Hej, ny på det här med solpaneler men vill lära mig mer och förstå.
Vi har haft panelerna igång ett tag nu och när jag tittar på dagsgraferna under soliga, molnfria dagar med ungefär samma temperatur ser jag ett hack i kurvan vid samma tidpunkt (5-minutersgraf) varje dag. Endast vid några enstaka tillfällen med soligt väder saknas detta hack men dessa dagar kan räknas på ena handens fingar under några månader.

Tre linjediagram som visar kW (kilowatt) användning över tid, möjligtvis energiförbrukning eller solproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anläggningen har 31st 390W-paneler på 2 strängar (enligt bilden) och peakar på 11,0 kW enligt appen. Inga av dessa har någon skugga alls under någon del av dagen. 25 av dessa är riktade ungefär mot söder medans 6 st pekar ungefär mot väster. Det finns 9 optimerare på sträng 2 på panelerna mot söder (som har ganska svag lutning runt 15 grader). De 6 panelerna mot väster (inringade på bilden) lutar runt 30-35 grader och saknar optimerare. Förklaringen till det är enligt installatören att "det är kopplat det så för att effektivisera mer produktion på kvällen (väst taket får sol senare på taket)".

Lågupplöst bild visar uppmärkta objekt, ett orienterat norr, möjligen i analyssyfte eller för att illustrera maskininlärningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med mina ringa kunskaper tycker jag ändå det verkar konstigt att inte alla panelerna på sträng 2 har optimerare. Dessa är väl till för att optimera effekten på samtliga paneler när strängen har paneler i olika riktningar och lutning? Tittar jag på den direkta instrålningen på panelerna så här års så startar den redan runt kl 9 på panelerna mot väster och då tycker jag att kurvan borde vara mer jämn. Men ändå hoppar grafen upp konstant med mellan 1,5 och 2 kW ungefär vid kl 12:45. Optimerarna på panelerna mot söder verkar enligt den jämna fina kurvan göra sitt jobb även framåt kvällen när den direkta instrålningen försvunnit helt på panelerna mot söder.

Är det "normalt" att det kan se så här ut och isf varför...?
 
Jag är ingen expert och killgissar lite:
Anledningen torde vara att det saknas optimerare på de sex du ringat in, precis som du själv är inne på.
Med optimerare borde du kunna producera ca 3,2 KWh mer under en dag, enligt dina grafer, men utslaget på ett helt år blir det betydligt mindre, så det är ett förmodligen ett gränsfall huruvida det är lönsamt eller inte.
 
Du avslöjar inte vad du har för växelriktarfabrikat och modell, ej heller exakt vilket panelfabrikat och typ.
Du nämner du har total 31 st paneler, hur många är det på varje MPPT-ingång på växelriktaren.
Har växelriktaren 2 st oberoende MPPT-ingångar?

Har du tittat på de separata effektkurvorna för varje MPPT, hur ser de ut?
Den kurvan du visar ovan, är ju totala effektkurvan dvs MPPT1 + MPPT2.

Hur länge är "ett tag"? Som du säger anläggningen varit i drift, en månad ett år, 2 år?

Vad säger solcellsfirman som installerat din anläggning om dina kurvor ovan?

Var i landet finns anläggningen, Ystad eller Kiruna?

Ok, du har:

MPPT1: 16 st seriekopplade 390 Wp paneler, ca söder, taklutning?

MPPT2: 6 st 390 Wp, väster, lutning 30-35 grader.
3 st 390 Wp, ca söder, lutning 15 grader, effektoptimerare.
6 st 390 Wp, ca söder, lutning 15 grader, effektoptimerare.

Är det någorlunda rätt?
 
Redigerat:
Tack för svar @Arnodt, (försöker) svara så gott jag kan nedan.
A Arnodt skrev:
Du avslöjar inte vad du har för växelriktarfabrikat och modell, ej heller exakt vilket panelfabrikat och typ.
Du nämner du har total 31 st paneler, hur många är det på varje MPPT-ingång på växelriktaren.
Har växelriktaren 2 st oberoende MPPT-ingångar?
Växelriktaren är Huawei SUN2000-(3KTL-10KTL)-M1 och panelerna är JA SOLAR 390W. MPPT vet jag inte vad det är men det skall vara 16 & 15 paneler på resp. sträng. Har inte fått någon dokumentation (ännu...).
A Arnodt skrev:
Har du tittat på de separata effektkurvorna för varje MPPT, hur ser de ut?
Den kurvan du visar ovan, är ju totala effektkurvan dvs MPPT1 + MPPT2.
Vet inte hur jag kan se det. Ser bara totalkurvan på datorn och i androidappen (FusionSolar).
A Arnodt skrev:
Hur länge är "ett tag"? Som du säger anläggningen varit i drift, en månad ett år, 2 år?
Drygt 3 månader.
A Arnodt skrev:
Vad säger solcellsfirman som installerat din anläggning om dina kurvor ovan?
Som jag skrev i första inlägget; "det är kopplat det så för att effektivisera mer produktion på kvällen (väst taket får sol senare på taket)"
A Arnodt skrev:
Var i landet finns anläggningen, Ystad eller Kiruna?
Norra Småland.
A Arnodt skrev:
Ok, du har:

MPPT1: 16 st seriekopplade 390 Wp paneler, ca söder, taklutning?
Någonstans runt 30-35 grader.
A Arnodt skrev:
MPPT2: 6 st 390 Wp, väster, lutning 30-35 grader.
3 st 390 Wp, ca söder, lutning 15 grader, effektoptimerare.
6 st 390 Wp, ca söder, lutning 15 grader, effektoptimerare.

Är det någorlunda rätt?
Japp.
 
S sblixten skrev:
Med optimerare borde du kunna producera ca 3,2 KWh mer under en dag, enligt dina grafer, men utslaget på ett helt år blir det betydligt mindre, så det är ett förmodligen ett gränsfall huruvida det är lönsamt eller inte.
Tack @sblixten, kan mycket väl vara så men då tycker jag att installatören skulle förklara det så. Och vi är i Småland nu, där räknas varje Watt... 😄
 
Kräv in dokumentation av din solcellsfirma, bl.a.:
-datablad över panelen.
-datablad över växelriktaren.
-datablad över montagesystemet.
-vind- och snölastberäkning för använt montagesystem.
-strängkopplingsschema, med angivelse antal paneler på olika takytor och ytornas luftning och hur kopplade, väderstreck.
-garanticertifikat för växelriktaren.
-Beräkning av förväntad produktion(kWh) för varje kalendermånad och för helt kalenderår.
-drift- och serviceinstruktion.

Jaha, alltså kina-växelriktare.
Titta hur många solarkablar(är ca 6 mm tjocka) som går till växelriktaren? Är det 2 eller 4 st?

Om det är kopplat så att det är 2 separata strängar kopplade till växelriktaren, då ska du nog kunna se vad varje separat sträng(=MPPT) presterar i ett effekt-tid-kurva. MPPT = Maximal Power Point Tracker, eller på svenska maximal-punktsökare.
De kurvorna ska du väl kunna se på Huaheis websida (monitoring sida) logga in med dator. Det är förmodligen samma användarnamn och lösenord som du nu har på Appen i mobiltelefonen.

Förmodligen jobbar strängen med de 16 st panelerna, söder, på en och samma takyta, felfritt. Det kan du då se på separat effekt-tidkurvan för den strängen eller som man kallar det MPPT.

Det är kanske någon annan här på forumet som också har likadan kinaväxelriktare, och vet mera om den hur man får fram data ut den.
 
Redigerat:
K
I mina ögon skulle det varit tvärtom att du skulle haft optimerare på de 6 istället för 9. Eller kanske på alla 15. Det blir suboptimalt med paneler i olika väderstreck på samma slinga och skuggning.

Om du tittar på klockslaget och hur solen står på de panelerna som inte har optimerare kanske du kan lägga ihop ett plus ett.

Men de kan ha räknat på det och konstaterat att du producerar mindre totalt sett, men mer på kvällen när du använder och får högre egenkonsumption. Och att du inte skulle tjäna in 6 optimerares kostnad inom rimlig tid. Men då ska de förklarat sitt tänk.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
De 16st panelerna som sitter på en takyta levererar troligen precis som Arnodt skriver, förhoppnignsvis kopplat på en separat MPPT ingång på växelriktaren.

Sedan är det då de panelerna på de tre mindre ytorna som du då ritat in med siffran 2; totalt 15st.

Olika lutningar på yta 1 och yta 2 om jag läser rätt så förhoppningsvis sitter de då på växelriktarens andra MPPT ingång. Minns inte om den växelriktaren går parallelkoppla. Det är på denna ytan som du med all sannolikhet har ditt fenomen i kurvorna. Mest rätt här som jag ser det vore att sätta optimerare på alla 15st här då det är annan lutning mot yta 1 samt att ett fält ligger i annat väderstreck.
Har installatören klöddat så kan de ha försökt parallellkoppla dessa (fält markerat med siffran 2 i dina bilder) på växelriktarens ena MPPT ingång om det nu finns möjlighet till det på denna. Behövs en bild på hur det ser ut på TS växelriktares undersida. Med en bild skulle man kunna snabbt kunna se om insallatören kopplat helt galet.

Betala inget innan du fått rett ut vad som föranleder detta fenomen.
 
M mortimer skrev:
De 16st panelerna som sitter på en takyta levererar troligen precis som Arnodt skriver, förhoppnignsvis kopplat på en separat MPPT ingång på växelriktaren.

Sedan är det då de panelerna på de tre mindre ytorna som du då ritat in med siffran 2; totalt 15st.

Olika lutningar på yta 1 och yta 2 om jag läser rätt så förhoppningsvis sitter de då på växelriktarens andra MPPT ingång. Minns inte om den växelriktaren går parallelkoppla. Det är på denna ytan som du med all sannolikhet har ditt fenomen i kurvorna. Mest rätt här som jag ser det vore att sätta optimerare på alla 15st här då det är annan lutning mot yta 1 samt att ett fält ligger i annat väderstreck.
Har installatören klöddat så kan de ha försökt parallellkoppla dessa (fält markerat med siffran 2 i dina bilder) på växelriktarens ena MPPT ingång om det nu finns möjlighet till det på denna. Behövs en bild på hur det ser ut på TS växelriktares undersida. Med en bild skulle man kunna snabbt kunna se om insallatören kopplat helt galet.

Betala inget innan du fått rett ut vad som föranleder detta fenomen.
Solenergi komponenter, kabelanslutningar, varningsetikett, likströmsbrytare, teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tnx @mortimer, antar att det är parallellkopplat 16 (söder t.v på bilden) & 15 (9 söder / 6 väster med blandade lutningar t.h) paneler om jag tolkar kopplingsplintarna rätt på undersidan av växelriktaren. Men jag kan inte komma bort från tanken att de 6 panelerna mot väster "underpresterar" hela tiden fram till runt kl 12.45 trots att dessa har minndre men ändock direkt instrålning sedan 9-tiden på morgonen. Sen kanske det är så pass liten vinst med optimerare även på panelerna mot väster men då låter förklaringen lite knepig; "det är kopplat det så för att effektivisera mer produktion på kvällen (väst taket får sol senare på taket)". Det är väl just av denna anledning man använder optimerare?
 
@Fondan På din VR har du två oberoende MPPTer (PV1 resp. PV2). Strängarna är inte parallellkopplade vid VR utan antingen är de 6+9dragna i en (1) sträng på taket eller två som då är parallellkopplade på taket som resulterar i en(1) sträng in på den andra PVx ingången. Den strängen på16st paneler i rakt söderläge går då till den andra PVy ingången. Det mest rätta är att ha optimerare på samtliga de 6+9st då de har olika väderstreck och lutning.

Vem har installerat hos dig ?
 
M mortimer skrev:
@Fondan På din VR har du två oberoende MPPTer (PV1 resp. PV2). Strängarna är inte parallellkopplade vid VR utan antingen är de 6+9dragna i en (1) sträng på taket eller två som då är parallellkopplade på taket som resulterar i en(1) sträng in på den andra PVx ingången. Den strängen på16st paneler i rakt söderläge går då till den andra PVy ingången. Det mest rätta är att ha optimerare på samtliga de 6+9st då de har olika väderstreck och lutning.

Vem har installerat hos dig ?
Går inte redigera så skriver nytt.
@Fondan: varför satte ni inte optimerare på alla de 6+9st ?

Vad har du betalt för din anläggning?
 
A Arnodt skrev:
De kurvorna ska du väl kunna se på Huaheis websida (monitoring sida) logga in med dator. Det är förmodligen samma användarnamn och lösenord som du nu har på Appen i mobiltelefonen.
A Arnodt skrev:
Om det är kopplat så att det är 2 separata strängar kopplade till växelriktaren, då ska du nog kunna se vad varje separat sträng(=MPPT) presterar i ett effekt-tid-kurva. MPPT = Maximal Power Point Tracker, eller på svenska maximal-punktsökare.
De kurvorna ska du väl kunna se på Huaheis websida (monitoring sida) logga in med dator. Det är förmodligen samma användarnamn och lösenord som du nu har på Appen i mobiltelefonen.

Förmodligen jobbar strängen med de 16 st panelerna, söder, på en och samma takyta, felfritt. Det kan du då se på separat effekt-tidkurvan för den strängen eller som man kallar det MPPT.
Jo, om jag följer kablarna är 16-söder-panelerna kopplade på PV1 och de andra 15 på PV2. Och med 9 optimerare enligt appen och installatörens "förklaring" sitter dessa på de 9 panelerna mot söder på PV2. De 6 panelerna mot väster har inga optimerare installerade.
Illustration av solpanelsystem, inverter status, med serienummer och modellbeteckning, samt delförbrukningsvärden för varje panel.
Men jag kan inte hitta någonstans i appen eller på PC'n där man kan se några grafer separerade per sträng. Det enda jag hittar är är totaleffektgrafen och realtidsvärdet (5-minuter?) för spänning och ström för PV1 & PV2. Nu vid kl 14.30 och molnigt väder är dessa ganska lika (se nedan) men innan lunch skiljde det hela tiden runt 2-2,5A mendans spänningen var ganska lika runt 500V på båda.
Tabell visar realtidsdata för enheter: spänning och ström för två strängar, märkta PV1 och PV2.
Den enda separata informationen per sträng jag kan hitta verkar inte finnas tillgänglig, trycker jag på !-tecknet kommer följande info fram:
Skärmbild av mjukvarugränssnitt med tomma fält för solcellsanläggningsdata, assistansvarning överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker fortfarande förklaringen att panelerna på PV2 inte skall ha optimerare för att "effektivisera mer produktion på kvällen" känns konstig mtp. det jag läst om syftet med dessa. Vad är det f.ö som säger att den vinsten skulle vara större än det man verkar förlora timmarna innan kl 12:45? Kanske under vissa specifika väderförhållanden men vad säger att dessa inträffar oftare än andra? Rent intiutivt känns det som molnigheten ofta ökar framåt dagen på sommaren men det kanske bara är något jag fått för mig...?
 
M mortimer skrev:
@Fondan: varför satte ni inte optimerare på alla de 6+9st ?
Det undrar jag ju oxå... För att "effektivisera mer produktion på kvällen" fick jag till svar.
 
Här är effektkurva för MPPT1 och för MPPT2 samt total effektkurva. Markören är vid kl. 11:00. Det är en Froniusväxelriktare. Det finns inga effektoptimerar alls på denna anläggningen. Jag vill bara visa hur det ser ut med effektkurva för MPPT1 och för MPPT2. Så ser det ut om man har kvalitetsväxelriktare Fronius, men på kinaväxelriktare tycker man det borde finnas samma men är kanske alltför budget.

Vad är det för fabrikat och typ på effektoptimerarna?

För Tigo effektoptimerare TS4-A-O så kan de bara växla ner spänningen och samtidigt upp strömmen. Har man en takyta där alla panelerna har alla samma väderstreck och samma lutning, men ett par paneler drabbas av skugga under dagen, då kan man sätta Tigo effektoptimerare endast på de skuggdrabbade panelerna. Alla behöver inte effektoptimerare. Det blir bra.

Däremot om en strängs seriekopplade paneler är i olika väderstreck och kanske olika lutning, (som du har) då behöver man sätta Tigo TS4-A-O effektoptimerare på alla paneler i seriekopplade strängen, inte endast på skuggdrabbade paneler. Förmodligen är det samma regler för dina effektoptimerare? Känner din solcellsinstallatör till regler hur effektoptimerare används?
 
  • Grafer visar effekt (kW) över tid, sannolikt solenergisystem med toppar mitt på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
F Fondan skrev:
Jag tycker fortfarande förklaringen att panelerna på PV2 inte skall ha optimerare för att "effektivisera mer produktion på kvällen" känns konstig mtp. det jag läst om syftet med dessa. Vad är det f.ö som säger att den vinsten skulle vara större än det man verkar förlora timmarna innan kl 12:45? Kanske under vissa specifika väderförhållanden men vad säger att dessa inträffar oftare än andra? Rent intiutivt känns det som molnigheten ofta ökar framåt dagen på sommaren men det kanske bara är något jag fått för mig...?
Du förlorar ingenting med optimerare, utan det kommer ge mer producerad energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.