Angående storlek så tycker jag 80m² låter lagom.
Jag har nog ca 60m² och då får det plats matdel med ett stort bord, en loungdel med soffa och fåtöljer och en köksdel med grill och ett enklare utekök.

Jag tycker det inte krävs speciellt mycket underhåll heller, såpskura och spola av en gång på våren tar en förmiddag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tack för inflikningen. Alltid bra med erfarenheter!

Jag tänkte även passa på att fråga hur man kan göra ett "trappsteg" på ett smidigt sätt. Verandan idag är 33cm hög och även om marken är ngt ojämn så kanske det är run 30cm där verandan slutar. Så jag är inne på att göra ett trappsteg/nivåskillnad längst ut för ett bekvämare steg ut på gräsmattan. "Trappsteget" tänker jag mig ska löpa längs med hela trallens längd, så ingen normal trappa, mer en nivåskillnad som kanske blir en 30-40cm djup.

Jag tänker mig att detta kanske borde ligga utanför bärlinan, men det är kanske helt fel?
 
Keexet Keexet skrev:
Tack för inflikningen. Alltid bra med erfarenheter!

Jag tänkte även passa på att fråga hur man kan göra ett "trappsteg" på ett smidigt sätt. Verandan idag är 33cm hög och även om marken är ngt ojämn så kanske det är run 30cm där verandan slutar. Så jag är inne på att göra ett trappsteg/nivåskillnad längst ut för ett bekvämare steg ut på gräsmattan. "Trappsteget" tänker jag mig ska löpa längs med hela trallens längd, så ingen normal trappa, mer en nivåskillnad som kanske blir en 30-40cm djup.

Jag tänker mig att detta kanske borde ligga utanför bärlinan, men det är kanske helt fel?
Hade det inte varit enklast att använda trallens bredd som mått.
1 enhet högt trappsteg och 2 enheter djupt - använd så många som behövs och kanske försänk nedersta trappsteget om det inte går på jämt ut ?
 
  • Gilla
Keexet och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att du ”skall fästa bärlinan i fasaden”, det är en sämre konstruktion än att lägga bärlinan separerad från fasaden. Man riskerar fuktskador på huset som kan bli allvarliga och kosta mer än den vinst med förenkling du nu uppnår.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Se den nystartade tråden:

Rutten fasad pga altan mot husvägg​

 
Det går utmärkt att fästa i fasad, men det ska läggas distanser så att ev. vatten från bärlina/trall kan rinna ned på marken. Så ingen trall mot fasaden utan distans.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Då var semestern över och dags att uppdatera denna tråd.

Jag satte igång först sista veckan på semester pga diverse omständigheter och särskilt tur med vädret har jag ju inte haft, detta började som en blöt historia.

Tänkte börja med en före-bild, här är veranda och terrass tömd på lösöre:
Ett enfamiljshus med veranda, plåttak och skog runtomkring. Trädgård med stenläggning och grönt gräs. Oskarp dyna i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag börjar riva den gamla trallen så ser jag att den är lite märkligt konstruerad, trallen är spikad i tvärgående trall och ligger bara ovanpå reglarna som håller upp den. Kanske är det tack vare att plintarna står förhållandevis tätt som den alltid varit väldigt stadig ändå?

Plankorna som ligger på backen är är det trallen varit spikad i, inte reglarna som bär upp den:
Katt sitter på ofärdig verandatrappa, nedmonterade delar, gräsmatta, husfasad med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med den gamla trallen i en hög på gräsmattan var det dags att lyfta av kåpan på släpvagnen för att lasta och åka till ÅVCn, därefter bar det av mot brädgården för inköp av bärlina. Kommer på inrådan härifrån köra på 45x145 som bärlina och 45x120 som reglar.

Med den lilla traktorn kunde jag dra upp släpvagnen på kullen för att lättare kunna lasta av bärlinorna:
Ett hus med veranda under konstruktion, skottkärra, släpvagn, och trädgårdsredskap på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom tanken är att bygga trall även över stenterrassen och att dessa plattor ska användas som plintar, så kändes det som ett naturligt nästa steg att börja plocka med dessa. Jag vill dessutom ha bort så mycket vikt som möjligt från garagetaket, för att lättare kunna möblera sen. Med lite hjälp från en stark flickvän och en mor som också faktiskt bidrog lite, räknade jag ut att vi kånkade iväg sammanlagt lite över fem ton cementplattor!

Drygt fem ton sten bortplockat, vi var bra möra efter det må jag säga!
Ett påbörjat trädgårdsarbete, bar jord, skottkärra, husvägg, staket, pallkragar och buskig vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För de som kånkat trädgårdsplattor och vet vad det innebär så var det otroligt tungt framemot slutet, men resonemanget var att om vi lämnar något till imorgon, kanske vi är för förstörda för att orka ta det då. Jag är bara glad över att vi fick det gjort. Var plattorna slutligen ska hamna vet jag ännu inte. Kanske en budgetplatta på garageuppfarten?

Jag är dock ingen som låter lite träningsvärk eller ömma leder hindra mig från att jobba när jag väl satt igång, så nästa morgon kom att ägnas åt ogräsrensning. Och även om det var förhållandevis lätt med plattorna borta, så tog det ett par timmar ändå, totalt blev det väl en fem-sex skottkärror till komposten.

Rent och snyggt för förberett för trallbygge:
Nyjordad trädgård, staket, träd, gräsmatta, spade, stege, trädgårdsarbete, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan jag inte prokrastinera längre, det är nu dags för det egentliga första spadtaget, dvs att faktiskt sätta igång med att börja bygga. Fram tills nu har det ju bara handlat om att riva och förbereda. Jag börjar med att lägga ut några bitar av den nyinköpta bärlinan och konstaterar snart att jag nog måste bygga om helt, från början hade jag tänkt använda de gamla plintarna då de satt så bra där de satt, men eftersom det använts mycket klenare virke tidigare så skulle inte detta gå med de nya dimensionerna.

Solskenet var högst temporärt, här inser jag att de gamla plintarna inte kommer funka för mig:
Husgrund under reparation med verktyg, konstruktionsmaterial, kablar och stödbetongblock. Trävirke framför byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom plintarna skulle göra att verandan skulle hamna för högt upp skulle jag antingen behöva jacka ur reglarna för varje sten, eller byta ut dem mot en klenare dimension. Det visar sig snart att plintarna inte sitter så hårt fast som jag trodde och jag fortsätter med den tänkta designen att använda mig av trädgårdsplattor. Kanske gjuter ngt kul med cementblocken istället?

I den ursprungliga planen ville jag fördubbla verandans djup från två till fyra meter, men jag inser snart att jag vill ha lite till. Dels kommer det linjera bättre med staketet längre fram i projektet, dels kommer det funka bättre med ett tilltänkt skärmtak och sen är det ju knappast en nackdel att den är lite djupare, till slut hamnade det på 4,35 istället för 4m.

Här vägs bärlinan in, denna yta blir 4,35x6,90m
Vit enplansvilla med terrass under konstruktion, gräsmatta, trädgårdsredskap och grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den plint som måste vara kvar är den för stolpen i hörnet på huset, men där gör jag helt enkelt ett litet jack i bärlinan för en stadig infästning där bärlinan både har avlastning nedåt, samt är fastskruvad i stolpen, detta ger även stolpen bra stabilitet.

När längderna är uppkapade och placerade i våg blir nästa steg att placera ut plattorna på sin slutgiltiga placering, jag tror det landade på ca 1,50m mellan stödpunkterna. Mellan varje platta och "ben" kilas sedan en bit takpapp fast på så vis försvann även glappet som kunde uppstå.

Här hann jag skruva dit två reglar för att få stadga i konstruktionen innan bilden togs:
Hus med pågående bygge av trädäck, verktyg och material synliga, grönskande gräsmatta, uteplats under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är skönt att känna att ens byggnadsverk blir stadigare och stadigare för varje bit som faller på plats. Men innan jag hinner skruva dit för många reglar vill jag ha lite sand på duken för att den ska ligga på plats. Jag utnyttjar nu det faktum att jag har gott om sättsand från ytan där stenarna legat och skyfflar över ett par skottkärror med sand så länge. Jag har ännu inte bildat mig en uppfattning om hur mycket sand jag vill ha totalt.

Sen börjar jag kapa till reglar, regelavståndet blir 57,5cm för att det ska gå jämt ut med trallens längd, då hamnar ju förstås några av reglarna vid verandans "fötter" vilket ju också är bra, men innebär att jag får flytta fötterna en aning. Jag lekte först med idén att försöka lägga reglarna ovanpå fötterna, men eftersom verandan är så låg finns det inte så mycket utrymmet i höjdled för en sån manöver.

Halva trallen uppreglad:
En vit husfasad med en pågående byggnation av ett träaltandäck, verktyg och byggmaterial synliga, gråmulet väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde en blunder och tänkte inte på att jag vill använda balkskor inne vid väggen, men det var lagom att bryta här ändå. Till helgen hade vi andra åtaganden och med helgens slut så var även semestern över. Men det känns iaf skönt att vara på G och att ha kommit igång ändå.

Jag har sedan jag börjat med detta projekt omvärderat och tänker att jag nu bara ska göra den här delen av verandan nu i år och fortsätta med resten till våren istället. Det avlastar mig från en hel del stress och jag känner att jag kan göra ett mer genomtänkt jobb då jag bland annat vill integrera lite saker i konstruktionen och hinna grunna på det så att det känns genomtänkt. Eldragning, avlopp till utekök, pergola, blomlådor skärmtak ja kanske tillochmed bastu är saker jag behöver tänka på så det blir som jag vill ha det.

Tanken är att det ska ligga trall på plats vid nästa helgs slut, hoppas den tidsplanen håller!🤞

På återhörande!✍️
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det går utmärkt att fästa i fasad, men det ska läggas distanser så att ev. vatten från bärlina/trall kan rinna ned på marken. Så ingen trall mot fasaden utan distans.
Tack för tipset, tänkte anamma detta på den delen av trallen som hamnar utanför tak. Eventuellt vill jag även fästa en pergola här, men då blir frågan om man ska skippa "bärlina" (tvärgående regel) helt och fästa pergolan med några beslag? Tänker att det inte blir så snyggt med distanser eftersom pergolan ju blir synlig. :thinking:
 
G Grra skrev:
Hade det inte varit enklast att använda trallens bredd som mått.
1 enhet högt trappsteg och 2 enheter djupt - använd så många som behövs och kanske försänk nedersta trappsteget om det inte går på jämt ut ?
Funderar på hur jag ska "bära upp" trappsteget dock. Tänker mig att det ska ligga utanför bärlinan. Kanske att man kan få till lagom höjd genom att lägga reglarna direkt på cementplattorna och sen fästa trappstegets trall i dessa reglar?

Ska grunna på en lösning när jag är på plats sen igen.
 
Några funderingar;

1 Ovanför garaget ligger det någon form av gummiduk under sättsanden, jag tänkte använda sättsanden till markduken jag har under verandan, men om det redan ligger en gummiduk direkt ovanpå ett betongvalv, behövs väl ingen markduk för just den ytan?

2. Jag har skruvat reglarna genom bärlinan för att fästa dem, inne vid fasaden kommer jag behöva balkskor för att fästa då jag inte kan skruva från andra hållet där. Men det blir ju problem även i mitten där två reglar möter varandra. Jag tänker mig att jag nog kan leva med att sätta reglarna lite "off set" så jag kommer åt från båda håll. Är detta bara dumsnålt, eller kommer det mest vara jag som stör mig på att skruvraderna inte är raka?

3. Borde jag förstärka bärlinan i hörnen genom vinkelbeslag?

4. Jag har förlängt bärlinan med en trallbräda och fyra skruv på vardera sida vid skarven, är det mycket bättre med en hålplatta?

5. För ett tilltänkt skärmtak med samma taklutning som det befintliga taket kommer jag kanske maximalt ha 1,90m takhöjd längst ut. Detta då om jag tar bort ränna och takfot där skärmtaket ska sitta. vevar jag ut markiserna idag har jag 1,70 i takhöjd och det innan trallen är på plats.

Markisen får simulera ett skärmtak:
Pågående bygge av träterrass vid hus, verktyg och byggmaterial synliga, grönska i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tankar kring detta?

Tack för all hjälp!🙏
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
1 Ovanför garaget ligger det någon form av gummiduk under sättsanden, jag tänkte använda sättsanden till markduken jag har under verandan, men om det redan ligger en gummiduk direkt ovanpå ett betongvalv, behövs väl ingen markduk för just den ytan?
Jag tror...

Gummiduken är väl för att hålla vatten borta från garagetaket. Duken måste sannolikt vara täckt av sand, för den är nog inte uv-beständig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersY skrev:
Jag tror...

Gummiduken är väl för att hålla vatten borta från garagetaket. Duken måste sannolikt vara täckt av sand, för den är nog inte uv-beständig.
Men om den hamnar under trallen blir den ju täckt igen? Eller menar du att det inte är tillräckligt då lite ljus kommer sippra ner mellan trallbrädorna? Jag kunde iofs täcka den med något, men frågan är då vad som skulle vara ett lämpligt material?
 
Keexet Keexet skrev:
Men om den hamnar under trallen blir den ju täckt igen? Eller menar du att det inte är tillräckligt då lite ljus kommer sippra ner mellan trallbrädorna? Jag kunde iofs täcka den med något, men frågan är då vad som skulle vara ett lämpligt material?
Tror igen...

...att det inte räcker med trallen, då den inte täcker helt. Jag skulle säga att det material som ligger där nu är utmärkt. Det är "heltäckande" och har inte alltför vassa kanter.
 
Lägger du plattorna på gräset?
Inte rädd för att gräs och rötter förmultnar så plattan sjunker eller rör sig med kärlen?
 
Keexet Keexet skrev:
Tack för tipset, det var så jag hade tänkt göra. 👍
Så skulle jag inte göra då det då hänger på skruven.
Det håller garanterat men jag gillar att palla under.
Plus för tjärpapp under stöttan :cool: /W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.