pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Från maj i år. Notera också att jag inte är inloggad...
pacman42 pacman42 skrev:
Grymt optimistisk kalkyl rörande solelens bidrag på denna sidan:
- [länk]
Har också sätt den samt 1komma5 har samma. Tyvärr stämmer det inte som sagt (nu blir säker någon lurad). Om du kollar Boverket eller pratar med någon som gör energi deklaration är det endast de el man direkt använder (ej el nötet) i värme,vatten o kyla man får tillgodo se sig. Så får fortfarande högt värde på vatten o värme under vintern och inte bätre energi klass.

Skulle detta stämt så skulle jag ha energidekleration A idag…. Gjorde min nya i maj
 
Förresten, vad straffet om man inte klarar D? Blir det som när polischefen i Saigon sköt VietCongterroristen (jo, han var terrorist) på öppen gata eller blir det bara arbetsläger?
 
  • Gilla
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Det är svårt att uppskatta och måstes räknas på tyvärr. Du har dock inte bätre än D, får kolla vad du har i el förbrukning och kvm så kan man gissa bätre. Första målet var 2028 så borde hinna oavsätt
Äsch, inget jag prioriterar. Räcker gott och väl med ved o LLVP i många år till. Men som jag sa, dyker det upp en samling billiga vattenburna radiatorer på blocket så kanske det blir av.
 
G Ganescha skrev:
Äsch, inget jag prioriterar. Räcker gott och väl med ved o LLVP i många år till. Men som jag sa, dyker det upp en samling billiga vattenburna radiatorer på blocket så kanske det blir av.
Jag tror det kan räcka, LLVP sänker ju förbrukningen :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Har också sätt den samt 1komma5 har samma. Tyvärr stämmer det inte som sagt (nu blir säker någon lurad). Om du kollar Boverket eller pratar med någon som gör energi deklaration är det endast de el man direkt använder (ej el nötet) i värme,vatten o kyla man får tillgodo se sig. Så får fortfarande högt värde på vatten o värme under vintern och inte bätre energi klass.

Skulle detta stämt så skulle jag ha energidekleration A idag…. Gjorde min nya i maj
Intressant. Ja, då blir det ju stor skillnad och mycket vettigare. Många solelsföretag är ju rena rufflare...

En snabb kalkyl på mitt hus gör att jag hamnar på 37 kWh/kvm och år om jag bara räknar värme och varmvatten, trots fyra vuxna där tre duschar varje dag och en duschar varannan dag. Jag gör nämligen bara av med ca 4MWh om jag tar sommarsnittet på förbrukningen och drar av det från årsförbrukningen. Dvs, jag har bara 4MWh för att värma upp huset på ett år. TIll detta lägger jag att jag kör varmvattenkompressorn 4h per dygn i snitt och den drar ca 750W, dvs 3kWh per dygn, vilket ger ungefär 1MWh till. Sedan delas detta på 134kvm boarea. Så 37 kWh/kvm och år...

Övriga 10 MWh/år är alltså inte uppvärmning.

Detta når jag alltså med LLVP och en FLVP (som dock enbart används för varmvattnet). Huset är ganska dåligt isolerat för att vara byggt -89, men iom att jag har tillbyggt garage och inglasning mot väster (som vinden oftast kommer ifrån) så läcker det inte så farligt mycket värme som det hade kunnat göra...
 
B buffyin skrev:
Jag tror det kan räcka, LLVP sänker ju förbrukningen :)
Hittade precis energideklarationen; E stod det där 😁 Dock så förbrukar vi inte lika mycket som förra ägarna, så är klassen satt även efter förbrukning så är det nog D som gäller, kanske.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Förresten, vad straffet om man inte klarar D? Blir det som när polischefen i Saigon sköt VietCongterroristen (jo, han var terrorist) på öppen gata eller blir det bara arbetsläger?
A Anders_Nilsson skrev:
Jag läste just BBR tabell 9.2. El räknas tre ggr så högt som fjärrvärme oavsett hur fjärrvärmen producerats, t ex om verket eldar telefonstolpar.

Detta är ju intressant, speciellt som fjärrvärme oftast inte existerar i villaområden. Men bra om man vill göra villaboende omöjligt. Snart tvingas alla installera bergvärme och kanske tvingar man villaägarna till miljoninvedtetingar för att finansiera utbyggnad av fjärrvärme. Som då inte kommer att räcka till eftersom kommunerna lär få slut på sopor

Skall vi tippa att lösningen blir avlatsbrev, dvs fastighetsskatt?
A Anders_Nilsson skrev:
Förresten, vad straffet om man inte klarar D? Blir det som när polischefen i Saigon sköt VietCongterroristen (jo, han var terrorist) på öppen gata eller blir det bara arbetsläger?
Du har rätt med viktningarna. 0,7 för fjärrvärme och 1,8 för el. Men det är ju inga problem om man har FLVP av bätre eller kombo med LLVP, LVVP och berg/jord värme funkar med. Är ju mest problem för de med direktverkande el eller extra elelement.

Straffet är spö eller stupstock i byn ;) haha har ingen anning.
 
N
Jag värmer huset med LLVP och varmvattnet med en elektrisk VVB.
Total elförbrukning 6500 kWh. Sett till min boyta innebär det klass D om jag fattat detta rätt.
Om EU hittar på fler dumheter (de är bra på det har det visat sig) får jag väl återgå till att värma huset med ved genom kökspannan från 1962 igen. Har kvar den och det vattenburna systemet. Ett alternativ är ju att skaffa en LVVP eftersom det vattenburna systemet ju redan finns.
 
Ja just det, x1,8 för att jag använder el för att mina 38 blir 67 kWh/kvm och år. Fortfarande OK då.

Jag misstänker dock att man inte får räkna som jag gjorde ovan...
 
C
N Nalleman64 skrev:
återgå till att värma huset med ved genom kökspannan från 1962 igen.
Det lär väl i och för sig gå på ett ut ungefär?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så oväntat att energideklarationen inte alls var till för att hjälpa husköpare...
 
  • Gilla
Box of rain och 7 till
  • Laddar…
Undra vad en annan hamnar på.. Har D just nu men bytt från direktverkande till LVVP samt precis fått upp 7.2kwp solceller. Väntar dock på mätarbyte.

164m2 förbrukat 5300kWh hittills i år. Kan det bli B?
 
Jag har enligt energideklarationen klass C med marginal. 😀

Energiprestanda: 42 kWh/m² och år
Atemp 214 m²
Villa, 1,5 plan med källare byggd 1955,
Boarea 130 , källare 84.
Värmepump-luft/vatten (el) 8683 kWh
Energi för uppvärmning och varmvatten 8683 kWh
Varav energi till varmvattenberedning 2140 kWh

Inga ekonomiskt lönsamma åtgärdsförslag rekommenderas p.g.a. att de åtgärder
som redan är utförda ger byggnaden en låg uppvärmningskostnad i relation till
övriga alternativa uppvärmningssystem och energibesparande åtgärder.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har enligt energideklarationen klass C med marginal. 😀

Energiprestanda: 42 kWh/m² och år
Atemp 214 m²
Villa, 1,5 plan med källare byggd 1955,
Boarea 130 , källare 84.
Värmepump-luft/vatten (el) 8683 kWh
Energi för uppvärmning och varmvatten 8683 kWh
Varav energi till varmvattenberedning 2140 kWh

Inga ekonomiskt lönsamma åtgärdsförslag rekommenderas p.g.a. att de åtgärder
som redan är utförda ger byggnaden en låg uppvärmningskostnad i relation till
övriga alternativa uppvärmningssystem och energibesparande åtgärder.
Kom du ihåg att multiplicera med 1,8 också (eluppvärmning)?
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Ja, då blir det ju stor skillnad och mycket vettigare. Många solelsföretag är ju rena rufflare...

En snabb kalkyl på mitt hus gör att jag hamnar på 37 kWh/kvm och år om jag bara räknar värme och varmvatten, trots fyra vuxna där tre duschar varje dag och en duschar varannan dag. Jag gör nämligen bara av med ca 4MWh om jag tar sommarsnittet på förbrukningen och drar av det från årsförbrukningen. Dvs, jag har bara 4MWh för att värma upp huset på ett år. TIll detta lägger jag att jag kör varmvattenkompressorn 4h per dygn i snitt och den drar ca 750W, dvs 3kWh per dygn, vilket ger ungefär 1MWh till. Sedan delas detta på 134kvm boarea. Så 37 kWh/kvm och år...

Övriga 10 MWh/år är alltså inte uppvärmning.

Detta når jag alltså med LLVP och en FLVP (som dock enbart används för varmvattnet). Huset är ganska dåligt isolerat för att vara byggt -89, men iom att jag har tillbyggt garage och inglasning mot väster (som vinden oftast kommer ifrån) så läcker det inte så farligt mycket värme som det hade kunnat göra...
Som @Ganescha skrev så räknades förra på hela sin elförbrukning.
pacman42 pacman42 skrev:
Ja just det, x1,8 för att jag använder el för att mina 38 blir 67 kWh/kvm och år. Fortfarande OK då.

Jag misstänker dock att man inte får räkna som jag gjorde ovan...
Tyvärr är inte uträkningen så enkel.
Geografisk viktning samt väderviktnining, välkommen när i kanin hålet, haha.

https://rinfo.boverket.se/BFS2011-6/pdf/BFS2020-4.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/raekna-ut-husets-energiklass-sjaelv-energideklaration.394022/

Är ny 4 så borde ert varmvatten vara mer minst 1800kwh med de metoder som finns i tråden. Så tror ni har högre än total, gissar mer åt 6MWH om är total är 10-11 utan elbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.