kashieda kashieda skrev:
Så alla måste vara bättre än de sämsta 15% med lite marginal? Så när de 15 sämsta procenten är bättre så måste alla bli ännu bättre och så vidare..?
Nu är inte energiklasserna utformade som det gamla betygssystemet i någon normalfördelning utan utifrån Energiprestanda på 90 kWh/m2/år och vi har viktningar för att kompensera för geografiskt område.

Svensk text som beskriver energiklasser A-G för byggnader, med kriterier för varje klass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
LLVP är en ganska billig och bra lösning om man kör elradiatorer. Men det borde man ha gjort efter de två senaste vintrarnas priser vid detta laget. LVVP låter det som du efterfrågar ;)

Vi tog bort elraditorerna direkt när vi flytta in. Med småbarn så ville vi inte ha dem. Kör FLVP på nedre våningen golvvärme och LLVP som komplement. Vi hamna mellan klass B och C med den lösningen och har idag B.

AC funktionen har varit guld värd :)
Nej LLVP. LVVP är i ett helt annat universum prismässigt och då kan man lika gärna gå på bergvärme. Men jag har redan D så jag kan somna om. Eventuellt installerar jag en till LLVP utöver de två jag redan har.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Med reglerna räcker D så ska inte vara problem. Som många 1930 kan nå utan problem.

Finns det möjlighet till till fjärrvärme så kan du ganska enkelt få B eller C.

”Bostadshus måste minst uppnå energiprestandaklass E senast 2030 och D senast 2033 – på en skala från A till G, där G motsvarar de 15 procent av byggnaderna med sämst prestanda i det nationella beståndet.”

Tänker att du skriver att du har luft-luft som hjälper mycket, har man eldriven varmvattenberedare är det inte möjligt att få bättre än D.
Jag har frånluftsvärme för varmvattnet iofs.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har frånluftsvärme för varmvattnet iofs.
Vet ej eran kvm, men finns nog potential att komma till C, men med ditt nuvarande D kan du nog sova säkert om natten.

Här är några exempel med FLVP och kvm
https://www.enara.se/exempel-energiklasser/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Nu är inte energiklasserna utformade som det gamla betygssystemet i någon normalfördelning utan utifrån Energiprestanda på 90 kWh/m2/år och vi har viktningar för att kompensera för geografiskt område.

[bild]
Det låter ju betydligt rimligare. Såklart ska vi inte bygga nya, dåliga bostäder, men det vore orimligt om det blev självförstärkande med höjda krav.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Lite så är det ju. I och med att något ljushuvud kom på den strålande idén om att skalan skall glida med tiden blev ju i samma stund skalan meningslös.
Inte nog med att man har en glidande skala, man fejkar energiförbrukningen genom att använda hittepåtermen "Primärenergital" som multiplicerar verklig förbrukning med en hittepåfaktor (viktningsfaktor) som vars storlek beror på vilken energikälla som används.
1 kWh = 1 kWh oavsett hur den produceras.
I EU's värld har ett hus med en riktig mätt energiförbrukning på 10000 kWh med elradiatorer, en officiell förbrukning på 18000 kWh.
Eventuella husspekulanter måste se igenom fejket i energideklarationerna och inte bli lurade av siffrorna.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Vet ej eran kvm, men finns nog potential att komma till C, men med ditt nuvarande D kan du nog sova säkert om natten.

Här är några exempel med FLVP och kvm
[länk]
Jag ligger på gränsen mellan D och E, men det beror ju på andra faktorer än sådant som bör påverka energiklass ingen av huset. Jag har iofs räknat bort laddningen av elbilarna, men jag har andra stora elförbrukare som är svåra att kvantifiera. Barnens datorer höjer förbrukningen med ca 4-5 kWh per dag bara de. Mina datorer drar ytterligare ca 2 kWh, eller 4 kWh de dagar jag arbetar hemifrån. Och många fler källor till elförbrukning finns. Familjen duschar/badar definitivt över snittet också.

Det krävs en väldigt djuplodande undersökning (om man inte sätter in separata energimätare på allt för att veta vad som är huset och vad som är annat).
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
C
P Peter787 skrev:
Inte nog med att man har en glidande skala, man fejkar energiförbrukningen genom att använda hittepåtermen "Primärenergital" som multiplicerar verklig förbrukning med en hittepåfaktor (viktningsfaktor) som vars storlek beror på vilken energikälla som används.
Ja, så är det ju sedan 2017. Man kan förvisso ha en viss förståelse för att man tänker sig att energiklassen skall avspegla någon sorts helhetsbild, dvs. att 1 kWh olja är sämre än 1 kWh el. Men visst ter det sig väldigt märkligt att ditt exempelhus får primärenergitalet 18 000 kWh med direktverkande el, och 6 000 kWh om man eldar med ved.

Personligen kan jag tycka att det vore mer logiskt att betygssätta klimatskalet och inte försöka blanda in utomstående faktorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Precis. Och hur kan solpaneler på taket anses vara positivt för energiklass ingen av huset? Om panelerna ger nära noll i december och huset läcker som ett såll, var hjälper det då att man producerar el i juni?
 
  • Gilla
Box of rain och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Och hur kan solpaneler på taket anses vara positivt för energiklass ingen av huset? Om panelerna ger nära noll i december och huset läcker som ett såll, var hjälper det då att man producerar el i juni?
”För att du ska kunna tillgodoräkna dig solel (och annan lokalt producerad förnybar energi) ska den användas samtidigt som den produceras. ” https://www.boverket.se/sv/energide...okalt-producerad-solel-i-energideklarationen/

Den hjälper inte mycket om man inte redan är nära en klassning (batteri ökar det lite mer).
Boverket tar exakt upp det du har skrivit :)
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
”För att du ska kunna tillgodoräkna dig solel (och annan lokalt producerad förnybar energi) ska den användas samtidigt som den produceras. ” [länk]

Den hjälper inte mycket om man inte redan är nära en klassning (batteri ökar det lite mer).
Boverket tar exakt upp det du har skrivit :)
Nja, till viss del, men...
...huset blir ju inte bättre isolerat eller effektivare på att använda elen på vintern bara för att man har noll i elräkning på sommarhalvåret. Det gör ju att dåligt isolerade hus fortfarande kan skicka ut värmen genom väggarna och ändå anses uppfylla kraven.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C
B buffyin skrev:
Boverket tar exakt upp det du har skrivit :)
Från länken:
"Solceller har en ojämn månadsproduktion under året, där ca 65 – 75 % (stora variationer kan förekomma) av all solel produceras mellan april och augusti. Det kan få följden att under den mörka perioden av året produceras inte tillräckligt med energi för att täcka byggnadens behov."

Ha ha ha, århundradets underdrift. 😂

Men, man får, om jag förstår det rätt, tillgodoräkna sig all egenförbrukad produktion även om den inte använts för uppvärmning...
 
  • Gilla
  • Wow
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Ett litet tillägg också: jag anser att solpanelerna faktiskt har ett värde som alternativ till att effektivisera uppvärmningen om man bor i Sydeuropa, men i Sverige - inte en chans att det är vettigt. EU måste lära sig att göra skillnad på kraven beroende utifrån det lokala klimatet.
 
  • Gilla
Beape och 3 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
EU måste lära sig att göra skillnad på kraven beroende utifrån det lokala klimatet.
Ja, och det är ju inte bara klimatet. Tänker t.ex. på detta att viktningsfaktorn för el är densamma som för fossil olja. Det måste ju rimligtvis avspegla någon sorts EU-förhållanden, och inte svensk elproduktion? Eller så tyckte man att de med värmepump fick en alltför saftig räkmacka(?)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Precis. Och härav min oro för att detta kan bli väldigt fel. Jag har energioptimerat mitt hus rätt rejält, men eventuellt så duger inte detta då jag inte har "rätt" profil på min förbrukning. Det är ju vansinnigt i så fall. Risken finns att det är bättre för energiklassningen att sätta solpaneler på taket än att installera en värmepump och det vore ju rent ut sagt idiotiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.