Jag är ju endast på planeringsstadiet ännu, avstyckning plus bygglov tar ju säkerligen sin lilla tid..

På den tänkta tomten står det dessutom ett otal antal träd som måste tas ned.

Kommer du att bara ha takpapp som takbeläggning eller skall du lägga takpannor/takplåt på?
 
Jag kommer troligen lägga på Shingel alltså en form av takpapp...

/K
 
Patte skrev:
Jag är ju endast på planeringsstadiet ännu, avstyckning plus bygglov tar ju säkerligen sin lilla tid..

På den tänkta tomten står det dessutom ett otal antal träd som måste tas ned.

Kommer du att bara ha takpapp som takbeläggning eller skall du lägga takpannor/takplåt på?


Hej Patte

Vi håller också på att bygga stuga från CA-Boden, vi valde Björkbacka på 43 kvm (utan loft). Bara som "stor-stuga" med öppet upp til nock, upplever precis som Klas att de är svåra att få omedelbar kontakt med, förmodligen jobbas det på högtryck nu men skam den som ger sig.
Jag upplever ändock att de är lätta att pratamed om egna ideer osv. Vi valde att sjävla beställa ett större fönsterparti efter långsidan och behövde ett särskilt byggmått att rätta oss efter, CA-boden fixade och gör efter våra önskemål. Du får gärna följa min blogg på
Paradiset på StorÖn
Stugan kommer om 7 veckor, vi längtar och pysslar med grunden så länge...Lycka till!
MVH Eva E
PS Att vänta å vänta är något man får lära sig efter processen med avstyckning, bygglov osv.
Vi slapp undan byggfelsförsökring + att vi fick även staka ut stugan själv med egen mätutrustning, där slapp vi en stor utgiftspost.
 
hempularen skrev:
Använd sökfunktionen här sök på sverigestugan i ett ord så hittar du nog mer. Det var en lång följetong här för ett par år sedan, och den verkar inte vara slut ännu.
Hej, det stämmer - följetongen var min

http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/33351-sverigestugan-bra-eller-dalig.html

http://www.byggahus.se/forum/juridik/27259-sverigestugan-raett-eller-fel.html

Efter 5 omgångar i Tingsrätten kan man säga att "fallet" är avslutat och åsikterna om vem som vann är delade!

Helena med
Sverigestugan (Nationalschabraket)
 
Ett tips kan kanske vara att kolla in hälsingestugor. Vi ritade eget efter en standardmodell och är helnöjda. Ändringarna medförde marginella kostnadsökningar. Dock blir det ingen totalentreprenad utan man får fixa en del själv.
http://www.halsingestugor.se/
 
Byggde västkuststugan Vision 60 vinterbonat utan att hålla igen på standard. Kakel, värmepump, ordentlig brygga, garage mm. Gjorde allt utan stomresning själv och hamnade på 1050000 (exkl tomten). Har precis räknat ihop alla kvitton. Många timmars jobb dock :).
 
Vi håller på och bygger ett Björkö 79 från Värsåsvillan. Vi har ritat om huset ganska rejält både på insidan och utsidan samt valt fler och dyrare fönster i lite mer gammaldags stil. Själva huset landade på 614 000 kronor (det kom då i storblock). Sedan har det ju tillkommit alla möjliga kostnader för grävare, transporter, avlopp, snickare m.m. Det mesta av arbetet utför vi dock själva. Jag har inte uppdaterat budgeten på länge, men nyttjat byggkreditiv ligger för närvarande på drygt 840 000 kronor. Sedan har vi väl själva skjutit till en hel del pengar under resans gång.

Vår kalkyl för helt färdigt hus ligger på 1,3 miljoner kronor.
 
Gumman och jag har oxå tittat på fritidshus. Värsåsvillan har ju ett flertal fina hus men de har en förmåga att dra iväg i pris.

Vi har nu börjat kolla på Älvsbyhus mindre husmodeller som ligger kring 900.000 :- . Standarden och kvaliten räcker gott åt oss då det är bara tänkt som fritidshus.

Jag tror många glömmer bort dessa "enklare" varianter av kataloghus då de funderar på fritidshus. Standarden går ju höja genom att välja bort kök motsv. och välja ett märke man trivs bättre med.

Älvsbyhus räcker gott och väl åt oss till en början med och sedan kan man uppgradera standarden med tiden såsom kakel/klinker, annat kök osv.

Vi går dock miste om golvvärmen men det kan vi leva med....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.