F
4 4fun skrev:
Jag bytte värmepanna förra året i april, och således kan jag inte söka bidrag till vilket jag förstår.

Jag har planerat att göra flera energieffektiviseringar (t.ex tillläggissolera och nya fönster) Förstår jag det rätt att jag nu aldrig söka bidrag, eftersom jag har legat i framkant och bytt värmepump innan bidraget kom?
Så är det. Och därför gillar jag inte bidrag. Nu sänks ju motivationen att effektivisera på eget bevåg.
 
Så om man har en 20 år gammal bergvärmepump så kan jag inte utnyttja avdraget? Men om jag köper en gammal elpanna på blocket för ett par tusenlappar först så kan jag utnyttja avdraget sedan?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Förutsättningen för att få ersättning för värmepump är konvertering från huvudsakligen t.ex. direktverkande el.
 
Kanske dum fråga. Men någon som vet hur man söker ?

Vi hade tidigare vattenburet system med oljebrännare/elpatron och bytt till LVVP i april 2023. Det borde ju gå att söka för.
 
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kanske dum fråga. Men någon som vet hur man söker ?

Vi hade tidigare vattenburet system med oljebrännare/elpatron och bytt till LVVP i april 2023. Det borde ju gå att söka för.
Via Boverket.
 
🤔 ... så om jag har elgolvvärme som jag är för snål att använda utan istället använder pelletskaminen i vardagsrummet - kan jag då få bidrag till LLVP (som jag ändå vill installera)?
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
[länk]
Päronen har elraddar men eldar enbart med ved.

Borde väl gå då? 🤔
 
Fairlane
Jag har en bekant som detta kanske kan vara intressant för. Uppvärmningen är direktverkande el plus en luft/luftpump, men den är utan tvekan långt äldre än 10 år. Varmvattenberedaren är också ren elvariant.

Frågan är då vad man kan göra för att utnyttja bidraget. En ny luft/luftpump och en varmvattenberedare förstås. Jag antar att varmvattenberedaren på motsvarande sätt har en utedel som behöver placeras, vilket kan vara lite intressant med tanke på placering av nuvarande vvb, övervåning och inte åt det håll man helst vill ha utedelen, men det går nog att ordna med lite längre anslutning.

Mitsubushi Electric Hero LN 35 och en vadå? Det känns inte som det kryllar av sådana på marknaden.
 
U
F Fideliox skrev:
Päronen har elraddar men eldar enbart med ved.

Borde väl gå då? 🤔
Ett av kraven är ju att om man eldar ved så är det endast för trivsel (Max ~1m3 per år)
Tolkar som att fokus för bidraget ligger på att få bort storförbrukare av gas och el.

”Huset räknas som el- eller gasuppvärmt även om viss värme tillförs småhuset från

  • trivseleldning (motsvarande högst en kubikmeter ved per år)
  • energi som alstras av sol eller vind på den fastighet där småhuset ligger
  • en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Då kan du inte ansöka om bidrag.)
Om du inte har uppgifter om hur stor volym ved som du förbrukar för trivseleldning varje år kan du i stället göra en bedömning utifrån hur ofta och hur länge du eldar. Vägledande domar i mark- och miljööverdomstolen har definierat att trivseleldning motsvarar eldning högst två gånger per vecka, upp till fyra timmar per tillfälle (se exempelvis MÖD 2004:63 och M 5061-16). ”
 
Jag kanske har missat det om någon tagit upp det tidigare. Men hur hur kontrollerar dom den tidigare uppvärmningen? Vad förhindrar alla att bara uppge att man konverterar från direktverkande el oavsätt vad man hade för uppvärmning tidigare?
 
Fairlane
B burton666 skrev:
Jag kanske har missat det om någon tagit upp det tidigare. Men hur hur kontrollerar dom den tidigare uppvärmningen? Vad förhindrar alla att bara uppge att man konverterar från direktverkande el oavsätt vad man hade för uppvärmning tidigare?
Hittar du ett företag som vill hjälpa dig att fuska så går det såklart, på samma sätt som med RUT och ROT.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hittar du ett företag som vill hjälpa dig att fuska så går det såklart, på samma sätt som med RUT och ROT.
Det kanske bara är jag som missförstått det. Men fungerar det inte så att jag köper en värmepump från företag A och eventuellt installation från företag B. Sedan söker jag själv avdraget för pumpen?
 
U
Hur skulle ett företag kunna fuska åt en i detta fall menar du?
Att länstyrelsen ringer varje installatör och frågar vad för uppvärmning som va installerad innan värmepumpen eller vedpannan?
För det står varken på offert eller faktura vad vi hade innan de installerade LVVP’en. Dessutom var det jag själv som slängde ut gamla pannan, drog om rör och målade om hela pannrummet innan de skulle installera värmepumpen.
 
U
B burton666 skrev:
Det kanske bara är jag som missförstått det. Men fungerar det inte så att jag köper en värmepump från företag A och eventuellt installation från företag B. Sedan söker jag själv avdraget för pumpen?
Nej du kan beställa både material och arbete från samma företag, men det måste tydligt stå på fakturan vilket belopp som avser arbete och vilket belopp som avser material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.