Mysigt när fossilerna försöker kasta skit på de som vill förbättra världen, även om de går väl långt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Mysigt när fossilerna försöker kasta skit på de som vill förbättra världen, även om de går väl långt.
Solceller är inte miljövänliga i Sverige, i länder med fossil energi är de jättebra, men inte i Sverige. Jag funderar trots detta på att skaffa ett mindre antal paneler, men det är av rent ekonomiska skäl i så fall. En normalstor anläggning vågar jag inte skaffa då risken för att subventionerna försvinner innan den är avbetald är alltför stora.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
O
Gissar på att ni som gnäller på det här är samma som gnällde på katalysatortvång och när ”den riktiga glödlampan” försvann…

Det här är toppen! Sen tror jag att 2050 så har de allra flesta redan gjort det här för de lär inte ha råd att bo kvar annars. Sen kommer det självklart finnas en skvätt kvar som kommer streta emot trotts att de är de själva som förlorar mest på att inte energieffektivisera.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Jag har energieffektiviserat min bostad rejält, men jag är definitivt orolig för att behöva göra helt andra åtgärder som inte är effektiva för just min bostad.

Jag reagerade definitivt på att man hävdar att installation av solpaneler skulle vara en åtgärd för att göra huset mer miljövänligt (i svenska förhållanden). Oavsett om man tycker att solpaneler är bra eller dåligt för miljön så har ju detta inget att göra med hur energieffektivt ett hus är...
 
  • Gilla
Johan456 och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Gissar på att ni som gnäller på det här är samma som gnällde på katalysatortvång och när ”den riktiga glödlampan” försvann…

Det här är toppen! Sen tror jag att 2050 så har de allra flesta redan gjort det här för de lär inte ha råd att bo kvar annars. Sen kommer det självklart finnas en skvätt kvar som kommer streta emot trotts att de är de själva som förlorar mest på att inte energieffektivisera.
Nej för det finns gränser för vad man kan göra med äldre hus. Du kommer aldrig att uppnå A, B eller C i ett hus ftån 30-talet.
 
  • Gilla
Box of rain och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Frågan är viktig och bör diskuteras mer i Sverige (diskussioner pågår mycket mer intensivt i andra länder).
Jag har inget emot att man generellt försöker energieffektivisera, tvärtom. Problemet när man gör meningslösa åtgärder bara för sakens skull.

Som sagt frågan är viktig, alldeles för viktig för att låta konspirationsstollarna ta över den
 
  • Gilla
Johan456 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är viktig och bör diskuteras mer i Sverige (diskussioner pågår mycket mer intensivt i andra länder).
Jag har inget emot att man generellt försöker energieffektivisera, tvärtom. Problemet när man gör meningslösa åtgärder bara för sakens skull.

Som sagt frågan är viktig, alldeles för viktig för att låta konspirationsstollarna ta över den
Jag håller med dig. Problemet är att det som diskuterats på EU-nivå är så korkat ur ett svenskt perspektiv. När dessutom "lösningarna" (godkända av EU) som presenteras för att höja husets klassning också bitvis är kontraproduktivt ur ett svenskt perspektiv så tycker jag att man ahr rätt att bli bekymrad.

Än en gång så driver man på saker i EU som inte är logiska i Sverige (och Finland). När skall de lära sig? Aldrig?
 
  • Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
A Anders_Nilsson skrev:
Men man vet aldrig vad ödlefolket har för planer 🤣.
Vad är ödlefolket?
Är det de faktiska ödlorna som styr världen eller de som tror på dessa ödlor?
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej för det finns gränser för vad man kan göra med äldre hus. Du kommer aldrig att uppnå A, B eller C i ett hus ftån 30-talet.
Med reglerna räcker D så ska inte vara problem. Som många 1930 kan nå utan problem.

Finns det möjlighet till till fjärrvärme så kan du ganska enkelt få B eller C.

”Bostadshus måste minst uppnå energiprestandaklass E senast 2030 och D senast 2033 – på en skala från A till G, där G motsvarar de 15 procent av byggnaderna med sämst prestanda i det nationella beståndet.”
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har energieffektiviserat min bostad rejält, men jag är definitivt orolig för att behöva göra helt andra åtgärder som inte är effektiva för just min bostad.

Jag reagerade definitivt på att man hävdar att installation av solpaneler skulle vara en åtgärd för att göra huset mer miljövänligt (i svenska förhållanden). Oavsett om man tycker att solpaneler är bra eller dåligt för miljön så har ju detta inget att göra med hur energieffektivt ett hus är...
Tänker att du skriver att du har luft-luft som hjälper mycket, har man eldriven varmvattenberedare är det inte möjligt att få bättre än D.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är ödlefolket?
Är det de faktiska ödlorna som styr världen eller de som tror på dessa ödlor?
Dessa människor är ju inte trovärdiga! Riktiga konspirationsteorier måste innehålla 5G också ;)
 
  • Haha
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Med reglerna räcker D så ska inte vara problem. Som många 1930 kan nå utan problem.

Finns det möjlighet till till fjärrvärme så kan du ganska enkelt få B eller C.

”Bostadshus måste minst uppnå energiprestandaklass E senast 2030 och D senast 2033 – på en skala från A till G, där G motsvarar de 15 procent av byggnaderna med sämst prestanda i det nationella beståndet.”

Tänker att du skriver att du har luft-luft som hjälper mycket, har man eldriven varmvattenberedare är det inte möjligt att få bättre än D.
Jag misstänker att en quick fix är nya modeller av LLVP som även kan bereda varmvatten så är problemet löst. Det här förslaget luktar subvention av Tysklands solcell industri pga det stora fokuset på solceller.

I övrigt får väl villaägare stoppa in 1-2 LLVP extra och koppla bort elradiatorer så de får sin certifiering.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag misstänker att en quick fix är nya modeller av LLVP som även kan bereda varmvatten så är problemet löst. Det här förslaget luktar subvention av Tysklands solcell industri pga det stora fokuset på solceller.

I övrigt får väl villaägare stoppa in 1-2 LLVP extra och koppla bort elradiatorer så de får sin certifiering.
LLVP är en ganska billig och bra lösning om man kör elradiatorer. Men det borde man ha gjort efter de två senaste vintrarnas priser vid detta laget. LVVP låter det som du efterfrågar ;)

Vi tog bort elraditorerna direkt när vi flytta in. Med småbarn så ville vi inte ha dem. Kör FLVP på nedre våningen golvvärme och LLVP som komplement. Vi hamna mellan klass B och C med den lösningen och har idag B.

AC funktionen har varit guld värd :)
 
  • Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
”Bostadshus måste minst uppnå energiprestandaklass E senast 2030 och D senast 2033 – på en skala från A till G, där G motsvarar de 15 procent av byggnaderna med sämst prestanda i det nationella beståndet.”
Så alla måste vara bättre än de sämsta 15% med lite marginal? Så när de 15 sämsta procenten är bättre så måste alla bli ännu bättre och så vidare..?
 
  • Gilla
fridde och 3 till
  • Laddar…
O
pacman42 pacman42 skrev:
Jag håller med dig. Problemet är att det som diskuterats på EU-nivå är så korkat ur ett svenskt perspektiv. När dessutom "lösningarna" (godkända av EU) som presenteras för att höja husets klassning också bitvis är kontraproduktivt ur ett svenskt perspektiv så tycker jag att man ahr rätt att bli bekymrad.

Än en gång så driver man på saker i EU som inte är logiska i Sverige (och Finland). När skall de lära sig? Aldrig?
Det är logiskt i Sverige och Finland också. Var det något förra årets energikris visade så var det ju tex hur otroligt många som fortfarande hade elradiatorer hemma. Personer med bundna elavtal som körde 3-4 kW i timman bara för att värma upp garaget.

Det ska dock sägas att många hus i Sverige redan är bra. Jag är mer rädd för min 70-tals utbyggnad med 5 cm isolering än 30-talshus dock.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
C
kashieda kashieda skrev:
Så alla måste vara bättre än de sämsta 15% med lite marginal? Så när de 15 sämsta procenten är bättre så måste alla bli ännu bättre och så vidare..?
Lite så är det ju. I och med att något ljushuvud kom på den strålande idén om att skalan skall glida med tiden blev ju i samma stund skalan meningslös.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.