Vi håller på och installerar bergvärme i vår villa. Tidigare hade vi elelement så vi är tvungna att dra om rör i hela huset.

Rörfirman som vi kontaktade för att räkna ut vilken effekt de olika elementen behöver ha och sedan beställa och köpa dem har nu köpt för kraftfulla element. Vi märkte det enbart då de såg groteskt stora ut och själva tog reda på hur många Watt elementen behöver vara på i de olika rummen i huset. Exempelvis har man beställt ett element på 3321 W till vår matsal som är på 12 kvm.
I vår "gillestuga" som är på 24 kvm har man satt 2 stycken element på 2200 W vardera.

Jag skulle bara behöva få bekräftat att det är galet stora element och skulle behöva råd kring hur stora element som egentligen skulle behövas i gillestugan.

Vi har 2 stycken 1100W element över. Skulle de räcka till ett rum på 24 kvm?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vid vilken framledningstemperatur har du läst av effekten? Överdimensionerade radiatorer är en fördel med värmepump eftersom det håller nere framledningstemperaturen så verkningsgraden ökar och energiförbrukningen minskar. Men det bör ju inte se groteskt ut.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Det är inte så att du läst effektuppgiften för en olämpligt hög framledningstemperatur?

Det finns ingen teknisk nackel med för stora radiatorer om så skulle vara fallet. Nackdelarna är kostnaden och storleken.
Du får ett bättre värmesystem med stora element.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så att du läst effektuppgiften för en olämpligt hög framledningstemperatur?

Det finns ingen teknisk nackel med för stora radiatorer om så skulle vara fallet. Nackdelarna är kostnaden och storleken.
Du får ett bättre värmesystem med stora element.
Det elementet är tänkt att värma upp ytan som syns på sista bilden.
 
  • Träbord, stolar, skrivmaterial, inomhus, ljust, IKEA låda, väggdekor, matta, konstnärliga föremål, hemmakontorsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för PURMO Thermopanel, varningsikoner, installationsinstruktioner, storlek, vikt, och produktkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matrum, träbord, stolar, hängande lampor, fönster, vardagliga föremål, växt, inomhus, hemtrevligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så att du läst effektuppgiften för en olämpligt hög framledningstemperatur?

Det finns ingen teknisk nackel med för stora radiatorer om så skulle vara fallet. Nackdelarna är kostnaden och storleken.
Du får ett bättre värmesystem med stora element.
Lite byggkaos men de här 2 tycker jag ser lite överdimensionerade ut?
 
  • Inomhusmiljö, två element, soffhörn, verktyg på golvet, renoveringsarbete pågår, dagsljus från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt vardagsrum med möbler upp och ned, verktyg, fönster som visar grönska. Renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men öppen planlösning.
 
S SrednaNosslin skrev:
Lite byggkaos men de här 2 tycker jag ser lite överdimensionerade ut?
Tycker inte alls det ser överdimensionerade ut. Ser helt okej ut. Är väggen isolerad?
 
  • Gilla
Jochi och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Tycker inte alls det ser överdimensionerade ut. Ser helt okej ut. Är väggen isolerad?
Japp, det är isolering i väggen
 
S SrednaNosslin skrev:
Det elementet är tänkt att värma upp ytan som syns på sista bilden.
Du har tittat på effekten vid alldeles fel framledningstemperatur. Du behöver lära dig mer om värmesystem, värmepumpar och radiatorer. För värmepumpar utgår man från (max) 55/45-grader när det är som kallast.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag inte expert på området. Men jag tolkar det som att effekten du läst gäller om det är 50graders skillnad på rummet och elementet, i snitt. Det blir en orimligt hör framlednings temperatur. Om vi går ner till 20graders skillnad blir effekten typ en tredjedel.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Tycker inte alls det ser överdimensionerade ut. Ser helt okej ut. Är väggen isolerad?
De är på 120x60 cm vardera. Sen ligger de på 2500 w var ungefär.
Som sagt så har jag dålig koll själv, men om man räknar på det skall det ju inte behövas mer än 2500 i just det här rummet. Framförallt så tänker jag att det är onödigt att lägga mer pengar än man behöver på elementen
 
  • Ett rum med radiator, kopparledningar, parkettgolv och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha 2500W så skulle jag snarare säga att de är i minsta laget.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
De är på 120x60 cm vardera. Sen ligger de på 2500 w var ungefär.
Som sagt så har jag dålig koll själv, men om man räknar på det skall det ju inte behövas mer än 2500 i just det här rummet. Framförallt så tänker jag att det är onödigt att lägga mer pengar än man behöver på elementen
Ser lite väl små ut för att klara 2500w styck.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du vill ha 2500W så skulle jag snarare säga att de är i minsta laget.
Ok. Så om man räknar på att det skall räcka med 2500 W i det rummet så ska man dubbla det? Dvs ta två element på 2500?
Jag tänkte att det då borde räcka med två element på ex 1500 W, så att man får totalt 3000 W?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
kolla igen och se vad de ger för effekt vid 20 graders differenstemp med max 50 grader framledning. Ju lägre temperaturer du kan hålla i framledningstemp desto bättre verkningsgrad och ekonomi.

Skillnaden i pris på de större radiatorerna måste vara försumbar i sammanhanget. Du kommer däremot uppskatta dina nya elräkningar.

Innan installatören åker iväg ska du se till att han/hon kommer tilllbaka när värmesäsongen börjat, så de kan trimma in den ordentligt. Svårt att göra nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.