen, jag tycker du är duktig som får ner lånet =)
Så märkligt är det inte. Jag ville inte ha lån från början så det är en kompromiss mellan att ha frigjort kapital för bättre avkastning på annat håll och bli skuldfri snabbare.

Det är ju inte särskilt hög amortering ändå.
Med nybyggt så är ju det knappt nå kostnader så amorterar hyffsat och sparar mycket.

Elbil kommer köpas nu 2023-2024 och nästa 2034 om planen ska hållas.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande box så är mitt huvudkrav att man skall kunna variera mellan enfasladdning och trefasladdning på den utifrån lasten på säkringarna i huset. Dessutom skall den klara detta med lastbalansering över två boxar så att jag kan maximera laddningen. Kan den inte det så hamnar den inte i mitt hus. Men jag har byggt egna boxar som klarar detta, så jag behöver inte köpa box på stan.

Varför behöver jag detta då? Jo, uppvärmningen i mitt hus görs med LLVP som ligger på en fas. Jag har VV på en annan fas. Jag har dessutom två bilar som behöver laddas på nätterna (när elen är billig). Att styra laddningen manuellt för dessa är ett elände, jag märker det nu när den ena laddarens spänningsregulator gick sönder i värmeböljan häromveckan (jag hade underdimensionerat kylningen på den, men den har hållit i fem år - inte så illa ändå). Och nu på sommaren behöver jag inte ens tänka på lasten från uppvärmningen av huset...
Jag vet att det finns boxar som klarar att byta från 3 till 1-fas och teoretiskt skulle kunna byta tillbaka.

Frågade några av tillverkarna om detta och ingen kunde säga säkert att det funkar då laddningen måste avbrytas för att kunna byta från 1 till 3-fas och bilarna måste stödja helt avbruten laddning och omstart utan att sladden tas ut.
 
För er som funderar på elbilar och om det funkar för dig med räckvidd osv kan jag föreslå följande test med din diesel eller bensin bil.

Välj ut en eller två kedjor att tanka vid. Gärna några udda som ST1 och Jet.

Tanka inte mer än att du tar dig 30mil. Även det tar 2min att tanka väntar du 15-20min innan du åker vidare.

Tänker du skaffa laddbox eller ladda på jobbet kan du ha en dunk med 20l i skuffen och toppa upp med till 30mil när du känner för det.

Är det kallare än +10 när du skall prova drar du ner tankningarna till max 20mils räckvidd.

Tänker du lägga mer än 700k (nypris) på elbil kan du plussa på 15mil.

Tänker du lägga mindre än 350k drar du av 10.

Tycker du det funkade bra är elbil något för dig!

Obs! Ingen ironi utan det är såhär jag upplever det att köra elbil.
 
  • Gilla
bobman och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag vet att det finns boxar som klarar att byta från 3 till 1-fas och teoretiskt skulle kunna byta tillbaka.

Frågade några av tillverkarna om detta och ingen kunde säga säkert att det funkar då laddningen måste avbrytas för att kunna byta från 1 till 3-fas och bilarna måste stödja helt avbruten laddning och omstart utan att sladden tas ut.
Alla bilar jag testat på klarar av detta. Det är boxarna som oftast vägrar att börja ladda igen tots att statemaskinen tillåter detta i standarden. Jag har i mina laddboxar en paus på 15 min innan bilen får ladda igen, detta för att billarna annars laddar en minut, vilar en minut, laddar en minut osv. Laddboxar på stan tillåter ofta inte omstartad laddning mer än en gång per dygn. Om min laddhybrid inte skulle få starta om laddningen så skulle en ansluten handske leda till att 12V batteriet skulle bli urladdat. Jag har nämligen lyckats med det en gång också...
 
R Robert-san01 skrev:
För er som funderar på elbilar och om det funkar för dig med räckvidd osv kan jag föreslå följande test med din diesel eller bensin bil.

Välj ut en eller två kedjor att tanka vid. Gärna några udda som ST1 och Jet.

Tanka inte mer än att du tar dig 30mil. Även det tar 2min att tanka väntar du 15-20min innan du åker vidare.

Tänker du skaffa laddbox eller ladda på jobbet kan du ha en dunk med 20l i skuffen och toppa upp med till 30mil när du känner för det.

Är det kallare än +10 när du skall prova drar du ner tankningarna till max 20mils räckvidd.

Tänker du lägga mer än 700k (nypris) på elbil kan du plussa på 15mil.

Tänker du lägga mindre än 350k drar du av 10.

Tycker du det funkade bra är elbil något för dig!

Obs! Ingen ironi utan det är såhär jag upplever det att köra elbil.
Nja, frugans Fiat som vi betalade 250k för tar sig 30 mil på en laddning. Vi har kört runt med denna en hel del och nästintill helt klarat oss på långsamma laddare 11/22kW på de ställen där vi stannat. Laddplatser med den effekten finns i princip överallt.

Det är enbart när man kör ner än 30 mil på en gång som laddning kan bli ett bekymmer. Men även då måste man stanna för toalettbesök eller mat. Att hitta en ledig och fungerande snabbladdare kan dock vara ett problem ibland (vilket jag skrivit om ett par gånger redan i tråden).

Du glömde dessutom Teslas bilar och nätverk i din analogi. De är billigare och går längre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, frugans Fiat som vi betalade 250k för tar sig 30 mil på en laddning. Vi har kört runt med denna en hel del och nästintill helt klarat oss på långsamma laddare 11/22kW på de ställen där vi stannat. Laddplatser med den effekten finns i princip överallt.

Det är enbart när man kör ner än 30 mil på en gång som laddning kan bli ett bekymmer. Men även då måste man stanna för toalettbesök eller mat. Att hitta en ledig och fungerande snabbladdare kan dock vara ett problem ibland (vilket jag skrivit om ett par gånger redan i tråden).

Du glömde dessutom Teslas bilar och nätverk i din analogi. De är billigare och går längre.
Även Teslas nätverk är långt mindre utbyggt än ex ST1. Det finns 270st ST1 i Sverige.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Alla bilar jag testat på klarar av detta. Det är boxarna som oftast vägrar att börja ladda igen tots att statemaskinen tillåter detta i standarden. Jag har i mina laddboxar en paus på 15 min innan bilen får ladda igen, detta för att billarna annars laddar en minut, vilar en minut, laddar en minut osv. Laddboxar på stan tillåter ofta inte omstartad laddning mer än en gång per dygn. Om min laddhybrid inte skulle få starta om laddningen så skulle en ansluten handske leda till att 12V batteriet skulle bli urladdat. Jag har nämligen lyckats med det en gång också...
Kolla med Schneider då. Deras styrning kan rotera tilldelningen men de säger att det varit problem med att bilar inte startat laddningen när de blir helt omstartade och bytt från 1 till 3-fas.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hade det varit så sjukt jobbigt och omständigt som du beskriver det, så hade ytterst få kört elbil.

Vad är det för eländig bil du har som bara har 20 mils räckvidd vid +10°
Fruns har typ 35 mil på vintern. Det är tyvärr inte bättre när det är kallt och mycket korta sträckor. (Mercedes EQE)

Räknar inte med att det är så många som funderar på att köpa elbil för 1,5Mkr+ så dem med extremt lång räckvidd har jag inte tagit med.
 
R Robert-san01 skrev:
För er som funderar på elbilar och om det funkar för dig med räckvidd osv kan jag föreslå följande test med din diesel eller bensin bil.

Välj ut en eller två kedjor att tanka vid. Gärna några udda som ST1 och Jet.

Tanka inte mer än att du tar dig 30mil. Även det tar 2min att tanka väntar du 15-20min innan du åker vidare.

Tänker du skaffa laddbox eller ladda på jobbet kan du ha en dunk med 20l i skuffen och toppa upp med till 30mil när du känner för det.

Är det kallare än +10 när du skall prova drar du ner tankningarna till max 20mils räckvidd.

Tänker du lägga mer än 700k (nypris) på elbil kan du plussa på 15mil.

Tänker du lägga mindre än 350k drar du av 10.

Tycker du det funkade bra är elbil något för dig!

Obs! Ingen ironi utan det är såhär jag upplever det att köra elbil.
Tror det är lugnt.
Sista 20 åren har längsta resorna enkel resa bakom ratten varit:
1st. 42 mil
1st. 38 mil
1st. 30 mil
10st. 20-25 mil (alla relaterade till barnsjukvård)

Årlig framtida resor.
1st. 10-20 mil
4st. 6-10 mil
10st 3-5 mil
20st 1-2 mil
200st under 5 km

Sista 4 dagarna blev 3 resor på 50 meter styck. (Flytta släpvagnar på gården)

Sista månaden har åkgräsklipparen och cykeln fått fler mil än bilen.

Teslan kommer sitta som en smäck
Räcker att ladda varannan fredag på jobbet.
😂
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.