Hej! Jag går i tankarna om att byta ut min diskbänk från 2008. Har varit i kontakt med en snickare som säger att det kan vara en kant som går in under kaklet och att jag då måste kakla om hela kakeldelen. Hur stor är sannolikheten att det är en kant? Hur tar man reda på det? Om det nu är en kant där, kan jag på något sätt byta ut diskbänken UTAN att kakla om? Att kakla om blir ju extremt dyrt och ett gigantisk arbete jämfört med att bara byta ut diskbänken!

När jag tittar noga ser jag att det finns lite fogrester på silikonet vid diskbänken (bild). Betyder det automatiskt att kanten går in under kaklet eller betyder det ingenting i sig? Tack!
 
  • Vit kakelvägg, fog, rostfri stänkskyddskant, hygienproblem, behov av rengöring, köksdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel, rostfri bänkskiva, kran, kök eller badrum, skuggor, vattenstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser diskbänken ut i ändarna? Är det en standardbänk från 2008 så är det ganska liten sannolikhet att det är något uppvik bakom.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser diskbänken ut i ändarna? Är det en standardbänk från 2008 så är det ganska liten sannolikhet att det är något uppvik bakom.
Ena ändan slutar i köksstommen (med silikon) och andra ändan slutar i kant med bänkskivan (silikon där med), på de sidorna sej jag i alla fall att det inte finns någon kant. Jag vet också att den kommer från Franke (men kunde inte hitta modellnamn).
 
Knacka in en dyckertspik eller annat spetsig metallföremål i silikonskarven, så lär du känna om det tar emot (plåt) eller fortsätter (gips, puts m.m.).
 
Har gjo
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Knacka in en dyckertspik eller annat spetsig metallföremål i silikonskarven, så lär du känna om det tar emot (plåt) eller fortsätter (gips, puts m.m.).
Har nu försökt med en spik men blir inte klokare... Har hamrat den lite lätt där i skarven och den går in utan hårt ansträngning men inte heller som i smör.
 
C
Kapa den gamla diskbänken längs med understa kakelplattan
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
D
Skär bort silikonet och undersök så vet du om diskbänk finns innanför kaklet.

Eller: kolla under bänken och ta reda på modell så vet du.
 
C C.Ö skrev:
Kapa den gamla diskbänken längs med understa kakelplattan
Nu svarar jag dig för att jag går i samma fundering då jag verkligen har en diskbänk med uppvik bakom kakel som jag absolut vill behålla. Jag vet att väggen bakom kaklet består av masonit på spontade bräder. Min tanke var att kapa med en dremmel, skulle det gå? Men! Jag vill absolut inte kapa masoniten, då riskerar jag den stabilitet som kaklet sitter på. Har du tips, eller erfarenhet t o m, på hur man ska gå till väga?
 
C
K Kurtivan skrev:
Nu svarar jag dig för att jag går i samma fundering då jag verkligen har en diskbänk med uppvik bakom kakel som jag absolut vill behålla. Jag vet att väggen bakom kaklet består av masonit på spontade bräder. Min tanke var att kapa med en dremmel, skulle det gå? Men! Jag vill absolut inte kapa masoniten, då riskerar jag den stabilitet som kaklet sitter på. Har du tips, eller erfarenhet t o m, på hur man ska gå till väga?
Nej, har ingen erfarenhet av just detta fallet. Men en dremmel eller multi verktyg var det första jag tänkte på. Men vet också att det är hårt att kapa i rostfritt.
 
K Kurtivan skrev:
Nu svarar jag dig för att jag går i samma fundering då jag verkligen har en diskbänk med uppvik bakom kakel som jag absolut vill behålla. Jag vet att väggen bakom kaklet består av masonit på spontade bräder. Min tanke var att kapa med en dremmel, skulle det gå? Men! Jag vill absolut inte kapa masoniten, då riskerar jag den stabilitet som kaklet sitter på. Har du tips, eller erfarenhet t o m, på hur man ska gå till väga?
Hm, nu tror jag att jag vet vad jag har för material där bak! För jag tyckte att det kändes lite som att spika i en regel (då tänkte jag att det var konstigt, för gips brukar inte vara så).
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det borde synas på undersidan mot väggen om plåten är vikt nedåt eller uppåt.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
klosp11
C C.Ö skrev:
Kapa den gamla diskbänken längs med understa kakelplattan
att kapa en rvs diskbänk där längst in med dremel eller så kan man glömma. jag gjorde hålet för spishällen större i vår rvs bänkskiva och det var ett helvete med vinkelslip + rvs diamantskiva. man kommer inte ha kaklet kvar efteråt 😖 tror jag. dessutom blir det så otroligt varmt, risk för att det börjar brinner.
 
  • Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
C
klosp11 klosp11 skrev:
att kapa en rvs diskbänk där längst in med dremel eller så kan man glömma. jag gjorde hålet för spishällen större i vår rvs bänkskiva och det var ett helvete med vinkelslip + rvs diamantskiva. man kommer inte ha kaklet kvar efteråt 😖 tror jag. dessutom blir det så otroligt varmt, risk för att det börjar brinner.
Ja, kan nog vara så
 
klosp11
C C.Ö skrev:
Ja, kan nog vara så
annars bra ide att kapa tycker jag. blev själv väldigt förvånad att bara någon mm rvs är så otroligt segt att kapa. eller bättre sagt frustrerande var det 😁
 
B
Skulle det gå att sänka köksskåpen under bänkskivan? Tänkte att man skulle kunna knacka på diskbänken, för att få den rakt neråt.

Ramlar nån kakelplatta ner tror jag att den skulle klara sig, bara att sätta dit den igen när nya bänkskivan är på plats.

Kakla om ett kök är rätt enkelt faktiskt. Betydligt svårare med badrum eller golv, där ytorna är större. Där måste man ha lite mer teknik för att det ska bli snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.