hsd
B Blazermannen skrev:
Saker som vi har glömt bort att de har funnits är trådens ämne. På tal om inköp till/via företag tycker jag att det finns anledning att påpeka att det fortfarande finns granskare hos Skatteverket, som knappast har glömt vilka moms- och faktureringsregler som gäller.
Inga problem med företagskort , det som gäller är det som bokförs i bokföringen, där ska även finnas kvitto på transaktionen
 
B
hsd hsd skrev:
Inga problem med företagskort , det som gäller är det som bokförs i bokföringen, där ska även finnas kvitto på transaktionen
Ja, med alla uppgifter som krävs för en faktura, inklusive korrekta uppgifter om köparen, om beloppet är över 4 000 ink moms.
 
B Blazermannen skrev:
Ja, med alla uppgifter som krävs för en faktura, inklusive korrekta uppgifter om köparen, om beloppet är över 4 000 ink moms.
Bolagets namn måste bara finnas vid utlägg på över 4k. Har ett företagskort används som är kopplat till bolagets företagskonto så behövs inget bolagsnamn stå på kvittot.
 
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bolagets namn måste bara finnas vid utlägg på över 4k. Har ett företagskort används som är kopplat till bolagets företagskonto så behövs inget bolagsnamn stå på kvittot.
http://www.hagerstensekonomerna.se/nyheter/avdragsratt-moms-avseende-kop-pa-foretagskortet/

Kolla sista stycket här:
Krav på fakturan/kvittot

Momslagen reglerar fakturans innehåll för att momslyft ska medges när det gäller handel mellan företag. Detta gäller såklart även när du handlar på nätet eller gör inköp med företagskortet.

Fakturan/kvittot måste exempelvis innehålla både köparens och säljarens namn och adress, momssats, datum mm. Du bör därför vara väldigt tydlig med att ange att det är företaget som gör inköpet och inte du som privatperson. Reglerna för faktura till privatpersoner är nämligen inte alls lika omfattande.

Viktigt att tänka på att det här gäller även när du använder företagets kort för ett inköp till företaget. Själva kortfakturan ger inte rätt till momsavdrag. Kvitton avseende inköpen måste finnas med som underlag till fakturan för att företaget ska ha rätt att göra momsavdrag. Och överstiger beloppet 4,000 kr inkl. moms måste alltså köparens = företagets namn och adress finnas med på kvittot.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
P
B Blazermannen skrev:
Det är likadant i Sverige:

[länk]

Lite citat.
Ja där ser man, jag har arbetat i Danmark länge så den svenska beskattningen är jag inte uppdaterad på.
När jag började kunde jag göra ett skatteavdrag kallat "ægtefælles fradrag" på ca 50000 per år eftersom min hustru tekniskt sätt var arbetslös i Danmark, att hon arbetade i Sverige gjorde ingen skillnad 😂
B Blazermannen skrev:
[länk]

Kolla sista stycket här:
 
B Blazermannen skrev:
[länk]

Kolla sista stycket här:
Där ser man fram tills nyligen var det enbart för utlägg men tur jag kört med bolagsnamnet för samtliga kvitton då

Edit: dock ska man alltid ta sin info från skatteverket
 
Redigerat:
Saker som vi glömt, när denna tråd inte handlade om skatteregler... 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
C.Ö och 4 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Saker som vi glömt, när denna tråd inte handlade om skatteregler... 🙄
Jag minns, nästan, när vi hade normal inkomstskatt och ingen moms.
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Min son 7 år förklarar linjärtv, "det är random pappa" 😂
 
  • Haha
frause och 1 till
  • Laddar…
hsd
P Peter787 skrev:
Jag minns, nästan, när vi hade normal inkomstskatt och ingen moms.
Oj va gammal farbror är 😳
 
P Peter787 skrev:
Jag minns, nästan, när vi hade normal inkomstskatt och ingen moms.
När jag föddes fanns inte den skatten (oms) den infördes 1960 och var då 4,2%.
Det VAR bättre förr 😉
 
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
De blanka adidasshortsen som både tjejer och killar hade, på stranden bars de till bar överkropp av bägge könen.
Fem par olika färgade shorts ligger på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 10 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag föddes fanns inte den skatten (oms) den infördes 1960 och var då 4,2%.
Det VAR bättre förr 😉
Men den lades väl på i vaje led? Inga avdrag för " ingående oms"?
Detta gjorde ju att en vara, som passerade många led i leverantörskedjan, betalade mycket i skatt - eller kommer jag ihåg fel?
 
Tvärtom, den lades bara på i sista ledet.
Det är där Moms kommer in, meromsättning, skatt i varje led men med avdrag om du inte är sista led.
 
D Dilato skrev:
Tvärtom, den lades bara på i sista ledet.
Det är där Moms kommer in, meromsättning, skatt i varje led men med avdrag om du inte är sista led.
Och hur avgjordes när det var "sista ledet"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.