Dr_Jerkyll skrev:
Att obehandlat golv blir ljusare av kall såpskurning är det ingen tvekan om, men hur det påverkar ett lutat golv vet i fasen. Lutade golv kan ju vara _väldigt_ vita och då kanske det inte är så konstigt om det blir mörkare av såpskurning. Men jag vet inte, spekulerar bara.
Min erfarenhet - som ju bara är 1,5 år - är ändå att vara ganska snål med såpan. Jag svabbar grangolvet med endast vatten och använder lätt såplösning med några månaders mellanrum. Golvet blir faktiskt rent av bara vatten.
 
yonna skrev:
Min erfarenhet - som ju bara är 1,5 år - är ändå att vara ganska snål med såpan. Jag svabbar grangolvet med endast vatten och använder lätt såplösning med några månaders mellanrum. Golvet blir faktiskt rent av bara vatten.
Svabbar du med mopp eller plockar du fram skurborsten o gör på riktigt (fast utan såpa då)? Ursäkta, lite OT.
 
Använde ni Grumme såpa, eller någon ultraspecial?
 
Det skall vara linoljesåpa om jag förstått rätt ... ?

Dåligt med svar på min fråga furu kontra gran. Hur som helst är det nu försent, sambon har inhandlat furuplankor, så nu är det bara att vara nöjd med det !
 
Pius skrev:
Det skall vara linoljesåpa om jag förstått rätt ... ?

Dåligt med svar på min fråga furu kontra gran. Hur som helst är det nu försent, sambon har inhandlat furuplankor, så nu är det bara att vara nöjd med det !
Va? Vad begär du!? Mer info än vad som egentligen finns? Du har fått hjälpsamma svar som jag tror täcker i princip allt som har med furu kontra gran som golv.
 
Pius skrev:
Jag kommer inte att såpaskura golvet, utan förbehandla golvet på nåt sätt, troligen med pigmenterad olja eller vax. Har hört att Osmocolor är bra, någon som har erfarenhet ?
Så vad tycker ni jag skall välja, gran eller furu ... ?
Japp, dock inga erfarenheter över tid. Har använt Osmo vit, transparent dekorvax och hårdvaxolja i vardagsrum, matrum och nu senast sovrum. Mycket lättjobbat, och hårdvaxoljan ger en behaglig yta. Använde trasa och "torkade ut" dekorvaxet för att det inte skulle bli för vitt.

Vi är fortfarande jättenöjda, sex månader efter behandling.
 
Dr Jerkyll: Öh, tycker nog att jag har fått en del motsägelsefulla svar:

- Furu har mer kvistar.
- Granen har mer kvistar.
- Gran hårdare än fur.
- Gran mjukare än fur.
- Gran troligen mjukare än fur.
- Gran mjukare men segare.

Det tycks dock vara så att gran håller sig ljusare än furu.
Eftersom många vill ha ljusa golv idag tycker jag det är konstigt att grangolv inte är vanligare.
 
Allt står redan i svaren innan. Gran är mjukare, som de flest här har sagt. Det är då såklart även segare, furu knäcks tvärare/tidigare pga av sin lilla extra hårdhet/sprödhet. Därför användes ofta gran till tex takstolar förr. Det där med kvistar vet jag inte hur du har fått till, om jag läser inläggen så förklaras det att furu har mer kvist, men att gran har mindre sådana som är mer utspridda.

Jag tror att furu väljs för sin hårdhet och tillgång. Ofta görs ju något åt ljusheten i alla fall när folk lägger nytt synligt golv, antingen vitpigmenterar eller lutar. I vårt fall har jag redan beskrivit varför det blev furu, av de gamla golv jag har sett så syns knappt någon skillnad.
 
Har läst tråden med stort intresse o hänger på med ett par frågor:
Vilket var vanligast förr? Fur eller gran?
Finns det skillnad mellan olika landsändar i vilket golvvirke man använde?
Vilket virke är minst smakligt för strimmig trägnagare?
Varför är det så himla viktigt att ha ljusa golv?

Kanske man lättare får till ett skurgolv på gran som är mjukare? Jag menar, man kanske snabbare får fram den ytstruktur som blir när dom mjuka årsringarna är bortskurade? Vad säger skurgolvsskurarna om hur lång tid det tar att få struktur på golvet?
 
Sommartorparn: Jag ville ha grangolv tills dess att min fästman berättade att det inte växte gran där vi bor (fjälltrakter) för hundra år sedan. :)
 
konichiwa girl skrev:
Sommartorparn: Jag ville ha grangolv tills dess att min fästman berättade att det inte växte gran där vi bor (fjälltrakter) för hundra år sedan. :)
Ja, vad kan dom då ha haft för golv på den skånska slätten? Pil? (äsch jag skojar bara) ;)
Kanske något lövträd? Förmodligen svindyrt om man skulle vilja göra det idag. Kanske skulle satsa på stampat jordgolv i stället. ....Ju mera man funderar desto mera förvirrad blir man....:confused:
 
Sommartorparn: Massivt ekgolv! ;)
 
Finns bara en orsak till varför de som säljer golv hellre vill sälja furu och det är för att det på grund av granens struktur på fibrerna och kvistarnas hårdhet och benägenhet att "separera" sig från övrig ved är mycket svårare att hyvla med ett gott resultat utan urslag och den är mycket svårare att torka utan att kvistarna spricker. Därför blir spillet mycket större och priserna högre och säker ofta kunderna missnöjda eftersom man inte förstår vad man köper. Vi har valt gran av den enkla anledningen att det är ljusare och har mindre kvistar. Mycket plockande blev det för att lägga urslag och fula kvistar så lite synligt som möjligt - och helst kunna kapa bort dem helt. Gran är mycket mjukt, men vartefter träet sätter sig blir det hårdare - efter ca två år är golvet betydligt hårdare. Givetvis var det så att man förr som nu tog det man fick tag i. Viktigt är oavsett vad man skurar med att aldrig använda varmt vatten - då blir träet grådassigt.
 
Jag läste i en byggnadsvårdsartikel att "förr" användes mest gran till golv, det var anledningen till att jag började fundera i de banorna. Den typen av gran som användes då var hårdare än furu sades det. Flera byggnadsvårdsbutiker säljer grangolv, ej furugolv.

Tack för alla svar ! Furugolvet är nu inhandlat !
 
Du kommer säkert bli nöjd med ditt golv! :)

Tror inte att typen av gran var annorlunda, kanske var den mer tätvuxen eller så, men det kan ju furu också vara. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.