Ja, det fungerar. Det tipset har kommit flera gånger i tråden.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du faktiskt försökt att vädra ut värmen?
Det är ju det som är problemet. Att det inte funkar. TS skriver att allt som du föreslår redan är testat. Men du utgår från att det är fel utfört eftersom det alltid har funkat där du bor/bott. Nu bor ju inte vi där TS bor och då får vi väl utgå från att det är som TS skriver. Att det inte hjälper med avskärmning/utvädring. Det är ju helt meningslöst att starta en tråd här om folk bara kommer in och säger att förutsättningarna till frågeställningen är lögn. Har du hjälpt TS med dina dryga kommentarer tror du?
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
M Mölnbacka skrev:
Det är ju det som är problemet. Att det inte funkar. TS skriver att allt som du föreslår redan är testat. Men du utgår från att det är fel utfört eftersom det alltid har funkat där du bor/bott. Nu bor ju inte vi där TS bor och då får vi väl utgå från att det är som TS skriver. Att det inte hjälper med avskärmning/utvädring. Det är ju helt meningslöst att starta en tråd här om folk bara kommer in och säger att förutsättningarna till frågeställningen är lögn. Har du hjälpt TS med dina dryga kommentarer tror du?
Problemet är att TS har fel i sak. Alla förslagen gör en skillnad, sen är det frågan hur långt man kommer med enskilda åtgärder, flera eller helt enkelt ger upp och installerar en AC.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Moog71 skrev:
Hej på er,
Har inte läst alla inlägg med teorier och förslag på åtgärder.
Bor själv i en lägenhet med samma värmeproblem.

Värmen i sig kan man komma över och lära sig att hantera. Problemen med dagens lägenhetshus är att man bygger för att hålla värmen inne eftersom vi bor i ett ”kallt” land. Det ska vara energisnålt så självdrag är inte att tänka på utan komplicerade ventilationssystem som är svåra att styra blir alternativet. Det fungerar nog bra om man har en bra luftomsättning men när man sänkte kraven på luftomsättning för bostadshus så är det klart att byggare, fastighetsägare, hyresvärdar väljer det billigaste alternativet och håller minimikravet.

Konsekvensen blir då att när man kommer hem från en arbetsdag och ingen har vistats i lägenheten på 9 timmar upplever att luften står stilla och det är instängt.

Börjar då temperaturen stiga så blir det både varmt och stillastående luft och det är allt annat än kul att vistas i.

Det är precis som beskrivs i tråden ovan.
Man vädrar ut innan man går och lägger sig när det är svalare ute och får kanske ner temperaturen till 23-24 grader (om man har tur). I mitt fall har vi takfönster så vi stänger de på natten så det inte regnar in.

När man vaknar på morgonen är det 12 grader ute och 27-28 inne. Tilluftsdonet skjuter ut luft som är 24-25 grader.

Vi bad hyresvärden höja luftomsättningen så mycket som gick och då blev det bättre men efter OVK så har det blivit uselt igen då man troligtvis ställde tillbaka till minimiflödena då nu är det dags att börja tjata igen.

Med vettig luftomsättning blir det bättre 👍🏻

Önskar alla en härlig sommar ☀️
Isolerade hus har generellt sett bättre inomhusklimat även på sommaren då du får minskad värme in genom väggen som värms upp av solen. Det är snarare stora glaspartier som släpper in solstrålningen. Därav är lösning 1 att minska solinstrålningen genom glaspartierna

Ventilation gör väldigt lite, men ett litet drag gör att det känns friskare.
 
Som fastighetsägare så skulle jag vilja ha dina fönster. Håller kyla/ värme lika bra stängt som öppet. Är det en ny uppfinning?
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Skruva upp termostaterna på max värme och installera AC på full effekt i varje rum, så får du fart på klimatkrisen! Hoppas ditt inlägg inte var allvarligt menat
 
kisumisu kisumisu skrev:
Välkommen till hus! Får du stort sett göra vad du vill och har ekonomi till. Är du inte så frysen så spar du rätt mycket just att hålla värmen nere. Vill du ha värme så investera till bergvärme annars är det konkurs nästa....
Nja, jag bor i hus. Där jag nu sitter är det 25.3 grader. Balkongdörren öppen och portabel AC igång.
Persiennerna nere. Mulet. Men det hjälper inte mer än så.

Men i nedrevåningen är det svalt. Har FTX ventilation men den lyckas inte jämna ut temperaturerna.

När det är varmt ute får jag ha 2 portabla AC för att försöka komma ned i 26 grader.

När jag byter BVP tänkte jag försöka ordna aktiv kyla från den. Eller iaf frikyla.

Så det är inte bekymmersfritt med hus.
(Stenhus som mina föräldrar hade var däremot svala på sommaren).
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Fairlane
M Mölnbacka skrev:
Det är ju det som är problemet. Att det inte funkar. TS skriver att allt som du föreslår redan är testat. Men du utgår från att det är fel utfört eftersom det alltid har funkat där du bor/bott. Nu bor ju inte vi där TS bor och då får vi väl utgå från att det är som TS skriver. Att det inte hjälper med avskärmning/utvädring. Det är ju helt meningslöst att starta en tråd här om folk bara kommer in och säger att förutsättningarna till frågeställningen är lögn. Har du hjälpt TS med dina dryga kommentarer tror du?
Jag tycker det är en inställning att utgå ifrån att TS skrivning är korrekt i de flesta trådar, men när man påstår att fysikens lagar inte gäller då känns det inte orimligt att säga ifrån.

Nu är ju TS inte ute efter en lösning utan vill bara gnälla (han ska ju ändå flytta) så då ser jag det som ännu mindre viktigt att verkligen utgå ifrån att det TS säger är korrekt.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Men snälla, läs igenom trådstarten igen :D
Ingen BRF godkänner lvp. Ingen hyresgäst får lvp.
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
Säg till om du vill byta lägenhet en vecka, så du får prova på hur det är :D
känner igen problemet och har själv levt i det, men att säga att ingen BRF godkänner lvp stämmer inte då min BRF har godkänt minst 3 stycken där min var den tredje, dock med vissa krav, men dem var lätta att hantera mot att koppla in lvp
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med självdrag har ma n väldigt låg luftomstättning på sommaren. En mekanisk ventilation är lätt att styra. Men du dimensionerar den inte för att hålla nere temperaturen. Dessutom vill du ju uppenbarligen ha blås så att det fläktar på dagen. Dels är det ett fullständigt orimligt flöde, dels ventilerar du då in varm luft.

Ska du få ner temperaturen behöver du vädra under natten, inte bara en stund på kvällen.
Problemet är inte värmen i sig. Jag ligger hellre i hängmattan på landet med 28 grader i skuggan än i soffan i lägenheten med 22 grader.

Mekanisk ventilation är såklart enklare att styra än självdrag men det hjälper inte om flödet stryps till minimum.

Bodde i en lägenhet med självdrag i 15 år och hade inga problem med när temperaturen steg. Men sedan gjorde man stambyten och ändrade till mekanisk ventilation och då blev det problem oavsett årstid, instängt när man kommer hem och måste vädra året om.

Så uppenbarligen fungerar självdrag tillräckligt bra i förhållande till strypt mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Ro88an och 2 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Spelar ingen roll om det är 5-10-15C ute nattetid.
Det är fortfarande 28-30C inne. Dygnet runt. Oavsett vad du gör.
Du får se det positiva i det hela. 😄

Du har en lägenhet som du kan utvinna oändligt mycket energi ur, utan att behöva betala ett öre för den energin. Då är första tanken att sälja energi, enklast i form av varmvatten. Ställ en luft/vatten-värmepump i vardagsrummet, låt den tillverka varmvatten som du säljer till EON eller annan operatör som behöver varmvatten i sitt ledningsnät.

Du kan enkelt få nära nollgradigt inne i lägenheten samtidigt som du tjänar en massa pengar. Hittar du ingen som vill köpa varmvattnet så kan du hälla ut det i avloppet. Ingen förtjänst, men fortfarande nollgradigt i lägenheten. Om du vill ha något varmare inne än nollgradigt så får du pilla lite på inställningarna till värmepumpen. 😇
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Du är välkommen hem till mig när som helst att öppna fönster och mäta inomhus liksom utomhus-temperaturer.
Öppna fönster fungerar inte.
Inomhustemperaturen går inte ner för att du öppnar ett fönster.
13C ute är helt underbart, men temperaturen är fortfarande 28C inomhus.
Och inomhustemperaturen aldrig går ner.
Tror du missat något här.
Jag har samma problem. Mitt hus har stora fönsterpartier som värmer upp huset på dagen av solen och värmen lägger sig uppe vid taket och ackumelerar värmen i huskonstruktionen . Enda sättet att kyla ner huset på kvällen är att använda bordsfläktar i dörröppningar och blåsa ut den varma luften så kall luft suga in från öppna fönster. Om detta inte hjälper så är det fel på värmen eller ventilationen som isåfallger värme av någon anledning. Mät framledningen till radiatorer eller golvvärme för att utesluta det eller stäng av cirkulationen på golvvärmen tex.
Jag har exakt samma problem som dig. Tänk på att om det är 30grader i huset på dagen så kommer framledningen ha den temperaturen på kvällen om du mäter det. Annars kan det vara ett shuntproblem i värmesystemet eller att ventilationen återvinner värme ur frånluften om du har Ftx-ventilation i bostaden.
 
M Mölnbacka skrev:
Det är ju det som är problemet. Att det inte funkar. TS skriver att allt som du föreslår redan är testat. Men du utgår från att det är fel utfört eftersom det alltid har funkat där du bor/bott. Nu bor ju inte vi där TS bor och då får vi väl utgå från att det är som TS skriver. Att det inte hjälper med avskärmning/utvädring. Det är ju helt meningslöst att starta en tråd här om folk bara kommer in och säger att förutsättningarna till frågeställningen är lögn. Har du hjälpt TS med dina dryga kommentarer tror du?
Om TS hus följer normala naturlagar så kommer det att fungera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, jag bor i hus. Där jag nu sitter är det 25.3 grader. Balkongdörren öppen och portabel AC igång.
Persiennerna nere. Mulet. Men det hjälper inte mer än så.

Men i nedrevåningen är det svalt. Har FTX ventilation men den lyckas inte jämna ut temperaturerna.

När det är varmt ute får jag ha 2 portabla AC för att försöka komma ned i 26 grader.

När jag byter BVP tänkte jag försöka ordna aktiv kyla från den. Eller iaf frikyla.

Så det är inte bekymmersfritt med hus.
(Stenhus som mina föräldrar hade var däremot svala på sommaren).
Vädra och AC igång samtidigt är bara slöseri med energi. Att försöka vädra ut värme mitt på dagen är också tämligen lönlöst.

Vädra när det är kallare ute än inne. Annars stäng fönster och dörrar. Om man använder AC så kombinera inte det med vädring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Det är inte bara luften som är varm hela stommen är varm och det har tagit kanske 2-3 veckor av värmebölja att värma upp den - då "vädrar" du inte ut den på 2 timmar - även om det är 13 grader ute....

//
M Mölnbacka skrev:
Det är ju det som är problemet. Att det inte funkar. TS skriver att allt som du föreslår redan är testat. Men du utgår från att det är fel utfört eftersom det alltid har funkat där du bor/bott. Nu bor ju inte vi där TS bor och då får vi väl utgå från att det är som TS skriver. Att det inte hjälper med avskärmning/utvädring. Det är ju helt meningslöst att starta en tråd här om folk bara kommer in och säger att förutsättningarna till frågeställningen är lögn. Har du hjälpt TS med dina dryga kommentarer tror du?
Det gäller att börja vädra (nattetid) innan innertemperaturen blir 25⁰ om man vill ha 20⁰.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.