AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Möjligen ett kontraktsbrott med butiken.
Om du i ett kontraktssammanhang utger dig för att vara privatperson, men är näringsidkare, för att få bättre avtalsvillkor, tror du på fullt allvar att det är tillåtet?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför uttala dig i frågor du inte har koll på.
Det är ett forum, mängden inlägg som är oinitierade är legio. Din förmåga att bedöma vilka som är det är dock inte ett rättesnöre jag går efter.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med din logik skulle alla privata utlägg vara skattefusk, vilket de inte är
Naturligtvis följer det inte av min logik. Tror du det förstår du inte skillnaden med att ta något privat eller på firman – men det tror jag att du gör. Så för att förtydliga för andra:
  • Låter man företaget betala för ens privata konsumtion är det skattefusk, och utger man sig för att vara privatperson när man handlar för företagets räkning är det i vissa fall bedrägligt om man då får fördelar som bara riktar sig till privatpersoner.
  • Redovisar man det som ett kontantuttag ur rörelsen och skattar för det är det ok.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tryckte "gilla" men det är egentligen fel. För jag hatade dem! ;)

Snacka om att datorernas intåg blev ett fall framåt när det kom till graf-ritandet.

För att inte tala om CAD. Det hade kommit ner till gymnasiet när jag studerade, men se, vi fick inte använda det, utan jag läste hela rit-teknik-kursen med papper och blyertspenna. Vi hade inte ens tusch... ;)
CAD är toppen.
Det vill säga Cardboard-Aided Design 😁

Stickan
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du i ett kontraktssammanhang utger dig för att vara privatperson, men är näringsidkare, för att få bättre avtalsvillkor, tror du på fullt allvar att det är tillåtet?

Det är ett forum, mängden inlägg som är oinitierade är legio. Din förmåga att bedöma vilka som är det är dock inte ett rättesnöre jag går efter.

Naturligtvis följer det inte av min logik. Tror du det förstår du inte skillnaden med att ta något privat eller på firman – men det tror jag att du gör. Så för att förtydliga för andra:
  • Låter man företaget betala för ens privata konsumtion är det skattefusk, och utger man sig för att vara privatperson när man handlar för företagets räkning är det i vissa fall bedrägligt om man då får fördelar som bara riktar sig till privatpersoner.
  • Redovisar man det som ett kontantuttag ur rörelsen och skattar för det är det ok.
Inte ens när jag ber dem lägga till företagsnamnet på kvittot så bryr de sig så kan inte vara så allvarligt. Dessutom är det inte olagligt, allså inte ett lagbrott, det kan möjligen vara ett kontraktsbrott men om kontrakten inte följer lagen så kan de inte så mycket göra.

Produkten du köper måste såklart vara relevant för verksamheten annars kan du inte dra den. Du ska nog hålla dig borta från att driva företag 🤣
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte ens när jag ber dem lägga till företagsnamnet på kvittot så bryr de sig så kan inte vara så allvarligt. Dessutom är det inte olagligt, allså inte ett lagbrott, det kan möjligen vara ett kontraktsbrott men om kontrakten inte följer lagen så kan de inte så mycket göra.

Produkten du köper måste såklart vara relevant för verksamheten annars kan du inte dra den. Du ska nog hålla dig borta från att driva företag 🤣
Stora fråga är nog om du använder företagets dator för att skriva privata inlägg på BH och om du har fast avgift på telefonen eller inte ;) mygla med förmånsbeskattning är statens värsta brott!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Stora fråga är nog om du använder företagets dator för att skriva privata inlägg på BH och om du har fast avgift på telefonen eller inte ;) mygla med förmånsbeskattning är statens värsta brott!
Det har väl varit snack länge att Skatteverket vill komma på ett sätt att förmånsbeskatta mobilabb 🤣
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har väl varit snack länge att Skatteverket vill komma på ett sätt att förmånsbeskatta mobilabb 🤣
Yes. Det löste sig bra när det vart fast pris på abbonemangen. Men dom (vänstern) hittat nog på något sätt att krama ur de sista kronorna där med skall du se.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I det ena fallet är det bedrägeri om du utnyttjar garantin.
Nu tar du nog i väl hårt. Håller ofta med dig men inte här.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tar du nog i väl hårt.
Ja, men poäbgen att det inte är fritt fram för företag att utnyttja erbjudanden till konsumenter kvarstår.

Sen tog jag säkerligen i lite extra beroende på vem avsändaren var.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
B
Saker som vi har glömt bort att de har funnits är trådens ämne. På tal om inköp till/via företag tycker jag att det finns anledning att påpeka att det fortfarande finns granskare hos Skatteverket, som knappast har glömt vilka moms- och faktureringsregler som gäller.
 
P
Stickan56 Stickan56 skrev:
Pommac och Champis är väl bara olika bryggerier men smakar ungefär lika.
Trocadero däremot är ju något helt annat.
Dessa smaker är jag uppväxt med. [länk]
För att inte tala om Sundsvalls öl.

Stickan
Champis är vattenskadad (utspädd) Pommac.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har väl varit snack länge att Skatteverket vill komma på ett sätt att förmånsbeskatta mobilabb 🤣
Det görs redan i Danmark, "Multimediaskatt" tror jag det kallas.
Har man gratis tillgång till telefon och/eller dator blir man beskattad.
Man slipper om man skriver på ett intyg att apparaterna inte används privat.
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det görs redan i Danmark, "Multimediaskatt" tror jag det kallas.
Har man gratis tillgång till telefon och/eller dator blir man beskattad.
Man slipper om man skriver på ett intyg att apparaterna inte används privat.
Märkligt att ingen angivit de använder den privat 😂
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Märkligt att ingen angivit de använder den privat 😂
Det finns tossar i Danmark också.
Jag tror attt intyget infördes efter det att skatteverkets personal lämnade sina tjänstetelefoner kvar på kontoret och vägrade uppge privata nummer, så de var inte kontaktbara efter arbetstid.
 
  • Haha
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Är du allvarlig att det skulle vara bortglömt? Den där "sommaren 94" tjatar ju varenda fotbollsentasuast om varje år...
Alla som var med tjatar nog om den..😍

Magisk sommar.

Sommartoppen på radio
Öland.
VM.
Vattenfestivalen.

Men också allvarliga saker som
Flink i Falun.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
B
P Peter787 skrev:
Det görs redan i Danmark, "Multimediaskatt" tror jag det kallas.
Har man gratis tillgång till telefon och/eller dator blir man beskattad.
Man slipper om man skriver på ett intyg att apparaterna inte används privat.
Det är likadant i Sverige:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html?date=2018-06-07

Lite citat.

4.3 Förmånsbeskattning av elektronisk utrustning med abonnemang mot fast avgift som tillhandahålls utanför ordinarie arbetsplats​

Om arbetsgivaren tillhandahåller elektronisk utrustning med abonnemang mot fast avgift utanför ordinarie arbetsplats utan att utrustningen eller abonnemanget är av väsentlig betydelse för att den anställde ska kunna utföra sina arbetsuppgifter uppkommer det en skattepliktig förmån. Detta gäller oavsett om den anställde använder utrustningen eller tjänsterna som ingår i abonnemanget. Detta innebär att även möjligheten att använda utrustningen i dessa fall är skattepliktig. Det är marknadsvärdet som ska beskattas, det vill säga den kostnad som den anställde hade haft om han eller hon själv hade anskaffat motsvarande utrustning eller abonnemang.

I de fall en arbetsgivare tillhandahåller en anställd fler än en elektronisk utrustning med abonnemang mot fast avgift så ska det för varje del (mobiltelefon, dator, läsplatta, router) göras en separat bedömning av huruvida utrustningen är av väsentlig betydelse för arbetets utförande.

För att en anställd inte ska förmånsbeskattas i dessa fall ska det av avtal eller annan dokumentation mellan arbetsgivare och anställd framgå att den elektroniska utrustningen inte får användas för privat bruk. Någon förmånsbeskattning av möjligheten att använda utrustningen ska då inte heller ske.

Arbetsgivare som tillåter sina anställda att för privat bruk använda elektronisk utrustning eller abonnemang mot fast avgift utanför ordinarie arbetsplats är skyldiga att redovisa en sådan skattepliktig förmån i arbetsgivardeklarationen och i den anställdes kontrolluppgift.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.