Ja ha då har vi fått reda på att vi har fukt i väggen där badkaret står, försäkringsbolaget ersätter det inte p .g .a att det är våtrumstapeten som har släppt och därför har vatten kommit in där och orsakat detta.
Knappt att man ser att tapeten släppt, men men.... tråkigt!
Man tycker ju att ett badrum som är 4 år gammalt ska hålla ett tag till utan fukt.
Hustillverkaren gör väll inte mycket åt detta heller, vad jag tror. Bygger ett nytt hus och efter 4 år så ska man bekosta en ny våtrumstapet samt alla kostnader runtomkring. Fy vad dystert.
Finns det någon som har varit med om liknande??
Detta är ett Älvsbyhus.
 
Det borde ju hålla längre, måste vara felgjort på något sätt.

Nu är det väldigt många år sedan jag satte våtrumstapet i ett badrum jag hade då. Men då skulle man försegla fogarna med en "kemsvets" i princip en vätska som dels lade sig som en hinna över skarven, dels löste upp plasten i tapeten lite granna så att den så att säga smälte ihop i skarven. Nu vet jag inte om detta är en metod som används längre (var 20 år sedan). Men det låter ju ungefär som de låtit bli att försegla fogen i ditt fall. visar det sig vara ett rent fuskjobb gjort på deras fabrik så kanske det inte är helt omöjligt att få dem att stå för felet (oavsett självrisken i byggfelsförsäkring etc).

Framförallt om de får klart för sig att du rapporterar utgången av ärendet här.


.
 
Han som var här från if sa att det inte är svetsat och att dessa våtrumstapeter inte håller att dusch på :(
Ett badrum med badkar och en våtrumstapet som inte går att duscha på??hmmmm.........................
 
Garantin från entreprenören?
 
två år sa han från if, men jag vet inte riktigt vad som stämmer, fick reda på detta ganska nyss så jag ska ringa imorgon, men enligt if så får vi bekosta allt själva.
 
Garantin är två år, men entreprenörens ansvar är i tio år. Skillnaden är att efter två år ligger bevisbördan på er iställer för på dem, alltså är det upp till er att visa att entreprenören gjort fel. Vilket i det här fallet är mer eller mindre självklart. Kontakta entreprenören.
 
ok, ska ringa imorgon och höra vad dom har till sitt försvar. Vet inte hur dom är när det gäller fel.
Lite förbannad bli man när man betalar en massa pengar och redan efter fyra år så är tapeten släppt. Dåligt tycker jag.
 
Jag tycker inte att du ska vara arg och ha inställningen "vad de har att säga till sitt försvar" när du ringer. Ditt mål borde ju vara att de ska hjälpa dig, inte att bli förbannade och börja bråka om det hela. Bara ett tips.
 
självklart att jag ska vara trevlig:), men skriver vad jag känner och tycker här.
 
Låter bra. :)
 
Har idag varit i kontakt med handläggaren på if, hon sa att enligt lag får man inte ha en skarv där kranen sitter på väggen, man får inte ha en skarv i ett duschutrymme sa hon.
Hon sa även att badrummet är utdömt pga fukt och att det är ett stort fel som entreprenören gjort, skarvarna ska egentligen vara svetsade och det är dom inte.
Har kontaktat älvsbyhus men han som hade hand om detta var borta idag, min vanliga tur.
Någon med erfarenhet av älvsbyhus och hur dom är när det gäller sånt här?
 
Skrämmande, men tror inte du behöver vara orolig, är Älvsbyhus seriösa så tar de sig an felet och återställer ditt badrum.
Har själv anlitat en firma (Comfort), de har byggt hela vårt badrum, de går ut med att de lämnar 10års garanti på badrummet.
Det gör säkert Älvsbyhus också.

//Micke
 
Vi har precis haft Munters här och fukt-mätt vårt badrum... har oxå läkt genom tapeten i duschen... (bor oxå i ett Älvsbyhus) och han sa att det var förmodligen inte limmat ordentligt.....

Nu ska jag ringa Älvsbyhus, så får vi se vad dom säger.......

/Janne
 
Har varit i kontakt med älvsbyhus och dom från tar sig allt när det gäller detta sa han, och försäkringsbolaget betalar bara demontering och montering av vvs, toastol mm resterande får vi betala och det skulle kosta ca: 23000:-.
Nu är det så att vi har noggrant gått och kollat i badrummet och det har släppt på fler ställen samt att fogen i golvet är sprucken.
Jag trodde att dom skulle vara bra att prata med och göra rätt för sig, men nej då där trodde jag fel.
Jag har kontaktat konsumentrådgivningen och väntar på svar från dom.

Men skam den som ger sig!!
 
Snailman
hade älvsbyhus något skäl till att de inte tog på sig det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.