V vaxtuna skrev:
Står det inte i lagen att du får dra el själv men inte koppla?
Jo, det står även att du får köra bil utan körkort om någon annan sköter kopplingen.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
V vaxtuna skrev:
Står det inte i lagen att du får dra el själv men inte koppla?
Nej.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tommty
useless useless skrev:
Jo, det står även att du får köra bil utan körkort om någon annan sköter kopplingen.
Så personer utan körkort får köra automat? 😀
 
  • Gilla
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
Tommty
D Dilato skrev:
Oavsett hur olagligt och straffbart det än är så är det i praktiken riskfritt elller i vart fall hyffsat billigt att strunta i lagen och regelverket.

[länk]
[länk]
man vågar nästan säga: Om en person frågar på ett forum så finns det ingen chans att bli dömd.

Men...kanske en dag finns det möjlighet att skaffa B-behörighet genom nödväning kännedom och ett slutprov likt att ta körkort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
vart fall hyffsat billigt att strunta i lagen och regelverket.
Man får också tänka på att en grinig polis kan välja att självmant ta upp anmälan då den faller under allmänt åtal, om de t.ex. brutit ner en dörr pga ett tips om narkotikabrott, och sen inte hittar något, och nu vill slippa ersätta den nerbrutna dörren genom att "hitta" något annat brott som innehavaren gjort sig skyldig till.

Därför kan det också vara bra att spara fakturor/kvitton om man beställt och fått gjort en "underlig" installation, som kan förefalla sig lite märklig.

Jag ser till att hålla mig på rätt sida om lagen. Idag har man förenklat regelverket så allt som har stickpropp är fritt fram att "installera". Givetvis inte OK att sätta upp vägguttag, dra kablar i väggen och sedan låta allt termineras med en stickpropp ur en dosa, men att skruva upp ett larm som ansluts med stickpropp är helt okej, även att sätta upp en grendosa på väggen, eller liknande.

En tumregel är: "Skulle jag (eller någon annan) lämna kvar detta vid flytt". Är svaret ja, så är det otillåtet (om det inte är skyddsklenspänning), är svaret nej, så är det fritt fram.

Allt som är skyddsklenspänning är också fritt att installera/ändra/pilla i, även efter en fast installerad transformator.

En tredje variant, om man vill utöka antalet vägguttag, men inte fast installera något, är att göra en installation i en möbel (t.ex. en TV-möbel eller brett och stort fint skåp, sätta upp lampor och vägguttag och sådant i skåpet) och därefter ansluta hela möbeln med stickpropp till ett befintligt vägguttag.

Möbeln blir då en elektrisk produkt precis som vilken annan grendosa, brödrost eller annat som helst, och därmed ingen fast elinstallation.

------------------------------------------------------

Så t.ex. nu när jag ska sätta in diskmaskin så byggde jag en förgreningsdosa av en perilexsladd, perlexuttag och en shuckouttag, där shuckon "lånar" en av faserna, som skruvades fast i en planka och sedan ordentligt med dragavlastning mha en slangklämma som placerades bakom en ring så att det är helt omöjligt att dra ur kabeln m.m. På så sätt behöver jag inte kontakta elektriker. Enda är att man inte kan köra mer än 2 plattor + ugnen + diskmaskinen samtidigt (då går proppen), men det är OK för min del.

Det värsta som kan hända min "förgreningsdosa" är att den får användningsförbud om den utgör personfara, men det gör den ju såklart inte. Vem som helst får nämligen tillverka en elprodukt utan behörighet/utbildning, ska den sättas på marknaden krävs däremot CE-märkning.

Då är det viktigt att kontrollera att nolla är framdraget, men det gör man enkelt med ett mätinstrument, kolla så det är rätt spänning mellan nolla + varje fas.

------------------------------------------------------


Så enkelt som sagt att göra det korrekt enligt lagen också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man ska inte överdrivet försöka söka stickproppslösningar för det kan vid en olycka betraktas som precis lika olagligt som att bryta mot behörighetsreglerna.
S sebastiannielsen skrev:
Så enkelt som sagt att göra det korrekt enligt lagen också.
Elsäkerhetslagen 2016:732 innehåller fler paragrafer än den om behörighet.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
det kan vid en olycka betraktas som precis lika olagligt som att bryta mot behörighetsreglerna.
Självklart, det finns regler om att elprodukter ska vara säkra att använda, och det är innehavarens ansvar att försäkra sig om att elprodukter (avsedda att anslutas till starkströmsanläggning) är säkra.

Har man kopplat fel eller underdimensionerat ledningar, eller liknande så brand eller personskada uppstår (eller kan uppstå - här är mer uppenbara fall som blottade ledningar) så kvittar det om man har behörighet eller inte, eller om man har stickpropp eller inte. Det är *alltid* olagligt.

Det är paragraf § 16 - 19 som gäller stickproppsansluten utrustning.

Och sker det en olycka som kan härledas till den stickproppsanslutna utrustningen så har man ju gjort fel, så enkelt är det. Om det inte handlar om en ren casus-olycka, typ en vattenkanna som vält över grendosan och orsakat kortslutning vilket skulle kunna hända med en köpt grendosa också.

Man kan således dömas enligt § 16-19 även om det är en köpt elutrustning, säg en brödrost, där höljet gått sönder, och man inte sett till att reparera den och det uppstår personskada.

Poängen jag ville göra är att man genom stickpropp slipper allt med auktorisation och behörighet att göra, och man kan fritt fram pilla. Förutsatt att man har kunskapen såklart.
Det fritar en inte från allt annat ansvar man har gällande el. Även en innehavare av en fast anläggning är skyldig att tillse att anläggningen är säker mot personskada och sakskada.

Så det är egentligen ingen skillnad mellan fast ansluten utrustning och stickproppsansluten gällande vilket ansvar man har för att elen är säker.


Sedan om man gör en lösning som är okonventionell, men säker enligt de generella bestämmelserna (brandfara och personfara), så är det ju inte så att det är brott mot elsäkerhetslagen för att man inte har följt en viss standard, däremot kan produkten få användningsförbud.

(T.ex. Easee hade gjort en icke-godkänd lösning för jordfelsbrytaren, som dock inte utgjorde personfara annat än i mycket specifika felfall, och då går man ju inte på straff när man har haft uppsåt att göra det säkert, utan man gick på försäljningsförbud istället).
I ett fall med en hemmabyggd lampa, grendosa eller liknande hade det i så fall motsvarats av ett användningsförbud.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Ställer mig tveksam till detta. Var ligger bevisbördan i ett sådant fall? Är jag som fastighetsägare skyldig att kunna bevisa att vart och ett av alla ledningar i huset är draget av någon med behörighet, i form av installationsscheman och avtal? Eller är det försäkringsbolaget som är skyldig att bevisa inte bara att installationen var gjord av någon obehörig utan också att detta faktum var orsak till skadan? Tydligen så är en avsevärd del av alla bränder orsakade av elfel, så det faktum att en installation är gjord av någon med behörighet är ju inte en garanti på att det inte börjar brinna...
Nu var frågan inte vad oddsen för att någon får reda på något eller ej, utan handlade om vilka juridiska konsekvenser det kan få.

Nä behörigheten är också bara juridik. Har mött många kstastrofkopplingar utförda av erfarna elektriker.
 
Jag tror lutorm svarade på ditt påstående att innehavaren blir utan ersättning från försäkringsbolaget vid en skada om arbetet är gjort av en obehörig person. Det är jag också intresserad av, men ingen kan presentera ett sådant fall.

Försäkringsbolaget försöker givetvis hitta någon att rikta anspråk mot, och det blir i så fall kompisen. Men först ska försäkringsbolaget hitta bevis på att arbetet är felaktig utfört och har orsakat skadan.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju absolut inte så att man per automatik blir utan ersättning om det är hempul. Försäkringsbolaget kommer ju att utreda skadeorsak och finns det inga "bevis" som pekar på nåt särskilt så handläggs det ju lika som vilket ärende som helst. Det är ju skillnad om det startar i en elcentral och resterna till 100% pekar på något konstigt. Då vill nog fb ha mer uppgifter på varför anläggningen inte är fullgod.
Sen ska det ju vara nåt väldigt extremt om det är så att fb riktar skadeståndsanspråk och ev polisanmäler en tredje part som ev gjort arbetet. Då ska det ju snudd på vara allmöänfarlig vårdslöshet och massor med människor har varit påverkade eller ha kunnat bli. jag tror såna scenarior är extremt sällsynta i det här landet. Det stannar nog oftast vid att ersättning uteblir.
 
S Stefan1972 skrev:
Sen ska det ju vara nåt väldigt extremt om det är så att fb riktar skadeståndsanspråk och ev polisanmäler en tredje part som ev gjort arbetet. Då ska det ju snudd på vara allmöänfarlig vårdslöshet och massor med människor har varit påverkade eller ha kunnat bli. jag tror såna scenarior är extremt sällsynta i det här landet. Det stannar nog oftast vid att ersättning uteblir.
Nja... Att försäkringsbolag riktar anspråk mot den de anser är skyldig till en skad förekommer även i andra fall. Oavsett om personen har dömts och fått skulden fastställd i domstol eller inte.
 
useless useless skrev:
Nja... Att försäkringsbolag riktar anspråk mot den de anser är skyldig till en skad förekommer även i andra fall. Oavsett om personen har dömts och fått skulden fastställd i domstol eller inte.
ja jo men jag menade mest att det är ganska ovanligt att det går så långt inom hobbypulad el och att nån skulle "åka dit" Det finns ju liksom ingen "elpolis" så lagen är ju lite trubbig........Man får inte som sagt men vägen till ev straff för nåt sånt är nog oerhört lång.......
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om jag skulle hjälpa en person att koppla in en apparat som det krävs behörighet för vilket jag inte har.

När det är gjort säger jag till ägaren att du får inte slå till spänningen till apparaten eftersom jag inte har behörighet.

När jag åker därifrån så slår i alla fall ägaren till spänning.

Frågan är då får jag koppla in en apparat utan behörighet om spänningen aldrig ska slås på.

Om ägaren i alla fall slår på spänningen vem åker dit.
Hej

Hela grejen med behörighet bygger inte på om vem som slår på spänningen eller inte.

Krävs en installation av behörig elektriker så är det själva installationen av apparaten som avses, dvs vem har installerat apparaten. Sen så ska varje enskild el-installation föregås av flera mätningar innan spänningen slås till liksom mätningar efter spänningssättning, då är arbetet utfört av behörig installatör.

/ Roger

Behörig elinstallatör
 
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
Ok. Så om jag gör erforderliga mätningar så är installationen gjord av en behörig installatör?
 
  • Älska
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.