RoTe RoTe skrev:
Inte ens nya lägenheter byggs för möjlighet att kyla. Enklast är om du flyttar till något där det redan finns luftvärmepump eller ett hus/radhus du själv får råda över.
Ett projekt jag arbetar på just nu till allmännyttan förbereder för att kunna koppla in AC i framtiden vid behov. Detta för att kunna möta de riktlinjer TS nämner ovan.
 
  • Gilla
  • Älska
Ro88an och 3 till
  • Laddar…
Det drar in 540 kubik uteluft i min lägenhet på 10h/1 natt oavsett om jag har fönstret öppet eller inte, korsdrag kan jag inte få.
Tycker ändå att tempen då borde sjunka fortare när det är 14gr ute o dubbelt inne.. Men det tar 2-3 dagar innan det sjunkit ett par grader.
Problemet är väl snarare att det kommer in varmare luft dagtid.
Kunde sätta en pappskiva för ventilationen dagtid, men då får jag heller ingen ventilation.
När solen ligger på i kåken är det ofta nära 50 grader på termometern.
Persienner hjälper nog men är rätt trist.
Har bara sol några timmar på fm, inget på em/kväll, fönster mot nordöst-öst i läggan.
Funderat på någon solfilm men funkar inte ihop med växter? :(
 
540kubikmeter är för lite för att ge en ordentlig skillnad.
 
P patriklarsson skrev:
Det drar in 540 kubik uteluft i min lägenhet på 10h/1 natt
Det ger 15 liter per sekund om jag inte räknar fel.
Hur stor är lägenheten?

540 m³/10h = 54000 liter/timme = 900 liter/minut = 15 liter/sekund

Rekommenderat luftombyte är 0,35 liter/sekund, då ger 15 liter/sekund en boyta på 43 m².
 
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Det drar in 540 kubik uteluft i min lägenhet på 10h/1 natt oavsett om jag har fönstret öppet eller inte, korsdrag kan jag inte få.
Tycker ändå att tempen då borde sjunka fortare när det är 14gr ute o dubbelt inne.. Men det tar 2-3 dagar innan det sjunkit ett par grader.
Problemet är väl snarare att det kommer in varmare luft dagtid.
Kunde sätta en pappskiva för ventilationen dagtid, men då får jag heller ingen ventilation.
När solen ligger på i kåken är det ofta nära 50 grader på termometern.
Persienner hjälper nog men är rätt trist.
Har bara sol några timmar på fm, inget på em/kväll, fönster mot nordöst-öst i läggan.
Funderat på någon solfilm men funkar inte ihop med växter? :(
Då har du exporterat 2,65 kWh värmeenergi under den natten. (Om jag inte har räknat helt fel.)

En människa har en effekt på i storleksordningen 50(-100) W så om två personer uppehåller sig i lägenheten 10 h, så har ni tillfört 1 kWh värme bara genom att sova där.
 
Redigerat:
Fixa en ”raggar-AC”.
Åk till bilskroten och köp en eller två kylare. Anslut dem till kallvattnet, placera några fläktar bakom.
Styrelsen och dina grannar kommer visserligen inte bli glad att vattenförbrukning ökat markant …
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ger 15 liter per sekund om jag inte räknar fel.
Hur stor är lägenheten?

540 m³/10h = 54000 liter/timme = 900 liter/minut = 15 liter/sekund

Rekommenderat luftombyte är 0,35 liter/sekund, då ger 15 liter/sekund en boyta på 43 m².
Japp, eller 54/3,6.
För lokalytor räknar man golvyta x 0,35l/s samt 7l/s per person, vilket då skulle ge 23kvm, vid vistelse men bostad/sovrum räknar man 4l/s /person, dock har WC nästan alltid 15l/s.
Det är en etta på typ 17kvm, sover oftast själv.
 
Själv tror att det här är ett växande problem då många lägenheter i Sverige byggts helt utan hänsyn till riktigt varma somrar.

Låg produktionskostnad prioriteras helt enkelt långt före komfort under sommaren. Något så enkelt som t ex fönstermarkiser prioriteras helt enkelt bort av ekonomiska skäl i bostäder.

/Krille
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Även persienner brukar väl saknas i nybyggen numera? Trots att det går utmärkt att sätta rejäla persienner i fönster med 2+1 glas.
 
Ofta är det odelbara fönster i dag. Då går det inte att ha persienner i fönstren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Inte ok.. 21 är ok
 
Jag kan inte se att nån nämnt det, men jag öppnar fönster i sovrum och startar köksfläkten så fort det blir något kallare ute än inne. Då drar det in kallare luft i sovrummet helt utan några DIY-lösningar. Några timmar på det viset brukar räcka för att få kring 20°C inomhus senare på kvällen.

Men är det olidligt varmt startar jag en portabel ac och den kyler ner två rum utan problem efter ett par timmar, trots ganska låg effekt. Den låter inte särskilt mycket enligt mig och utedelen tas in när den inte behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robertas Urba skrev:
Inte ok.. 21 är ok
Skitsnack
 
Någon som testat solfilm på utsida glas? Persienn på insida, som jag har, släpper ändå in solstrålar innanför fönstret.
Tyvärr är det nog svårt ha krukväxter då men det får man väl prioritera.
 
B Bimetallen skrev:
Fixa en ”raggar-AC”.
Åk till bilskroten och köp en eller två kylare. Anslut dem till kallvattnet, placera några fläktar bakom.
Styrelsen och dina grannar kommer visserligen inte bli glad att vattenförbrukning ökat markant …
Har man badkar så ger ett fullt badkar med kallvatten mycket bra kyleffekt. Kompis gjorde så i sin etta för massa år sedan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.