Vi har precis låtit helrenovera en lägenhet. Nu har vi fått alla fakturor och det visar sig att hantverkaren har tagit betalt för tumstock, sågklingor, borrsatser mm, sådant som jag tänkt att en hantverkare redan har och som han kan använda flera gånger på andra jobb. Är det vanligt att hantverkare låter enskilda kunder betala för dessa saker?
 
H
H Handywoman123 skrev:
Vi har precis låtit helrenovera en lägenhet. Nu har vi fått alla fakturor och det visar sig att hantverkaren har tagit betalt för tumstock, sågklingor, borrsatser mm, sådant som jag tänkt att en hantverkare redan har och som han kan använda flera gånger på andra jobb. Är det vanligt att hantverkare låter enskilda kunder betala för dessa saker?
Är det ett företag eller ett seniorbolag? Seniorbolag brukar ta betalt för hyra och användning av verktyg. Ett vanligt företag tar inte betalt för verktygen. Har de extremt låg timpenning?
 
Renoverar man en hel lägenhet så går det åt ett par klingor, tumstockar och borrar så egentligen inget konstigt med det
 
Det är normalt att förbrukningsartiklar debiteras. Det kan vara borr om det använts mycket. Tumstockar slits ut relativt snabbt.
 
S
A atomlab skrev:
Renoverar man en hel lägenhet så går det åt ett par klingor, tumstockar och borrar så egentligen inget konstigt med det
Haha, hur hanterar du dina tumstockar…är du tumstocks-Zorro?
 
  • Gilla
  • Haha
Martin.M och 7 till
  • Laddar…
Vissa företag brukade slänga verktygen efter jobbet och då måste ju kunden faktureras. Kanske annorlunda idag.

Jag hade hantverkare för länge sedan som använde mina verktyg. Problemet var att de tog dem med sig när de var klara. De fick en lång lista på vad som saknades och jag kunde få tillbaka det mesta. Jag är inte säker på att alla verktyg var samma som de tog från mig men jag nöjde mig med att de dyraste kom tillbaka. F.ö. fanns inget restmaterial kvar efter takomläggning trots att jag köpt mer än tillräckligt.
 
Jag som amatör förbrukar ungefär en tumstock om året. De knäcks, blir lite oprecisa i lederna, vissa delar av skalan slits så den inte kan läsas av osv. Så om ett proffs sliter ut en tumstock varannan vecka blir jag inte förvånad.
 
Detta borde rimligen ingå i den normala timdebiteringen. Blir lätt löjligt om det ska debiteras för de verktyg som krävs för normaljobben, snickaren som ska debitera för förslitning av hammaren... förslitning av batterierna till skruvdragare etc... nej det funkar inte det förstår nog vem som helst.

Låter mer som en modell för att skinna okunniga kunder. Som jag ser det: har du inte verktygen för att göra jobbet så ska du inte åta dig arbetet - kunden ska inte betala dig för dina självklara standardverkyg och ev förslitning av dessa, det ska ingå i din timtaxa. Krävs specialverktyg, hyra av dessa: inga problem men var transparent mot kund om detta är fallet.
 
  • Gilla
Martin.M och 11 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Detta borde rimligen ingå i den normala timdebiteringen. Blir lätt löjligt om det ska debiteras för de verktyg som krävs för normaljobben, snickaren som ska debitera för förslitning av hammaren... förslitning av batterierna till skruvdragare etc... nej det funkar inte det förstår nog vem som helst.

Låter mer som en modell för att skinna okunniga kunder. Som jag ser det: har du inte verktygen för att göra jobbet så ska du inte åta dig arbetet - kunden ska inte betala dig för dina självklara standardverkyg och ev förslitning av dessa, det ska ingå i din timtaxa. Krävs specialverktyg, hyra av dessa: inga problem men var transparent mot kund om detta är fallet.
Väl talat, kan bara instämma till 100%
 
H Harald Blåtumme skrev:
Detta borde rimligen ingå i den normala timdebiteringen. Blir lätt löjligt om det ska debiteras för de verktyg som krävs för normaljobben, snickaren som ska debitera för förslitning av hammaren...
Jag tror det här är ett resultat av att Skatteverket granskar företag som jobbar mot privatpersoner med ROT. Eftersom skatteavdrag bara beviljas för arbetskostnaden har en del företag, som säkerhetsåtgärd, börjat speca varenda liten pryl på fakturan.
Kanske inte så det var tänkt, men en logisk konsekvens.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att veta om fakturan är som det är sagt ...
Då kan jag väl tycka att det inte spelar någon roll....
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det skulle vara intressant att veta om fakturan är som det är sagt ...
Då kan jag väl tycka att det inte spelar någon roll....
Vi kom överens om ett fast pris + materialkostnad. Med material tänkte jag att det var sådant som skulle användas till lägenheten inte tillbehör till verktyg som kan användas på andra jobb. Känns som att man har fått Svarte Petter medan nästa kund kanske inte blir fakturerad då dessa saker redan finns.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Detta borde rimligen ingå i den normala timdebiteringen. Blir lätt löjligt om det ska debiteras för de verktyg som krävs för normaljobben, snickaren som ska debitera för förslitning av hammaren... förslitning av batterierna till skruvdragare etc... nej det funkar inte det förstår nog vem som helst.

Låter mer som en modell för att skinna okunniga kunder. Som jag ser det: har du inte verktygen för att göra jobbet så ska du inte åta dig arbetet - kunden ska inte betala dig för dina självklara standardverkyg och ev förslitning av dessa, det ska ingå i din timtaxa. Krävs specialverktyg, hyra av dessa: inga problem men var transparent mot kund om detta är fallet.
Så resonerar jag med men det verkar vara delade meningar om det i denna tråd och även från hantverkarens sida:)
 
Kan ju vara snickaren som är lat med. Han måste ju använda 2 order nr om han ska sortera ut sådant på tex Ahlsell.
 
Rickard.
Har du pratat med företaget om det?

Det är inte otänkbart att utförarna ska fakturera verktyg separat (till sitt egna företag) men av lathet lägger det på projektet och då blir det fel om ingen på kontoret kollar igenom det.

Detta var visst inte en originell tanke precis just nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.