R Robert-san01 skrev:
Institutet är det många i branschen som nu mer inte accepterar som besiktare då de saknar kompetens och extern certifiering/acreditering.

Att slå ner på icke dragavlastade MC4 kontakter visar tyvärr bara att du fått en av deras okunniga kontrollanter. MC4 kontakterna har förskuvning i sig själva och behöver ingen ytterligare dragavlastning om de är korrekt monterade.
Jag kan inte se att deras besiktning inte skulle vara tillräcklig. Finns säkert de besiktningsföretag som skulle hitta än fler fel men då kostar besiktning därefter också, och det är bara korkat att lägga mer pengar på än nödvändigt. Jag förlitar mig till fullo på besiktnignsmannen och besiktningsföreteget.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Finns det särskilda dragavlastningar till MC4-kontakter utöver deras egna överfallsmutter med gummitätning? Jag har aldrig sett någon sådan.
Eller menar inspektören att MC4-förbindelsen skulla ha solarkabelarna fastsurrad med buntband ömse sida MC4-kontakterna?

När en plus- och minus MC4-kontakt kopplas ihop går hullingar in och låser och det går inte att sära dem helt lätt utan verktyg.

Vad är det för förstärkningsskruvar som inte har monterats?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Finns det särskilda dragavlastningar till MC4-kontakter utöver deras egna överfallsmutter med gummitätning? Jag har aldrig sett någon sådan.
Eller menar inspektören att MC4-förbindelsen skulla ha solarkabelarna fastsurrad med buntband ömse sida MC4-kontakterna?
I detta fallet är det MC4kopplingar som sitter i spänn i panelramen mitt emellan skarven på två paneler.
A Arnodt skrev:
När en plus- och minus MC4-kontakt kopplas ihop går hullingar in och låser och det går inte att sära dem helt lätt utan verktyg.

Vad är det för förstärkningsskruvar som inte har monterats?
De skruvarna som ska sättas i hålet på gaffeln in i skenan på bl.a första kroken enligt ESDECS monteringsanvisning. Satt inte en enda skruv någonstans.

Utöver detta så hade gaffeln inte låst helt på flertalet krokar, vilket jag tyckte mig se själv också men besiktningsmannen bekräftade misstankarna.
 
M mortimer skrev:
Jag kan inte se att deras besiktning inte skulle vara tillräcklig. Finns säkert de besiktningsföretag som skulle hitta än fler fel men då kostar besiktning därefter också, och det är bara korkat att lägga mer pengar på än nödvändigt. Jag förlitar mig till fullo på besiktnignsmannen och besiktningsföreteget.
Det är tvärt om!

Institutet hittar fel som inte är fel för att de inte har materialkännedom eller den grundläggande kunskapen och missar viktiga saker.

Det sitter dragavlastning inbyggt i alla MC4 kontakter utom dem som är för panelmontage. Dvs sitter i chassiet på kopplingslådor eller ex in till växelriktare.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är tvärt om!

Institutet hittar fel som inte är fel för att de inte har materialkännedom eller den grundläggande kunskapen och missar viktiga saker.

Det sitter dragavlastning inbyggt i alla MC4 kontakter utom dem som är för panelmontage. Dvs sitter i chassiet på kopplingslådor eller ex in till växelriktare.
Vilket besiktningsföretag har du använt hos dig som du anser är mer kvalificerade ?
 
Ska bli extremt intressant att se hur dom agerar mot dig på besiktningspunkterna, hos mig har dom ju som bekant totalt ignorerat besiktningarna som gjorts.
Att inte montera enligt tillverkares anvisning verkar vara ett signum, men om jag tolkar dig/Essdec rätt så är det relativt enkelt ordnat hos dig.
Håller tummarna för snabb åtgärd. Måste många paneler lyftas för att komma åt?
 
M mortimer skrev:
Vilket besiktningsföretag har du använt hos dig som du anser är mer kvalificerade ?
Något/någon som acrediterad.

Då vet de hur man utför en besiktning på ett juridiskt korrekt och hållbart sätt.

Har Institutet auktorisation och utbildat sin inspektör så han kunde besikta AC installationen?
 
tttomten tttomten skrev:
Ska bli extremt intressant att se hur dom agerar mot dig på besiktningspunkterna, hos mig har dom ju som bekant totalt ignorerat besiktningarna som gjorts.
Att inte montera enligt tillverkares anvisning verkar vara ett signum, men om jag tolkar dig/Essdec rätt så är det relativt enkelt ordnat hos dig.
Håller tummarna för snabb åtgärd. Måste många paneler lyftas för att komma åt?
Är det IFSEK som varit och besiktat hos dig alla gånger också ?
Exakt hur många som behöver lyftas diskuterade vi inte, får se vad som står i rapporten om någon vecka. Troligen ska de inte behöva lägga mer än 1 arbetsdag här för två gubbar. Lyfta en panel tar ju inte så lång stund, det är mer om de behöver bygga om layouten o flytta något. Skruva i förstärkningsskruvarna behöver de ju t.ex inte ens lyfta panelerna för
 
mortimer,
Jag ser att en SMA Smart meter tar 4 modulenheter, dvs 72 mm bredd.
Fronius smart meter tar bara 54 mm. Det kanske går att ha en Fronius Smart Meter till en SMA växelriktare, men det vet jag inget om? Du skulle då spara 18 mm plats.
 
Redigerat:
Tack @Arnodt . Mycket tveksam att installatören vill sätta en Fronius mätare där. Bör gå att få plats med 10moduls Hager gamma där. Annars får de sätta den vriden 90 grader.
Ska se vad jag får för svar från installatören om någon vecka, verkar som alla är på semester där.
Jag anser att detta ligger på installatören att åtgärda kostnadsfritt och inget som ska belasta mig? Det är ändå deras elektriker som gjort en osäker inkoppling när han anslöt anläggningen till elnätet.
 
Det behöver inte just var en Fronius Smart meter, annat fabrikat som är 3 modulenheter bred går nog. En smart meter kommuncerar med växelriktaren via modbus, eller vad det heter.
 
Ska se vad jag får för svar av min installatör om någon vecka.
Första utmaningen är troligen att få installatören till inse att det är ett fel som åligger de att åtgärda kostnadsfritt.

Installationen är reklamerad sedan tidigare, före besiktning då jag själv uppmärksammat fel, så jag håller redan inne med ca 40% av totalsumman som jag + skatteverket ska betala. Allt enligt KTL

Rent hypotetiskt, är detta något som gemene solcellsinstallatör verkligen har koll på eller missas det i merparten av landets installationer ?
 
S
M mortimer skrev:
Ska se vad jag får för svar av min installatör om någon vecka.
Första utmaningen är troligen att få installatören till inse att det är ett fel som åligger de att åtgärda kostnadsfritt.

Installationen är reklamerad sedan tidigare, före besiktning då jag själv uppmärksammat fel, så jag håller redan inne med ca 40% av totalsumman som jag + skatteverket ska betala. Allt enligt KTL

Rent hypotetiskt, är detta något som gemene solcellsinstallatör verkligen har koll på eller missas det i merparten av landets installationer ?
Vad är det för fel du pratar om? Försökte läsa ett par sidor tillbaka men jag hittar inte vad du syftar på.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det behöver inte just var en Fronius Smart meter, annat fabrikat som är 3 modulenheter bred går nog. En smart meter kommuncerar med växelriktaren via modbus, eller vad det heter.
Skall du få det att fungera med växelriktaren måste det vara en som tillverkaren av växelriktare stöder. Tillverkarna lägger in egna register listor som gör att de bara stöder dem de godkänner.

Huawei och Growatt har några externa vissa av deras loggerns stöder. SolarEdge stöder bara Inepro förutom deras egna.
 
K
S sinuslinus skrev:
Vad är det för fel du pratar om? Försökte läsa ett par sidor tillbaka men jag hittar inte vad du syftar på.
Som jag förstått det är det sammanlagringseffekten av växelriktare och nätström in i huset elcentral. Det verkar vara ett rätt vanligt misstag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.