Fossil olja är väl förnybar, bara att det tar några miljoner år eller så att producera? :thinking:
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, till viss del, men...
...huset blir ju inte bättre isolerat eller effektivare på att använda elen på vintern bara för att man har noll i elräkning på sommarhalvåret. Det gör ju att dåligt isolerade hus fortfarande kan skicka ut värmen genom väggarna och ändå anses uppfylla kraven.
Solcellerna hjälper inte så mycket på energideklarationen anser Boverket nya byggnader har minst C. Solceller löser ju inte energideklarationen föutom varmvatten och konfortkyla (som man också måste räkna med). Tror du raljerade lite mycket här?
 
B buffyin skrev:
Solcellerna hjälper inte så mycket på energideklarationen anser Boverket nya byggnader har minst C. Solceller löser ju inte energideklarationen föutom varmvatten och konfortkyla (som man också måste räkna med). Tror du raljerade lite mycket här?
Runt 2MWh per år enligt denna sidan (för flera olika energiklasser):
- https://gds.se/spara-energi/spara-energi-saa-har-flyttar-du-upp-en-energiklass#Energiklasse-D

Det räcker för de flesta att lyfta huset en klass i deklarationen
 
pacman42 pacman42 skrev:
Runt 2MWh per år enligt denna sidan (för flera olika energiklasser):
- [länk]

Det räcker för de flesta att lyfta huset en klass i deklarationen
Låst artikel som man inte kommer åt utan prenumeration...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Runt 2MWh per år enligt denna sidan (för flera olika energiklasser):
- [länk]

Det räcker för de flesta att lyfta huset en klass i deklarationen
Haha, du kanske ska läsa på lite mer officiella sidor… Man kunde öka sin energiklass väldigt lätt med solceller innan men det togs bort 2020 med nya regler och får bara räkna egen förbrukning (som påverkar inte uppvärmningen vintertid) nu.

Finns två olika Energideklerationer och ny efter 2020 och BBR29

https://www.boverket.se/sv/energide...okalt-producerad-solel-i-energideklarationen/

https://www.boverket.se/sv/energideklaration/for-energiexperter/berakning-av-byggnadens-energianvandning/#:~:text=Solceller%2C%20solfångare%20och%20annan%20förnybar%20energi,-Energi%20från%20sol&text=El%20som%20distribueras%20till%20elnätet,och%20fastighetsel%20som%20ingår%20här.

Har själv gått igenom allt och har solceller. Fick räkna bort varmvatten och AC under 9 månader. Och bara lite på uppvärmning vår o höst. Detta hjälpa mig gå från C till B. Men låg inte långt från gränsen tack vare FLVP o ny LLVP sen innan.
 
Redigerat:
R roli skrev:
Låst artikel som man inte kommer åt utan prenumeration...
Konstigt, jag kan läsa den utan prenumeration.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Konstigt, jag kan läsa den utan prenumeration.
Skärmdump av webbsida, Göteborgs-Posten, rubrik om miljökrav, erbjudande om prenumeration, svenska språket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B buffyin skrev:
[bild]
Nu var det länken till GDS som var i det inlägget, inte till GP.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det länken till GDS som var i det inlägget, inte till GP.
Skärmdump av svensk webbsida med text om energieffektivisering, uppmaning till prenumeration och låst innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är också låst. Och har troligen gammal info som jag skrev i inlägg innan. Ändrade regler 2020 med BBR 29 ger inte bättre Energidekleration med solceller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hus från 86, värmer med ved (kamin) och LLVP, vattnet går via en vattenberedare från 91 (tror jag) undra vilken klassning jag hamnar på? Nu ska jag visserligen sätta tillbaka alla element när jag väl hittar tillräckligt många begagnade i lagom storlek och installera LVVP men det lär dröja och inte på något sätt prioriterat och kommer inte heller prioritera bara för EU-skurkarna säger att jag måste. Men visst innan 2050 lär jag nog ha bytt uppvärmning.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Jag läste just BBR tabell 9.2. El räknas tre ggr så högt som fjärrvärme oavsett hur fjärrvärmen producerats, t ex om verket eldar telefonstolpar.

Detta är ju intressant, speciellt som fjärrvärme oftast inte existerar i villaområden. Men bra om man vill göra villaboende omöjligt. Snart tvingas alla installera bergvärme och kanske tvingar man villaägarna till miljoninvedtetingar för att finansiera utbyggnad av fjärrvärme. Som då inte kommer att räcka till eftersom kommunerna lär få slut på sopor

Skall vi tippa att lösningen blir avlatsbrev, dvs fastighetsskatt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hus från 86, värmer med ved (kamin) och LLVP, vattnet går via en vattenberedare från 91 (tror jag) undra vilken klassning jag hamnar på? Nu ska jag visserligen sätta tillbaka alla element när jag väl hittar tillräckligt många begagnade i lagom storlek och installera LVVP men det lär dröja och inte på något sätt prioriterat och kommer inte heller prioritera bara för EU-skurkarna säger att jag måste. Men visst innan 2050 lär jag nog ha bytt uppvärmning.
Det är svårt att uppskatta och måstes räknas på tyvärr. Du har dock inte bätre än D, får kolla vad du har i el förbrukning och kvm så kan man gissa bätre. Första målet var 2028 så borde hinna oavsätt
 
Jag antar att det är detta som är anledningen till det nya avdraget för att energieffektivisera villor.

Om det räcker med energiklass D så skulle jag tro att de flesta kommer långt med byte till värmepump. Vi har ett plankhus från 30-talet, 2-glasfönster, inga tilläggsisoleringar, inga solpaneler. Men vi har bergvärme och enligt energideklarationen från 2020 har vi klass D.
 
B buffyin skrev:
[bild]

Den är också låst. Och har troligen gammal info som jag skrev i inlägg innan. Ändrade regler 2020 med BBR 29 ger inte bättre Energidekleration med solceller.
Webbsida om energieffektivitet, illustration av person som tar steg uppåt längs energiklassindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från maj i år. Notera också att jag inte är inloggad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.