https://www.gp.se/nyheter/världen/nya-miljökrav-kan-bli-miljonsmäll-för-villaägare-1.104062413

EU vill att alla bostäder ska vara klimatneutrala år 2050. Det innebär att svenska villaägare kan behöva lägga uppemot en halv miljon kronor på att byta fönster, isolera väggar och byta värmesystem.
– Att man ska tvinga folk att göra renoveringar känns väldigt konstigt, säger mäklaren Anders Lundgren.
Det blir en stor kostnad om alla hus ska bli nollutsläppshus, vem kan få betala?

– Det är inte alltid så lätt att ställa krav på enskilda husägare. Men det är en politisk fråga hur man ska hantera det, säger Thomas Johansson.
Nu har det slagit runt hos folk i EU, nu får de skärpa sig.

Jag kollade på vad man kan göra för att klara klassningen (om det behövs, vilket jag knappast behöver oroa mig för) på denna länk:
- https://gds.se/spara-energi/spara-energi-saa-har-flyttar-du-upp-en-energiklass#Energiklasse-D

Inget av exemplen var bra, men detta var det som närmast matchade mitt hus:

Typ av villa​

  • Byggnadsår 1999
  • 1-plans hus på 146 m2
  • Uppvärmning: Modern elpanna av kombityp
  • Uppvärmningen kompletteras med luft/luftvärmepump
  • Ventilation med värmeväxlare
  • Ytterväggar av trä med 245 mm isolering
  • Nyare fönster, 3-glas energifönster
  • Vindsbjälklag isolerat med 200 mm mot kallvind
  • Betongplatta på mark står på 200 mm isolering av cellplast
Nuvarande energiförbrukning cirka 15200 kWh

Flytta upp från C till A​

  • Ersätt elpannan med luft/vattenvärmepump. Spara 3200 kWh och 4000 kr.
  • Montera solceller för 30 % av all hushållsel. Spara 1900 kWh och 2200 kr.
  • Tilläggsisolera vindsbjälklaget med 190 mm. Spara 2200 kWh och 2700 kr.
  • Sätt in snålspolande armaturer. Spara 900 kWh och 1100 kr.
Nu blir jag väldigt fundersam, hur f-n tänker man? Jag ligger iofs lägre än vad de har i sitt exempel, räknar jag bort laddningen av elbilarna så gör vi inte av med mer än kanske 10-11 MWh per år.

Jag klarar mig på Luft-luft för all värme i huset, skall man då installera en ny panna ändå? Det är nog inte så man har tänkt ändå...

Och hur tänker man när man säger att villan blir miljövänligare av solceller? Det är ju ren lögn...
...man kan skaffa solpaneler av många olika orsaker, men miljövänligt kan knappast vara en av dem om man skall vara ärlig (i Sverige).

Tur att regeringen nu tittar på detta, det kan ju bli hur illa som helst om inte någon sätter stopp.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
C
Det går helt i linje med Agenda 2030.
Tyvärr😞
 
  • Gilla
korvstoppning
  • Laddar…
Står det något om vad det är för konsekvenser för en villaägare att inte uppfylla detta vid det årtalet? Det är ju stor skillnad om det är elektriska stolen eller om det är att gå miste om något skatteavdrag.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Står det något om vad det är för konsekvenser för en villaägare att inte uppfylla detta vid det årtalet? Det är ju stor skillnad om det är elektriska stolen eller om det är att gå miste om något skatteavdrag.
Lite otydligt, men man kan ju tänka sig straffskatter...
Det blir en stor kostnad om alla hus ska bli nollutsläppshus, vem kan få betala?

– Det är inte alltid så lätt att ställa krav på enskilda husägare. Men det är en politisk fråga hur man ska hantera det, säger Thomas Johansson.
 
B
Om all el är klimatneutral 2050, borde inte husens uppvärmning i princip bli klimatneutrala automatiskt då, även om man har direktverkande el?

Jag tror man kan vänta sig stigande energiskatter i kombination med riktade bidrag, inget direkt nytt, möjligtvis att takten ökar.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
P
C C.Ö skrev:
Det går helt i linje med Agenda 2030.
Tyvärr😞
De svagsintas födkrok.
 
C C.Ö skrev:
Det går helt i linje med Agenda 2030.
Tyvärr😞
Helt korrekt. Agenda 2030 säger ungefär att villor skall bort och alla skall bli veganer och bo i trånga lägenheter där de övervakas dygnet runt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Dayangel och 7 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Helt korrekt. Agenda 2030 säger ungefär att villor skall bort och alla skall bli veganer och bo i trånga lägenheter där de övervakas dygnet runt.
Undrar hur veganerna ställer sig till att äta insekter ?
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Helt korrekt. Agenda 2030 säger ungefär att villor skall bort och alla skall bli veganer och bo i trånga lägenheter där de övervakas dygnet runt.
Ja, för att hårddra det är det sorligt nog så
 
P Peter787 skrev:
Undrar hur veganerna ställer sig till att äta insekter ?
De som redan tillhör den rätta tron kommer troligen inte att förnedras genom att tvingas mörda oskyldiga insekter.

Det är vi avfällingar som skall tvingas in i religionen med insekter.

Men jag har svårt att tro att fransmännen kommer att riva alla historiska byggnader för att de inte är nollenergihus. Hela det här förslaget luktar aktivism
 
  • Gilla
Penta555 och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Helt korrekt. Agenda 2030 säger ungefär att villor skall bort och alla skall bli veganer och bo i trånga lägenheter där de övervakas dygnet runt.
Källa till påståendet, tack!

Här finns lite info, samt ett piktogram, där regeringen förklarar vad FN:s Agenda 2030 handlar om:
https://www.regeringen.se/regeringe...enda-2030/agenda-2030-for-hallbar-utveckling/

Ett av målen är visserligen 'Hållbara städer och samhällen', men det är en rejält dystopisk tolkning att detta innebär tvångsförflyttning av villaboende till lägenhet med tillhörande tvångs-vegandiet. Jag tror inte de urbana buddhisterna har riktigt så stor makt i FN 😬 ...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 11 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]





Nu har det slagit runt hos folk i EU, nu får de skärpa sig.

Jag kollade på vad man kan göra för att klara klassningen (om det behövs, vilket jag knappast behöver oroa mig för) på denna länk:
- [länk]

Inget av exemplen var bra, men detta var det som närmast matchade mitt hus:


Nu blir jag väldigt fundersam, hur f-n tänker man? Jag ligger iofs lägre än vad de har i sitt exempel, räknar jag bort laddningen av elbilarna så gör vi inte av med mer än kanske 10-11 MWh per år.

Jag klarar mig på Luft-luft för all värme i huset, skall man då installera en ny panna ändå? Det är nog inte så man har tänkt ändå...

Och hur tänker man när man säger att villan blir miljövänligare av solceller? Det är ju ren lögn...
...man kan skaffa solpaneler av många olika orsaker, men miljövänligt kan knappast vara en av dem om man skall vara ärlig (i Sverige).

Tur att regeringen nu tittar på detta, det kan ju bli hur illa som helst om inte någon sätter stopp.
Nu är artikeln låst, men är det följande info?

Bostadshus måste minst uppnå energiprestandaklass E senast 2030 och D senast 2033. https://www.europarl.europa.eu/news...toder-en-klimatneutral-byggsektor-senast-2050

I så fall är det ju inte farligt och berör bara de mest energislukande villor som är ju jättebra inför vintrarna.

A Anders_Nilsson skrev:
Helt korrekt. Agenda 2030 säger ungefär att villor skall bort och alla skall bli veganer och bo i trånga lägenheter där de övervakas dygnet runt.
Alla nya villor idag måste Minst ha Energidekleration C så stämmer ju knappast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
De som redan tillhör den rätta tron kommer troligen inte att förnedras genom att tvingas mörda oskyldiga insekter.

Det är vi avfällingar som skall tvingas in i religionen med insekter.

Men jag har svårt att tro att fransmännen kommer att riva alla historiska byggnader för att de inte är nollenergihus. Hela det här förslaget luktar aktivism
Luktar mer av religiösa galningar, typ miljötalibaner.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vad menas med "alla hus"?
Det är ju vettlöst att göra alla gamla kulturskatter till nollenergihus.
Min tolkning av "alla hus" blir att det möjligtvis ev skulle kunna tänkas bli "alla nya hus som byggs efter 2050 oavsett typ", dvs inte enbart bostadshus.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vad menas med "alla hus"?
Det är ju vettlöst att göra alla gamla kulturskatter till nollenergihus.
Min tolkning av "alla hus" blir att det möjligtvis ev skulle kunna tänkas bli "alla nya hus som byggs efter 2050 oavsett typ", dvs inte enbart bostadshus.
Kulturminnen kan undantas från reglerna och EU-länderna kan själva undanta kulturmärkta byggnader med arkitektoniskt eller historiskt värde, tekniska byggnader, byggnader som bara används periodvis samt kyrkor och andra platser för religionsutövning. https://www.europarl.europa.eu/news...toder-en-klimatneutral-byggsektor-senast-2050
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.