Nu har grannarna godkänt att jag sänker deras häck till vettig nivå. I häcken ingår en hel del småträd. Det grövsta är kanske 1,5 dm i diameter. Är det en enklare motorsåg jag behöver?

Tips på modell?

Vi har en vanlig villaträdgård och vill inte köpa på oss hur mycket som helst.
 
Åsa Lund
Elkedjesåg kan vara ett alternativ till motorsåg om det inte krävs för lång sladd. Mycket bra typ av såg, inga batterier som är dyra att byta, enkel att använda och rimligt tyst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
En elektrisk funkar bra.
Billigaste modellen hos ex. Jula, 700 kr.

Annars en vanlig fogsvans och muskelkraft till det.
 
Beror lite på vilken vana TS har av motorsåg också, är man helt ovan så är motorsåg ett bra verktyg för att skada sig allvarligt. Och även om en såg på Jula kostar 700:- så blir priset för all säkerhetsutrustning en slant också.
Bättre med en handsåg isf.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Jag röstar på att börja med en mindre bågsåg.
Manuell bågsåg med svart ram, orange handtag och tandat sågblad för träbearbetning eller beskärning av grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bauhaus.se/bagsag-fiskars-sw30-21

Den har rätt typ av sågblad för blött virke. Blir det för jobbigt att handsåga så kan det vara läge att därefter kolla på en motorsåg eller elkedjesåg.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag har kört med tigersågen för uppgifter som den här, har funkat smidigt så länge man har ett blad med grova tänder.
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
En elektrisk funkar bra.
Billigaste modellen hos ex. Jula, 700 kr.

Annars en vanlig fogsvans och muskelkraft till det.
Fogsvans är det sämsta man kan ha för att såga levande, fuktiga träd med.
En bågsåg är däremot bra. Kostar typ en hundralapp.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Åsa Lund
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag röstar på att börja med en mindre bågsåg.
[bild]
[länk]

Den har rätt typ av sågblad för blött virke. Blir det för jobbigt att handsåga så kan det vara läge att därefter kolla på en motorsåg eller elkedjesåg.
Det finns en speciell bågsåg med smal nos som är lättare att få in emellan stammar i en häck.
https://www.motoaction.se/bagsag-sm...78QcYNt5Xs4mIX1_85q_6MGAGlA-DA_hoCvvsQAvD_BwE
 
Tack för alla svar!
Grannen var över nyss och sa att de gärna tar det själva till våren. Jag vet inte om de är oroliga för att vi röjer av halva trädgården. 😅 De har kvar erbjudandet att vi hjälper till. De är lite äldre.

De sa att vi kunde röja en bra bit in på deras tomt (undantaget något äppelträd några meter in - som var ganska uppenbart att det inte tillhörde den förvuxna häcken). Sammantaget är det ganska mycket som ska ner. Det har fått växa fritt länge och en bra bit in på deras sida. Blir tufft med bara en bågsåg...
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har kört med tigersågen för uppgifter som den här, har funkat smidigt så länge man har ett blad med grova tänder.
Det tänkte jag inte på men har också använt tigersågen för detta. Ett demolitionblad tar det mesta och klarar sig ett bra tag även i jord och sand.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det finns en speciell bågsåg med smal nos som är lättare att få in emellan stammar i en häck.
[länk]
Den ser smidig ut! Kanske i minsta laget för 15 cm stammar.
 
A Annananna skrev:
Sammantaget är det ganska mycket som ska ner. Det har fått växa fritt länge och en bra bit in på deras sida. Blir tufft med bara en bågsåg...
Om det är en häck så borde det mesta gå att ta med en elektrisk häcksax? De stammar som är för grova sågar man för hand.
 
Det finns ju något som heter grensax också..
 
Åsa Lund
ClasseClas ClasseClas skrev:
Den ser smidig ut! Kanske i minsta laget för 15 cm stammar.
Nädå, det går fint!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Klarar inte 15 cm stammar dock
Det var mer en respons på häcksax.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.