N Nerre skrev:
Går man in på Bygg din bil där så kan man bara få ett leasingpris för Luxury-paketet, och då blir det 5 120 kr/mån vad jag kan se (med max 1000 mil om året). Väljer man Basic-paketet kan man inte välja privatleasing verkar det som.
Hedin bil (som är agent för MG) har dom i lager för 2995:- i månaden.

https://www.hedinbil.se/bilar/7549960/pb-nc-mg-4-2023
https://www.hedinbil.se/bilar/7689559/pb-nc-nissan-leaf-2022
https://www.hedinbil.se/bilar/7217836/pb-nc-byd-atto-3-2022
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag brukar inte ladda ute något alls, utan laddar min bil hemma till nästan 100% bortsett från idag.
Tänkte att jag hade ju 200 kr på eon kontot och skulle inom maxi så jag kunde ju göra av med lite på den potten då jag tänkte avsluta eon pga de är värdelösa ändå.

Så jag tog snabbladdaden 50kw, ca 10 minuter i affärn och fick i 10,8kWh till hutlösa 79,65 kr.
Så lite snabbräkning, det blev ganska exakt 6 mil på mätaren i bilen, - 13,275 kr milen blir detta omränknat i pengar.
Min i40 drog till och från jobbet ca 0,5 så vi säger avrundat 0,55 - 12,1055 kr milen. på 0,5l/milen blir det 11 kr avrundat.

Då har vi en aspekt i detta då vissa personer på lite olika sociala medier som vurmar för att elbilen är myyyycket billigare (läs "VISSA") som också försöker övertala folk om att elbilen är det enda vettiga.

Jag har en avgift på sista räkningen på 5178kr utan försäkring.
På i40 hade jag en räkning varje månad på fast summa 870 kr månaden, 200 kr i försäkring. Värdeminskning på i40 var 4000 per år.

För den som inte har en möjlighet att ladda hemma eller ladda för under priset jag presenterat gör ju en sån brakförlust ekonomiskt jämfört med en dieselbil :O

Vad är det som gör att dessa "vissa" blir så brutalt fientliga? Är de religiösa på detta ? Eller de blev "experter" när de är lite udda ?
Nog för att de är korrekt att det kostade dig denna summan. Men mer rimligt är att räkna vad hela resan kosta. Eller för den delen vad den kostar i genomsnitt per år.

Lite som att tanka aspen från dunk när ingen annan möjlighet finns

Men missförstå mig rätt... eon är pinsamma på många sätt... Senast jag skulle ladda på eon så säger skärmen... stoppa in kortet.... men laddaren har ingen fysisk kortläsare...
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
En annan detalj som man inte bör glömma är den förväntade värdeminskningen på en ny bil. Den är garanterat högre för fossilbilar än elbilar, och jag är rätt övertygad om att begagnade fossilbilar kommer bli mer och mer svårsålda framöver. Både pga att bränslepriserna kommer stiga, att olika straffskatter för fossilbilsr kommer öka med tiden och att man helt enkelt inte kommer få köra fossilbil i städer överhuvudtaget framöver.
Visst - en färdigbetald servicefri fossilbil som fortfarande går bra kan fortfarande vara ekonomiskt fördelaktig jämfört med en elbil, speciellt för de som kör väldigt lite.
Men att ”investera” i en ny fossilbil… Skulle inte tro det. Är väl ungefär som att köpa en fabriksny VHS-bandspelare, personsökare eller fax.
 
  • Gilla
karny889 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Att elbilen är en ekonomiskt katastrof och är verkligen inget för någon som bara vill rulla fram med en bekväm bil?
Laddkostnaden är så otroligt skev med, bensin/diesel följer något. Medans elpriserna inte följer något överhuvudtaget utan ligger helt still, eller ja den har ju bara höjts i x antal steg sen ett år tillbaka.
Det är väl ändå ingen som på allvar tror att det är ekonomiskt fördelaktigt att sälja sin gamla avbetalda avgasbil som redan tappat 75% i värde, till förmån för en ny dyr elbil?

Det är när man står och ska köpa en helt ny bil som elbilen är ett ekonomiskt alternativ. Även om elbilen är dyrare i inköp än en ny likvärdig avgasbil så kan det bli billigare i längden pga de lägre driftskostnaderna, beroende på hur länge man tänker sig ha bilen. Ganska grundläggande om man har en gnutta ekonomisk förståelse.

Laddkostnaderna går upp och ner över tid precis som bränslepriserna, vad är det som är så skevt med det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men då jämför du en ny bil med en begagnad, det kommer väl aldrig den nya vinna kostnadsmässigt oavsett hur den drivs?
Men där skall ju finnas en morot, moroten blir ju att man hellre väljer en tiguan för 349 istället för en id4 för 580?
Alltså moroten för den som skiter blanka fan i om den går på bensin eller el. För över 200 000 kr så lever tiguanen ett par år innan den är förbi ekonomiskt för en id4.
 
useless useless skrev:
Din bil kostade alltså 870 + 4000/12 + ett par hundra i månaden i service/reparationer + ett par hundra i skatt och försäkring + 1600 i bränsle. Dvs ca 3200:- i månaden.

Man kan leasa t ex en MG4 för 2995:-. Lägg till 200 i laddningskostnad så har du exakt samma kostnad för en sprillans ny ebil som din bensinbil för 83 000:-. Trots den extremt låga värdeminskningen och få reparationer.
Visst, ingen värstingbil, men kravet var ju " ...den som endast ska ha en bil och ta sig fram och tillbaka."
Glöm inte lägga in laddaren för iallafall 10 000, bör ju absolut räknas in i driften för annars kan du räkna på ladda ute kostnad istället och då har vi långt iväg från 200 kr =)
 
P Pin skrev:
Nej leasing eller köpa har jag inte skrivit om eller jämfört.
Ej heller id3, id4 eller i40. Det var bilar ovanför klassen ”bättre familjebilar” eller de som tills nu varit typiska förmånsbilar (v90, A6, 5 serie, e klass mfl) alltså prisklass en miljon plus minus några hundra tusen.

Nej inga knegarbilar men beror ju på hur man prioriterar pengarna. Många som verkar lägga de summorna på snöskoter/fyrhjuling/A traktor/båt istället.

Jag hade hoppat på ett erbjudande att leasa en i3 under 2000 Kr för något år sedan om jag inte redan haft bil och haft behovet att köra långt på motorväg flera ggr per år.
Ah du pratar om såkallade premiumbilar.
Bilar som kostar som ett hus i våra trakter fullt beboeligt =)
Folk lägger väl ändå inte en miljon på snöskotrar och fyrhjulingar? Kanske båt, men knappt.
 
A Alexn72 skrev:
Nog för att de är korrekt att det kostade dig denna summan. Men mer rimligt är att räkna vad hela resan kosta. Eller för den delen vad den kostar i genomsnitt per år.

Lite som att tanka aspen från dunk när ingen annan möjlighet finns

Men missförstå mig rätt... eon är pinsamma på många sätt... Senast jag skulle ladda på eon så säger skärmen... stoppa in kortet.... men laddaren har ingen fysisk kortläsare...
Man får ju välja det som finns? Inte riktigt? Vi har Eon och incharge, och incharge med riktigt snabbladdning kostar 8,95 =) Lockande för semestrare i elbil. Men man kanske köper och sväljer ett sådant pris.

Förra gången jag skulle prova att tanka på samma laddare så låste den fast en bmw i3. Pinsamt var det för tanten.
 
R Rkarlsson skrev:
Ah du pratar om såkallade premiumbilar.
Bilar som kostar som ett hus i våra trakter fullt beboeligt =)
Folk lägger väl ändå inte en miljon på snöskotrar och fyrhjulingar? Kanske båt, men knappt.
Inte bland dom ”knegare” jag tillhör iaf…..
 
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Men där skall ju finnas en morot, moroten blir ju att man hellre väljer en tiguan för 349 istället för en id4 för 580?
Alltså moroten för den som skiter blanka fan i om den går på bensin eller el. För över 200 000 kr så lever tiguanen ett par år innan den är förbi ekonomiskt för en id4.
Js den skillnaden finns såklart.
Jag vände mig mer emot att jämföra en begagnad mot en ny.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är väl ändå ingen som på allvar tror att det är ekonomiskt fördelaktigt att sälja sin gamla avbetalda avgasbil som redan tappat 75% i värde, till förmån för en ny dyr elbil?

Det är när man står och ska köpa en helt ny bil som elbilen är ett ekonomiskt alternativ. Även om elbilen är dyrare i inköp än en ny likvärdig avgasbil så kan det bli billigare i längden pga de lägre driftskostnaderna, beroende på hur länge man tänker sig ha bilen. Ganska grundläggande om man har en gnutta ekonomisk förståelse.

Laddkostnaderna går upp och ner över tid precis som bränslepriserna, vad är det som är så skevt med det?
Skillnaden är ju ungefär 200 000 kr från bensin till el. Många service och många liter bensin/Diesel.

Laddkostnaderna här går bara upp? Har inte gått ner en enda gång sedan ganska exakt ett år tillbaka. Det är konstigt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Js den skillnaden finns såklart.
Jag vände mig mer emot att jämföra en begagnad mot en ny.
Du ska få den med den äldre bilen att vilja titta på en elbil med. Det blir tyvärr ganska svårt när en simpel bil kostar så mycket.
 
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Du ska få den med den äldre bilen att vilja titta på en elbil med. Det blir tyvärr ganska svårt när en simpel bil kostar så mycket.
Jo det är jag med på, men det finns ju annat än priset. Jämförelsen är ju lite som "varför köper folk Mercedes? En splitter ny Mercedes är ju mycket dyrare än en 5 år gammal BMW"
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Glöm inte lägga in laddaren för iallafall 10 000, bör ju absolut räknas in i driften för annars kan du räkna på ladda ute kostnad istället och då har vi långt iväg från 200 kr =)
Laddaren ingår i bilens pris eftersom den sitter monterad i bilen. Antar att du menar laddbox. Det är väl ytters få som betalat mer än 5-6.000:- för en laddbox de senaste åren med grönt avdrag? Själv betalar jag 4.500:- för min laddbox.


R Rkarlsson skrev:
Skillnaden är ju ungefär 200 000 kr från bensin till el. Många service och många liter bensin/Diesel.

Laddkostnaderna här går bara upp? Har inte gått ner en enda gång sedan ganska exakt ett år tillbaka. Det är konstigt.
Okej, så du menar att elbil alltid är ett dåligt ekonomiskt alternativ?
Jag har en annan uppfattning, även om jag själv väljer elbil av andra skäl än ekonomiska.

I februari betalade jag runt 5:- per kWh på samma laddnätverk som jag nu betalar 3,10:-. Så för oss som använder Sveriges största snabbladdningsnätverk så har priserna gått ner avsevärt. Men de finns kanske inte i dina trakter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är svårt att jämföra då elbilarna har lite annan karaktär

Kanske mb EQS mot S
EQe mot e
Eqc mot c
BMW i7 mot 750

Jag anser inte att en s90 motsvarar tesla s.
Håller med. En S90 är mycket bättre ihopsatt och har bättre komfort än en Tesla.

Resten av listan är också lite svår att balansera.

EQC är en elektrifierad GLC.

EQE är mer en C-klass än en E.

EQE SUV motsvarar mer en uppgraderad EQC än en GLE.

EQS SUV är mer GLE än en GLS.

Ungefär som BMW iX1 och iX3. Det är elektrifierade X1 och X3.

EQA är en elektrifierad GLA.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.