Har boverket eller länsstyrelsen(beslutande organ) i sak rätt att själv begära ut uppgifter från myndigheter/kommun ex.sotarn,nätbolag etc?

När det gäller bidrag för "installation av en eller flera styrbara luft-luftvärmepumpar" tänker jag att de som har ex. extern pelletsbrännare med veckoförråd dockad med sin elpanna(som då uppfyller? villkoret för biobränsle/effektstyrning och därmed bidrag) kan vara "kreativa" i sin ansökan, "kommer att köpa pelletsbrännaren inklusive installation av grannen/kompis som har behörighet" eller liknande. Det står ju ingenstans vad jag kan se att villkoren måste köpas/utföras av enbart de med F-skatt?

Boverket begär säkerligen in årsförbrukning och den måste ju naturligtvis någorlunda korrelera med det man uppger i ansökan i ovanstående exempel.
 
U
Då blir det jobbigt för oss som har renoverat ett dödsbo som bara underhållsvärmts till 5 grader sen vi köpte det hösten 2021. Just för att det va eluppvärmt och vi inte bodde där under renoveringen. 2020-2021 va elen avstängd av gamla ägaren. Vi har precis bytt från elpanna till LVVP.

Får se vad de säger när de behandlar vår ansökan…

Angående F-skatt står det såhär
”Du kan bara ansöka om bidraget om den som utför åtgärderna är godkänd för F-skatt. Det innebär att du inte kan ansöka om bidraget om du genomför åtgärden på egen hand eller med hjälp av någon annan som saknar F-skatt. När du skickar in begäran om utbetalning ska du bifoga en handling som visar att utföraren är godkänd för F-skatt.”
Men eftersom att det endast är ersättning för material GISSAR JAG att man kan köpa materialet av någon som har F-skatt och därefter låta grannen osv. installera. Det är lite otydligt.
 
Det här dök upp väldigt lägligt då bergvärmen borrades i vintras och alldeles nyligen är tagen i drift!

Kastade ut en sliten LVP, direktverkande elpatron och en innefektiv spispanna, det enda jag kan falla på enligt den här tråden är att jag kryssade i att det gick åt mer än en kubik ved per vinter....återstår att se om jag blir tilldelad något bidrag?

Tyvärr så bytte jag samtliga fönster på nedervåningen förra sommaren, det kvittot är lite för gammalt för att skicka in!

Nåväl.
Man kan ju inte förlora pengar man inte haft ändå :)
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Ett av kraven är ju att om man eldar ved så är det endast för trivsel (Max ~1m3 per år)
Tolkar som att fokus för bidraget ligger på att få bort storförbrukare av gas och el.

”Huset räknas som el- eller gasuppvärmt även om viss värme tillförs småhuset från

  • trivseleldning (motsvarande högst en kubikmeter ved per år)
  • energi som alstras av sol eller vind på den fastighet där småhuset ligger
  • en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Då kan du inte ansöka om bidrag.)
Om du inte har uppgifter om hur stor volym ved som du förbrukar för trivseleldning varje år kan du i stället göra en bedömning utifrån hur ofta och hur länge du eldar. Vägledande domar i mark- och miljööverdomstolen har definierat att trivseleldning motsvarar eldning högst två gånger per vecka, upp till fyra timmar per tillfälle (se exempelvis MÖD 2004:63 och M 5061-16). ”
Men hur vet de hur mycket de eldar? Kollar elräkningen?

Det går betydligt mer än 1 kubik..
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Angående F-skatt står det såhär
”Du kan bara ansöka om bidraget om den som utför åtgärderna är godkänd för F-skatt. När du skickar in begäran om utbetalning ska du bifoga en handling som visar att utföraren är godkänd för F-skatt.”
Det är ju frågan om "åtgärderna" omfattar villkoren i mitt tidigare "pelletsbrännar-exempel", jag menar du får ju inte bidrag för villkoren?
I praktiken är det ju bara att skicka in ansökan med ex. offert på 2st LLVP, får man avslag så är ju ingen skada skedd tänker jag.
 
U
Nej absolut, för de som söker bidrag för ej utförd åtgärd kan de ju alltid skita i åtgärden om de inte får bidrag (eller unna sig det ändå)
Alternativ de som redan gjort en åtgärd så är ju detta bidraget rätt så retroaktivt och mer en bonus med pengar tillbaka.

I vårt fall skulle det vara trevligt med bidraget till värmepumpen för att då är vi berättigade bidrag till tilläggsisolering av vinden som vi planerar göra.
 
Svensk text, instruktioner om beställningstidpunkt för material, bekräftelse och kvitto.

Hur tolkar ni detta?

"om materialet (t.ex. värmepumpen) tillhandahålls av ett företag du anlitar räknas dagen du beställer tjänsten som beställningsdag för materialet".

I så fall innebär det väl att om man beställer en värmepump med installation t.ex. okt 2022 och den installeras idag 13 juli 2023 så omfattas man inte av bidraget? Antar att det är detsamma som den dag jag godkänner offerten ?
 
yonna yonna skrev:
🤔 ... så om jag har elgolvvärme som jag är för snål att använda utan istället använder pelletskaminen i vardagsrummet - kan jag då få bidrag till LLVP (som jag ändå vill installera)?
Förmodligen inte.

https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/

Text på svenska om uppvärmning av småhus, vedeldning, solenergi, vindkraft och luft-luftvärmepumpar med regleringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det ju inte förbjudet att ansöka med risken att få avslag. Sedan är det speciella villkor för LLVP. Det räcker inte med att bara installera en LLVP för att få bidrag. Läs länken ovan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu har jag ångrat mig lite och kanske ska passa på att uppgradera värmen likt förbannat. Som jag har förstått det som så kan man ansöka med enbart offerter och då få ett ja eller nej innan man ens har bestämt sig? Då jag har en gammal ELpanna och vill byta till LVVP och behöver således byta radiatorer till mer effektiva, tror ni bidraget gäller även för utbytet? Får man fortfarande ROT? Så 30 loppor för pump och sen ROT uppe på det?
 
U
G Ganescha skrev:
Nu har jag ångrat mig lite och kanske ska passa på att uppgradera värmen likt förbannat. Som jag har förstått det som så kan man ansöka med enbart offerter och då få ett ja eller nej innan man ens har bestämt sig? Då jag har en gammal ELpanna och vill byta till LVVP och behöver således byta radiatorer till mer effektiva, tror ni bidraget gäller även för utbytet? Får man fortfarande ROT? Så 30 loppor för pump och sen ROT uppe på det?
Ja du kan få bidrag för material och Rot på arbetet.

Du kan ju alltid testa att behålla gamla radiatorerna. Du kommer oavsett spara in pengar att gå från elpanna till LVVP
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja du kan få bidrag för material och Rot på arbetet.

Du kan ju alltid testa att behålla gamla radiatorerna. Du kommer oavsett spara in pengar att gå från elpanna till LVVP
Det är ju ändå rätt bra, behöver nya element dock, vissa är borta helt, föra ägaren tyckte dom va fula och slängde dem.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Det är ju ändå rätt bra, behöver nya element dock, vissa är borta helt, föra ägaren tyckte dom va fula och slängde dem.
Hehe samma här. Ägaren tyckte ett element var fult och plockade bort det och la nytt golv. Jag har radiatorn kvar men kan inte koppla in såvida jag inte bryter upp golvet. 😵
 
Tycker mig förstå att vi inte kommer få bidrag för vårt kommande fönsterbyte, kan någon bekräfta?

Huset värms idag upp med fjärrvärme + llvp sen länge. Vi har beställt nya fönster nu.

Kan jag få bidrag för fönstren?

Edit, dödsstöten citerat från Länsstyrelsen: "För att få bidrag till klimatskärmsåtgärder behöver du ha fått ett positivt beslut om bidrag till värmesystemsåtgärder för samma småhus."
 
Redigerat:
Såg i en pelletsgrupp på Facebook att en hävdade att man kan utnyttja bidraget om man har pelletspanna som används säsongsvis med elpatron som huvudsaklig uppvärmning/vattenvärmning på sommarhalvåret. Kan det stämma? Det är nämligen just så vi använder vårt värmesystem. Och med tanke på pelletspriserna funderar vi på om det är ekonomiskt att byta till LVVP, skulle bidraget gälla oss hade det nog blivit lätt att räkna hem.
 
Är det någon som sökt bidraget och som fått besked? Sökte den 5/7 men inte fått något besked än. Förstår så klart att det är semestertider, men är ändå nyfiken på beskedet.
 
  • Gilla
Il pane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.