Go’ kväll!
Ni som kapat vårrumsgips har ni gjort det med sänksåg, cirkelsåg, sticksåg, eller annat?

Hade tänkt att nyttja min Makita sänksåg (SP600J, 165 mm) men verkar inte som att Makita har tillverkat en enda diamantklinga för denna.

Fixar träklingan (B-56708: 48 tänder) våtrumsgips? Eller bör jag titta efter andra märken eller t.o.m verktyg?
 
Rickard.
Vad har du köpt för våtrumsgips som måste sågas med cirkelsåg?

Normal våtrumsgips skär man med kniv och knäcker precis som vanlig gips.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Köp en 160mm klinga istället så blir urvalet betydligt bättre.

Sök efter klinga för fibercement så kommer du rätt. 160x30.

Troligen så har han cementbaserade skivor med fibernät på båda sidor och dessa blir bara skit om man försöker knäcka med kniven.
 
E edyll skrev:
Go’ kväll!
Ni som kapat vårrumsgips har ni gjort det med sänksåg, cirkelsåg, sticksåg, eller annat?

Hade tänkt att nyttja min Makita sänksåg (SP600J, 165 mm) men verkar inte som att Makita har tillverkat en enda diamantklinga för denna.

Fixar träklingan (B-56708: 48 tänder) våtrumsgips? Eller bör jag titta efter andra märken eller t.o.m verktyg?
Du behöver nödvändigtvis inte använda en Makitaklinga i en Makitasåg.
Är det nån typ av fibercement skiva?
 
Våtrumsgips kapar man väl på samma sätt som andra gipsskivor? Dvs man skär ett snitt med kniv och knäcker skivan.
gillar man damm kan man såklart säga istället.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
useless useless skrev:
Våtrumsgips kapar man väl på samma sätt som andra gipsskivor? Dvs man skär ett snitt med kniv och knäcker skivan.
gillar man damm kan man såklart säga istället.
Man har väl ändå dammsugare inkopplad när man sågar alla typer utav skivor?
 
A
A atomlab skrev:
Man har väl ändå dammsugare inkopplad när man sågar alla typer utav skivor?
Av egen erfarenhet vet jag att (fiber)gips dammar något så in i h-e-l-v-e-t-e dammsugare till trots. Då har det ändå varit fina grejer, sänksåg från Festool och Pullman dammsugare.

Aldrig mer fibergips!
 
Jag har kapat all gips jag satt upp hemma med vanlig fogsvans. Funkar utmärkt
 
A atomlab skrev:
Man har väl ändå dammsugare inkopplad när man sågar alla typer utav skivor?
Ja, men varför? Det går ju på en bråkdel av tiden och blir garanterat dammfritt om man ristar och knäcker.
Och det är tyst...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K
Ställer mig i skaran som förespråkar ett snitt med kniven och sen knäck den. Har gjort så med vanligt gips och våtrumsgips, funkar alldeles ypperligt. Behövs en L-form ovanför dörr eller fönster så kapar man kortaste sträckan med fogsvans och sen knäcker långa delen
 
  • Gilla
Cerb och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men varför? Det går ju på en bråkdel av tiden och blir garanterat dammfritt om man ristar och knäcker.
Och det är tyst...
För att jag gillar raka snitt? Denna klinga har jag när det är våtrumsskivor på g.
 
  • Skivsågblad i hand framför AQUAPANEL® Cement Board Indoor. Används för att såga byggmaterial. Ren och välbelyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sågar alla skivor (osb, plywood, gips, våtrumsgips osv) med sänksåg och dammsugare, jag gillar också raka precisa snitt :)
 
K
Som om det skulle vara antonymer med raka snitt och att skära med kniv och knäcka… Blir raka och fina snitt även då!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A atomlab skrev:
För att jag gillar raka snitt? Denna klinga har jag när det är våtrumsskivor på g.
Skär man rakt så blir det rakt. Ett tips är att använda linjal, rätskiva eller liknande att skära efter...
 
K kniv skrev:
Som om det skulle vara antonymer med raka snitt och att skära med kniv och knäcka… Blir raka och fina snitt även då!
Nä, kanten blir inte rak, den blir skrovlig när man knäcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.