A Anders_Nilsson skrev:
Med andra ord fungerar inte modellen vilket bevisades den gångna vintern. Marginalprissättning fungerar helt enkelt inte. All nationalekonomisk teori som förespråkar marknadsprissättning förutsätter många mindre aktörer där ingen kan påverka priset mer än marginellt och det som inträffade den gångna vinterns, dvs brist, förutsätts inte förekomma.

Samma sak med dina kommentarer om efterfrågeflexibilitet. Det betyder i klarspråk att folk skall frysa dygn i sträck i sina hem och att vi skall få blackouter. Vill man ha det så måste man bygga ett samhälle för det. Då är saker som vedkamin och vedbod det man skall prata om.

Jag kanske skall påpeka att jag skriver från perspektivet villaägare med hus byggt på 70-talet som drar 12-15 MWh om året.

Du pratar om mantrat ”vad gör vi när det inte blåser” och så ger du inga svar utan spekulerar om vätgas och annat som inte kunnat visas fungera kommersiellt till skillnad från ved och propangas som används idag.

Jag väntar med fortsatt spänning på att någon presenterar en karta som visar hur många lämpligt placerade vindsnurror vi behöver och var för att erhålla en viss leveranssäkerhet men jag är rätt säker på att någon sådan kommer inte att presenteras för sanningen är för obehaglig att presentera.
jag påstår att modellen fungerade, men priset var högt

att ...marknadsprissättning förutsätter många mindre aktörer där ingen kan påverka priset mer än marginellt... visste jag inte – budgivningen för ett elområde varje timme brukar innefatta något tusental bud, är det för få?

...brist, förutsätts inte förekomma... – någon brist förelåg inte heller denna vinter

A Anders_Nilsson skrev:
Jag väntar med fortsatt spänning på att någon presenterar en karta som visar hur många lämpligt placerade vindsnurror vi behöver och var för att erhålla en viss leveranssäkerhet men jag är rätt säker på att någon sådan kommer inte att presenteras för sanningen är för obehaglig att presentera.
A Anders_Nilsson skrev:
Men jag fick inget svar.
och du lär inte få något heller.. du formulerar frågan ungefär som "här är en karta på ett land, berätta hur många bostäder som måste byggas"

vilket år pratar du om? vilken annan elproduktion finns? finns det någon handel med utlandet, eller har du upprört alla grannar så att de inte längre vill exportera till oss? vilka brukare finns det (hushåll, industrier osv)? vilka möjligheter till flexibel användning finns det? vilken påverkan har "överproduktion" från vindkraften på andra kraftslag, betyder den exempelvis lägre uttag från vattenkraften, som kan sparas till senare?

och svaret du söker är lämpligen inte "antal timmar" – det är stor skillnad på "en timme (om behovet är fem kärnkraftverk)" eller "500 timmar (om det krävs en extra cykeldynamo)"

sen definierar du problemet som att vindkraften ska leverera 24/7/365 för därefter ska du räkna ut hur mycket reservkraft som behövs – men om vindkraften ska leverera 24/7/365 behövs ju ingen reservkraft...

du är varken kapabel till att definiera problemet eller tolka resultatet på det sätt du efterfrågar – men när svar uteblir på ett godtyckligt nätforum väljer du att inta hållningen "att någon undanhåller sanningen för att den obehaglig"

tjusigt det är ett framgångsrecept för konspirationsteoretiker!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hade någon för några år sedan kunnat förutse....

Jag vill poängtera att det finns inget tekniksprång, däremot har vi haft ett gigantiskt subventionssprång i form av nollränta och skenande elpriser.

Om Europa lyckas få ordning på elpriserna och räntan ligger kvar på de här nivåerna kan vi diskutera saken.

Tekniksprång är saker som ångmaskinen, masugnen, mikroprocessorn och internet men när det gäller solceller ser jag bara vanliga framsteg.
om det är tekniksprång eller bara teknikutveckling kan diskuteras

utbyggnaden av solceller beror inte på subventioner och det är inte någon lokal svensk företeelse – återigen verkar du tro att allt kretsar runt Sverige

prisutvecklingen på solceller de senaste 46 åren som är tämligen oöverträffad av annan utveckling:
Graf som visar minskande pris på solcellspaneler över tid, med inflation justering, från 1975 till ca 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kostnaden har gått ner 400 gånger under perioden

vilket lett till en massiv utbyggnad av solkraft – och vindkraft som också haft sjunkande kostnader, men inte alls i nivå med solcellerna

Grafer visar vind- och solenergiproduktion över tid, världen, Kina, Europa, Nordamerika, Indien, Sverige.

utbyggnaden sker globalt och tog fart långt innan Putin pressade upp elpriset i Europa

(som liten jämförelse kan nämnas att EUs hela elbehov är cirka 2500 TWh/år)
 
A Anders_Nilsson skrev:
2) Ok, i höst kan vi se om tekniken fungerar överhuvudtaget i industriell skala. Och om två år kan vi börja se om den är kommersiellt realistisk i stor skala. 700 MW är ju en rejäl anläggning. Återstår då själva lagringen för elektrolysen ger ju vätgas.
det är invigning i september (ett PR-jippo och tillfälle att slå ett slag för sin fossilfria ståltillverkning), inte en provkörning – de har kört processen [med fossil vätgas] redan för flera år sedan, och elektrolysören är vad vitt jag vet en standardprodukt från NEL så det finns nog inga överraskningar att vänta efter invigningen

både Ovako och H2 Green Steel kör främst ur hand i mun vad gäller vätgasen, med bara ett begränsat vätgaslager
A Anders_Nilsson skrev:
Det där med att gasfötter på kontinenten klarar även vätgas i stor utsträckning är ju irrelevant på sikt eftersom vi skall bort från fossilt. Såvida inte spjälkningsanläggningarna klarar att leverera även till gasnätet. Sedan är ett gasnät riskfyllt och dyrt att underhålla.
du missade helt poängen – befintligt gasnät (som är enormt) kan till stora delar redan hantera en övergång till vätgas utan att man behöver lägga kapital på att bygga upp en ny, parallell distributionsstruktur
 
G
Harka, du verkar ha lätt att få fram data och kurvor.
Jag önskar info om, höglast dygn i Sverige, tex senaste tre åren. Gärna last per timme också dessa dygn, kanske tre dygn efter varandra, höglast dagtid respektive natt skulle också vara intressant.
Samma data men med låglast.
Misstänker att nätter typ nu på året är låglast och kalla högtryckdygn i februari är höglast men det är bara min gissning.
 
D
G Guzzen1 skrev:
Varför ska vi subventionera utländska aktörer som vill bygga vidkraft till havs t.ex. Sverige tar inte betalt för att upplåta havsyta som bl.a Danmark, England mfl. Dessutom har SVK lovat att stå för kostnaden för anslutning till land.
Släpp det, det enda du behöver fundera på är varför fossilt subventioneras så pass hårt, det skapar ju ett subventionsbehov för de andra energislagen, ta bort fossilsubventionerna så kan nog mycket annat tas bort samtidigt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
En lösning som jag nämnt är vedpannor och propantankar som kopplar in automatiskt när priset blir för högt men detta verkar inte propageras för. Det som gör mig misstänksam är just frånvaron av sådana prisdämpande mekanismer.
varför är du så kär i propan? det är en fossil gas som typiskt är ett par gånger dyrare än naturgas...

vad är för konspirationsteorin som gör dig misstänksam över att det inte finns krav på vedpannor och propantankar [i villor får man anta, industrier och flerbostadshus får det svårt med vedpannor)
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Pingar @djac och tar fram popcornen…

F’låt, @Mikael_L.
Haha, är det lönt att diskutera, dessa syns ju inte i ett diagram om fossilt är med.

En fundering jag har och saknar svar på, vad skulle en osubventionerad liter bensin/diesel kosta egentligen, är det 50/100/500/1000kr, eller mer, jag misstänker att det skulle vara mer men jag vet inte svaret?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror mer att det hänger på hur snabbt regeringen vill gå fram. Vill de skynda på så kan de göra det. Ett förslag skall komma redan denna månaden.
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt en artikel i Svenskan så kan det bli så tidigt som 2025.
jag tror att det är mer sannolikt att journalisten inte är lika uppdaterad som byggahus trogna – den ursprungliga tidplanen pratade om implementering tidigast under 2025

men sen har tidschemat skjutits på då man kom på att man skulle ta en titt på Centraleuropa också

framgick det i tidningsartikeln vad regeringen tänkte tilllkännage denna månad? swexit?
 
G
D djac skrev:
Haha, är det lönt att diskutera, dessa syns ju inte i ett diagram om fossilt är med.

En fundering jag har och saknar svar på, vad skulle en osubventionerad liter bensin/diesel kosta egentligen, är det 50/100/500/1000kr, eller mer, jag misstänker att det skulle vara mer men jag vet inte svaret?
ca 5 kr / liter gissar jag. Det är ungefär dagens marknadspris innan distribution, skatter osv. Naturligtvis ligger det inga kostnadet för klimat och miljöpåverkan i detta pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
ca 5 kr / liter gissar jag. Det är ungefär dagens marknadspris innan distribution, skatter osv. Naturligtvis ligger det inga kostnadet för klimat och miljöpåverkan i detta pris.
Det tvivlar jag på ens, djupt subventionerad hela vägen, så jag tror det är många multiplar högre, bara på det.

Sen betalar ju tex kärnkraft för framtida belastning, förvaring osv, men varje liter fossilt som förbränns skapar oerhörda skador både redan idag och ännu mer på lång sikt, det kommer kosta extremt mycket att reparera efter detta i framtiden, dessa kostnader bör ju, tex som med kärnkraften, ligga i priset redan idag för att det ska bli rättvist.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det tvivlar jag på ens, djupt subventionerad hela vägen, så jag tror det är många multiplar högre, bara på det.

Sen betalar ju tex kärnkraft för framtida belastning, förvaring osv, men varje liter fossilt som förbränns skapar oerhörda skador både redan idag och ännu mer på lång sikt, det kommer kosta extremt mycket att reparera efter detta i framtiden, dessa kostnader bör ju, tex som med kärnkraften, ligga i priset redan idag för att det ska bli rättvist.
Jo, jag tror jag förstår hur du tänker men vad ska 1kWh el då kosta? El produceras fortfarande till ca 60% fossilt, (inte i Sverige dock)
Vad ska tex bildäck kosta? Är väl till stor del plast som slits och generera microplaster. Betong, metaller, kemikalier, elektronik...
Och energi/miljöskatterna som vi i Sverige betalar, tex elektronikskatten, var går den?
 
D
G OMathson skrev:
Jo, jag tror jag förstår hur du tänker men vad ska 1kWh el då kosta? El produceras fortfarande till ca 60% fossilt, (inte i Sverige dock)
Vad ska tex bildäck kosta? Är väl till stor del plast som slits och generera microplaster. Betong, metaller, kemikalier, elektronik...
Och energi/miljöskatterna som vi i Sverige betalar, tex elektronikskatten, var går den?
Jag tror att mindre andel el hade kommit från fossilt om den inte varit toksubventionerad, då hade vi haft mer av de andra energikällorna
 
G
D djac skrev:
Jag tror att mindre andel el hade kommit från fossilt om den inte varit toksubventionerad, då hade vi haft mer av de andra energikällorna
Kanske det, och jag anser att neodym är "toksubventionert" och vad jag vet har inte neodym någon punkskatt överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harka harka skrev:
varför är du så kär i propan? det är en fossil gas som typiskt är ett par gånger dyrare än naturgas...

vad är för konspirationsteorin som gör dig misstänksam över att det inte finns krav på vedpannor och propantankar [i villor får man anta, industrier och flerbostadshus får det svårt med vedpannor)
Propan kondenserar vilket metan inte gör. Det är därför butan och propan är så populära. Skall du lagra mycket energis som metan blir det höga tryck och stora tankar. Så var det med den konspirationen. Men visst kan man köra med metan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harka harka skrev:
det är invigning i september (ett PR-jippo och tillfälle att slå ett slag för sin fossilfria ståltillverkning), inte en provkörning – de har kört processen [med fossil vätgas] redan för flera år sedan, och elektrolysören är vad vitt jag vet en standardprodukt från NEL så det finns nog inga överraskningar att vänta efter invigningen

både Ovako och H2 Green Steel kör främst ur hand i mun vad gäller vätgasen, med bara ett begränsat vätgaslager

du missade helt poängen – befintligt gasnät (som är enormt) kan till stora delar redan hantera en övergång till vätgas utan att man behöver lägga kapital på att bygga upp en ny, parallell distributionsstruktur
Apropå borde fungera…..det här skall inte kunna ge några problem med flera förklaringar så sa man det om Apollo 1 med, och senare GoBiGas. Hur blev det nu med Göteborgs satsning på metangas rötning?

Sedan om man vill ha massiva mängder vätgas i ett konsumtionsnät för privatpersoner, tja, kanske kanske inte. Du vet vid läckor blandas vätgas med luft som innehåller syre, och , tja…..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.