Pen skrev:
Lite större bild nedtill. Och så behöver jag veta var spolen ansluts. Tycker mig ana att det är på vänster sida av kontaktorn. Jag vill veta hur de två vita kablarna och säkringen kommer in i bilden. Vart tar de kablarna vägen mer exakt? Felet kan antingen ligga i motorskyddet, spolen i kontaktorn eller någonstans i utrustningen ansluten med de två vita kablarna (t.ex. tryckbrytare). Man får väl anta att det inte är felkopplat för det lär väl ha fungerat någon gång?

Är inte heller riktigt säker om manövermatningen sker via säkringen eller separt matning. Säkringen har säkert använts för detta någon gång, men jag ser ingen ytterligare anslutning till någon annan fas, nolla eller fusk-nolla och det förbryllar mig. Detta är det mest skumma - i övrigt kan man väl skönja hur tåtarna går. För det kan väl aldrig vara så att man använt jorden i tryckströmbrytaren eller yttre brytare som fusk-nolla?

Har du tillgång till voltmeter? Isåfall är det lättare att vägleda för felsökning.

Pen
OK

Har varit och mätt i garaget

Inkommande märkt 1-3-5 har 400V mellan alla faserna

När man slår till manöverbrytaren (ej synlig på någon bild, och är en vanlig strömställare för belysning)

Så blir det 230V på plint 22 (höger under AMP ställskruv på motorskydd, 'OBS blå kabel') 230V mäts även på plint 21 (rakt över AMP ställskruv) sedan går en svart kabel vidare till en plint som ej är synlig i bild, men den finns rakt bakom inkommande plint 5, sen mäter jag 230V på en plint som sitter rakt bakom inkommande plint 1

Därifrån går det vidare en svart sladd till en manöverlampa som sitter i skåpets dörr (de är de kablar som ser ut att vara vita, men det är bara tejpade med vit isol-tejp) från lampan går det en svart kabel ned till plint märkt 23 till vänster under AMP-ställskruv, där mäter jag bara 60V ? Lampan är trasig, men den har aldrig fungerat, däremot kontaktorn i kombination med YD start och kompressor....med trasig lampa!

Säkringen som syns i skåpet får och matar ut 230V till tryckbrytaren på kompressorn

Man undrar ju varför inte kontaktorn vill slå till ?! (bifogar bild på kontaktorns märkning)
 
  • 155-5515_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att du har spänning på kontaktorns spole och kontaktorn drar inte??

Inte så svårt att säga vad som är fel då........Kontaktorn......
 
Om jag nu fattar dig rätt, så sitter spolens anslutningar bakom plint 1 och 5. Eftersom du har 230V på båda av dessa mot jord så har vi en av följande alternativa möjligheter:

1. Spolen är avsedd för 230V och då saknas nollan (som jag fortfarande inte kan hitta på bilden). Spolen och kontaktorn är hela och felet finns någonannanstans.
2. Spolen är avsedd för 400V och då vet vi tyvärr ingenting eftersom vi inte vet fasläget mellan anslutningarna - bara att de båda har 230V.

För att komma vidare gör du nu istället så att du mäter mellan plintarna på baksidan av 1 och 5 - alltså direkt över kontaktorns spole. Sedan kollar du noga på märkskyltarna på kontaktorn vad spolen ska ha för spänning eller fotograferar märkskylten med högre upplösning än nu.

Föresten, plinten bakom plint 1, går det BARA en sladd till lampan från den, eller går det någonting mer? Eller finns det en bygel till någon av inkommande faser.

Pen
 
Pen skrev:
Om jag nu fattar dig rätt, så sitter spolens anslutningar bakom plint 1 och 5. Eftersom du har 230V på båda av dessa mot jord så har vi en av följande alternativa möjligheter:

1. Spolen är avsedd för 230V och då saknas nollan (som jag fortfarande inte kan hitta på bilden). Spolen och kontaktorn är hela och felet finns någonannanstans.
2. Spolen är avsedd för 400V och då vet vi tyvärr ingenting eftersom vi inte vet fasläget mellan anslutningarna - bara att de båda har 230V.

För att komma vidare gör du nu istället så att du mäter mellan plintarna på baksidan av 1 och 5 - alltså direkt över kontaktorns spole. Sedan kollar du noga på märkskyltarna på kontaktorn vad spolen ska ha för spänning eller fotograferar märkskylten med högre upplösning än nu.

Föresten, plinten bakom plint 1, går det BARA en sladd till lampan från den, eller går det någonting mer? Eller finns det en bygel till någon av inkommande faser.

Pen
Skall mäta detta i kväll, det går inte bifoga större bild här på forumet, men jag kan skriva av vad som står på skylten (ev maila)

P.S Grejen är att vi inte är 100% säkra på att inkopplingen är riktig.

Kompressorn står i ett gemensamt hobbygarage och några kollegor skulle flytta hela paketet (kompressor med skåp, kompressorn stod utomhus skåpet monterat på insidan väggen, därav isärkopplingen) till en annan del av lokalen, de hävdar med bestämdhet att de märkte upp alla kablar och kontakter och sedemera kopplade in allt 'som det var innan'

Där står vi nu.
 
Mm.

Jag saknar fortfarande matningen till andra änden på manöverströmmen till kontaktorn. Säkringen är ena änden, men den andra är en gåta. Den måste antingen komma från en av de två vänstra inkommande faserna eller från (blå) nolla (som inte är ansluten såvitt jag begriper dig) eller från fuskjord (vilket fungerar men likväl är helt FEL). Men ingetdera av fallen går att tyda från bilderna. Kan det ha missats en ledare vid återinkopplingen trots allt?

Av din beskrivning verkar det som att den ena tåten från spolen endast går till lampan och det kan inte fungera. Kan det ha trillat av en ledare där? Jag tror att om du mäter över kontaktorns spole så kommer du att få 0 V (d v s det saknas en anslutning i kedjan).

När du kollar märkskylten på kontaktorn är det inte 100% säkert att spolens data står där. Ibland kan man behöva titta på själva spolen som kanske är skönjbar någonstans.

Pen
 
Pen skrev:
Mm.

Jag saknar fortfarande matningen till andra änden på manöverströmmen till kontaktorn.

Säkringen är ena änden, men den andra är en gåta. Den måste antingen komma från en av de två vänstra inkommande faserna eller från (blå) nolla (som inte är ansluten såvitt jag begriper dig) eller från fuskjord (vilket fungerar men likväl är helt FEL). Men ingetdera av fallen går att tyda från bilderna. Kan det ha missats en ledare vid återinkopplingen trots allt?

Av din beskrivning verkar det som att den ena tåten från spolen endast går till lampan och det kan inte fungera. Kan det ha trillat av en ledare där? Jag tror att om du mäter över kontaktorns spole så kommer du att få 0 V (d v s det saknas en anslutning i kedjan).

När du kollar märkskylten på kontaktorn är det inte 100% säkert att spolens data står där. Ibland kan man behöva titta på själva spolen som kanske är skönjbar någonstans.

************'På kontaktorns utsida står det "For control voltage see coil" altså måste jag väl skruva isär mer för att se*****


Pen

****Menar du att det skall vara 400V till manöverströmmen på kontaktorn då? *******

*************Får 0V mellan plintarna som sitter direkt bakom inkommande plint 1 och 5 vid påslagen styrström, har mätt upp 138ohm mellan dessa poler (avslagen ström)************

***********'På kontaktorns utsida står det "For control voltage see coil" altså måste jag väl skruva isär mer för att se*****

Har oxå undrat över hur kontaktorn jordas? från skåpets interna jordskena går det en 6kvmm kabel som är fastbultad i såpet (plåt)...kan kontaktorn vara jordad från baksidan in i skåpet (fuskjord?)

Varifrån får styrströmmen sin jord?
 
Haegermeister skrev:
****Menar du att det skall vara 400V till manöverströmmen på kontaktorn då? *******

*************Får 0V mellan plintarna som sitter direkt bakom inkommande plint 1 och 5 vid påslagen styrström, har mätt upp 138ohm mellan dessa poler (avslagen ström)************

***********'På kontaktorns utsida står det "For control voltage see coil" altså måste jag väl skruva isär mer för att se*****

Har oxå undrat över hur kontaktorn jordas? från skåpets interna jordskena går det en 6kvmm kabel som är fastbultad i såpet (plåt)...kan kontaktorn vara jordad från baksidan in i skåpet (fuskjord?)

Varifrån får styrströmmen sin jord?
Trodde väl att du hade 0V. Du har alltså inget fel på kontaktorn. Mest sannolikt är att det har kopplats in felaktigt efter flytten. Ja, du bör skuva isär den om vi ska kunna komma vidare.

Kontaktorn ska INTE jordas, men den behöver hämta nolla eller en andra fas någonstans ifrån. D v s det du kallar styrström måste ha en andra matning.

Min hypotes är följande - MEN DET BEHÖVS MER FÖR ATT BEKRÄFTA DEN INNAN DU KOPPLAR NÅGOT ALLS:

Den plint på kontaktorn vars svarta ledning går till lampan borde ha ytterligare en ansluten ledning som antingen:
1. går till den blåa inkommande nollan (om det finns nolla i andra änden) - fallet "coil voltage" 230V
ELLER
2. går till någon av de två vänstra inkommande faserna - fallet "coil voltage 400V

Vidare i hypotesen är att lampan INTE är trasig utan avsikten är att den bara ska lysa om motorskyddet har löst ut.

Detta baserat på vad du berättat och det som går att se i bilderna.

OCH SÅ EN RESERVATION:

Det var länge sedan jag hade koll på leverantörsbestämmelserna. Någon här får fylla i med aktuella varianter. Men i IBL77 gällde följande:
Kortsluten trefasmotor för kontinuerlig drift (max 1 påslag per timme) överstigande 4KW märkeffekt måste startas med Y/D.
Kortsluten trefasmotor för intermittent drift (mer än 1 påslag per timme) överstigande 2.5KW märkeffekt måste startas med Y/D.
Kortsluten trefasmotor för intermittent drift överstigande 7KW märkeffekt accepteras inte alls.

Om tryckreglering sker med tryck-strömbrytare -intermittent drift - vilket är fallet vad jag förstår, så blir det ingen Y/D start eftersom den är bara är manuell, och då uppfyller din anläggning alltså inte IBL77. Egentligen gör den det inte ens med Y/D kopplare om man ska vara riktigt petig men det är ju gränsfall. Men läget kanske har förbättrats idag. Hoppas någon med mer aktuell kunskap kan fylla i. Troligen bör du ha en automatisk Y/D startare. Eller kanske det är billigare med pysventil /eller vad det heter) och låta motorn snurra jämt?

Jag gissar att man från fall till fall kan få dispens från nät-leverantören. Det handlar ju om hur bra ledningsnät du och dina grannar har till tranformatorn. Ligger ni långt bort med dåliga ledningar kan det bli bistra miner hos grannarna när du kör kompressorn.

Pen
 
Pen skrev:
Trodde väl att du hade 0V. Du har alltså inget fel på kontaktorn. Mest sannolikt är att det har kopplats in felaktigt efter flytten. Ja, du bör skuva isär den om vi ska kunna komma vidare.

Kontaktorn ska INTE jordas, men den behöver hämta nolla eller en andra fas någonstans ifrån. D v s det du kallar styrström måste ha en andra matning.

Min hypotes är följande - MEN DET BEHÖVS MER FÖR ATT BEKRÄFTA DEN INNAN DU KOPPLAR NÅGOT ALLS:

Den plint på kontaktorn vars svarta ledning går till lampan borde ha ytterligare en ansluten ledning som antingen:
1. går till den blåa inkommande nollan (om det finns nolla i andra änden) - fallet "coil voltage" 230V
ELLER
2. går till någon av de två vänstra inkommande faserna - fallet "coil voltage 400V

Vidare i hypotesen är att lampan INTE är trasig utan avsikten är att den bara ska lysa om motorskyddet har löst ut.

Detta baserat på vad du berättat och det som går att se i bilderna.



OCH SÅ EN RESERVATION:

Det var länge sedan jag hade koll på leverantörsbestämmelserna. Någon här får fylla i med aktuella varianter. Men i IBL77 gällde följande:
Kortsluten trefasmotor för kontinuerlig drift (max 1 påslag per timme) överstigande 4KW märkeffekt måste startas med Y/D.
Kortsluten trefasmotor för intermittent drift (mer än 1 påslag per timme) överstigande 2.5KW märkeffekt måste startas med Y/D.
Kortsluten trefasmotor för intermittent drift överstigande 7KW märkeffekt accepteras inte alls.

Om tryckreglering sker med tryck-strömbrytare vilket är fallet vad jag förstår, så blir det ingen Y/D start eftersom den är manuell, och då uppfyller din anläggning alltså inte IBL77. Egentligen gör den det inte ens med Y/D kopplare om man ska vara riktigt petig men det är ju gränsfall. Men läget kanske har förbättrats idag. Hoppas någon med mer aktuell kunskap kan fylla i. Troligen bör du ha en automatisk Y/D startare.

Jag gissar att man från fall till fall kan få dispens från nät-leverantören. Det handlar ju om hur bra ledningsnät du och dina grannar har till tranformatorn. Ligger ni långt bort med dåliga ledningar kan det bli bistra miner hos grannarna när du kör kompressorn.

Pen
Har nu skruvat loss kontaktorn med tillhörande motorskydd för att kunna ta bättre bilder och även kolla spolens märkning (som man inte ser på bilden men det står 220V på den) plint A går till lampan och vidare till plint 23 (VÄ under ställskruven för AMP på motorskyddet) plin B går till plint 21 (rakt ovanför AMP ställskruv på motorskyddet) har även skruvat av en liten kåpa på baksidan motorskyddet och har kunnat se att motorskyddet INTE är utlöst

Ingen nolla eller jord är direkt ansluten till varken motorskydd eller kontaktor, det finns en jordskena i skåpet där alla jordkablar är anslutna från denna skena går det sen en grov kabel som är ansluten i väggen på skåpet

Ingen nolla är anslutet överhuvudtaget in i skåpet eller ut från skåpet

Hoppas bilderna ger mer klarhet...det var föresten mellan plint A & B det var 138ohm
 
  • 155-5526_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 155-5532_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 155-5536_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, det var det jag gissade.

Om du nu noga granskar den hoprullade blåa ledaren i inkommande kabel - är den avskalad och ser det ut som om den skulle kunna ha suttit någonstans?
 
Pen skrev:
OK, det var det jag gissade.

Om du nu noga granskar den hoprullade blåa ledaren i inkommande kabel - är den avskalad och ser det ut som om den skulle kunna ha suttit någonstans?

Jag har misstänkt detta, att nollan visst skall vara med (eftersom original inkommande kabeln på den gamla platsen i garaget, har skalad nolla !)

MEN alla 'lediga' plintar 4st. på vardera sidan av kontaktorn är skruvarna åtdragna (se bilder från VÄ sida > HÖ sida spegelvänd)

Frågan är var nollan i så fall skulle anslutas, kan jag mäta mig fram till den riktiga plinten?

P.S utgående till Y/D start har väl bara Jord?
 
  • 155-5540_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 155-5541_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om min hypotes stämmer, så ska nollan anslutas till samma plint på spolen som den svarta tåten till lampan. Kan du känna om den plinten känns sämre åtskruvad än övriga?

Och hur var det med den blåa inkommande? Ser det ut som om den skulle kunna suttit någonstans? Eller är det det du menar med "original inkommande"?
 
Pen skrev:
Om min hypotes stämmer, så ska nollan anslutas till samma plint på spolen som den svarta tåten till lampan. Kan du känna om den plinten känns sämre åtskruvad än övriga?

Och hur var det med den blåa inkommande? Ser det ut som om den skulle kunna suttit någonstans?
Den skulle ha kunnat sitta på plint A logiskt sett (kabel längder) skall jag prova att ansluta inkommande nolla till plint A ?
 
Har nu förstökt att slänga ihop en ritning, och det verkar ju som om nollan saknas.
För då skulle funktionen stämma, med lampa för utlöst motorskydd. Om den nu var hel.
Observera att denna ritning inte följer någon standard...
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu gör du det lite svårt för mig. Du får ta helt på ditt eget ansvar när du kopplar. Jag vill inte uttrycka mig i termer vad du ska göra. Friskt kopplat hälften brunnet.

Men, baserat på det du sagt och det jag kan se på bilderna så förefaller det sannolikt att nollan ska gå till plint A. Av synnerlig vikt för att detta ska hålla är att den ledare som nu sitter på plint A med säkerhet ENDAST går till lampan och inte grenas på vägen eller kopplas vidare vid lampan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack FlyFear. Precis så uppfattar jag det hela också efter lite röntgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.