Viktor.J Viktor.J skrev:
Med välbyggd menar man väl oftast antaganden som industrin gör som tar liknande beslut på daglig basis. Inte en kalkyl som någon snubbe med högstadie betyg knåpat ihop och säger ”jag har redan tjänat 18192929299%” på min anläggning.
Du köper inte terminspriserna som prognos, kan argumentera att kan räkna på olika utfall.

Samt olika hus och personer har lite olika förutsättningar. Någon med fjärrvärme kommer inte kunna räkna hem solceller idag.

Mina första antaganden var 80öre på använd, 50öre sålt kan det betalas på 10år. Det fick jag ihop utan problem och ansåg vara ekonomisk försvarbart att jag skulle gå in. Har reviderat om det nu och räknar på 8år efter väll kört med anläggningen.

Men då kommer alltid någon men kalkylränta på x%! För mig handlade går ekonomin ihop för börsen är bätre! Med den logiken skulle många fonder, preferensaktier, eller bara satsa på högutdelande aktier inte vara ekonomisk försvarbara. Men det handlar om risk. Jag ville risksprida då jag redan ligger starkt på börsen privat o med mitt företag.

Tror du överskattar antagandena i ”Industrin” har aldrig varit med ett projekt som inte gått över budget och tid. Då pratar vi projekt på 100 miljoner plus ;)
Att göra en investeringskalkyl är ju högstadie matte. Har läst Industriel ekonomi A på LTH och var nog lättaste matten.

Vissa företag har ju gjort något antagande https://www.mynewsdesk.com/se/ab_aa...ges-stoersta-industrianslutna-solpark-3162810 som inte är deras kärnverksamhet.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Du kan flina för dig själv i din ensamhet, din härskarteknik är usel.

Att någon skulle halvera sina elkostnader genom att investera 200 000:- i solpaneler är rent dravel och önsketänkande. Som vanligt låtsas du inte om investeringskostnaden.

Har man ett välisolerat hus och en effektiv värmekälla så är solceller endast en kostnad.
Du kan få komma hit och se mina kostnader på elen om du vill. Rörliga kostnader är väl totalt sett mycket lägre än så.

2022 var det som sagt -12000kr och hade jag inte haft solcellerna skulle jag väl istället ha betalat runt 25000kr. Är det det du kallar ”en halvering”? Fattar du långsamt? Istället för att betala 25k så fick jag 12k i näven. Var det bra eller dåligt? 2021 så betalade jag typ 2200kr, minns inte vad det skulle ha kostat utan solceller, har det på en annan enhet men har för mig att det var runt 15000kr ungefär.

Och sen ditt jävla dravel om vad man räknar med för kalkyleänta. Det använder man när man ekonomiskt motiverar en investering. Ställer man sina solceller mot att investera sitt kapital på en genomsnittsavkastande börs på 7-8% så är det naturligtvis det man skall slå rakt och i sådana fall utan kalkylränta. Farbror Lavrov verkar ha blandat fruktkompotten lite väl mycket tror jag.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag kan förresten lägga till att de nya elområdena för Sverige skall presenteras nu i Juli. Förslaget lär skall innebära att SE3 begränsas till Stockholmsområdet och att resten av SE3 ingår i SE4. Tillsammans med Tysklands uppdelning då kan detta få väldigt intressanta effekter på elpriserna. Lönsamma solcellsanläggningar kan bli olönsamma och vice versa...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten lägga till att de nya elområdena för Sverige skall presenteras nu i Juli. Förslaget lär skall innebära att SE3 begränsas till Stockholmsområdet och att resten av SE3 ingår i SE4. Tillsammans med Tysklands uppdelning då kan detta få väldigt intressanta effekter på elpriserna. Lönsamma solcellsanläggningar kan bli olönsamma och vice versa...
Som jag ser det så är det i första hand elonråde i tyskland som kan säbka svenska elpriser. Att vi i SE3 hamnar i gränsområde direkt mot Danmark och Tyskland/Polen blir rimligtvis en försämring. Och som vanligt skall Stockholmarna skyddas lite extra. Ur ett riskperspektiv så känns det jättebra att faktiskt ha solcellerna på plats inför det.
 
F fsn skrev:
Det är ju tyvärr så att det resonemanget skulle eventuellt hålla om alla här stod inför en investering, då är det väl aktuellt att kika på, och stresstesta beräkningar och antagande. Men just nu, när det finns verkligt utfall, nollade elräkningar, utbetalda pengar för såld el så faller liksom ditt krav på en underbyggd beräkning rätt platt. Jag hoppas du förstår det?
Du är peak dunner-Krüeger. Lycka till 🤞🏻
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Du köper inte terminspriserna som prognos, kan argumentera att kan räkna på olika utfall.

Samt olika hus och personer har lite olika förutsättningar. Någon med fjärrvärme kommer inte kunna räkna hem solceller idag.

Mina första antaganden var 80öre på använd, 50öre sålt kan det betalas på 10år. Det fick jag ihop utan problem och ansåg vara ekonomisk försvarbart att jag skulle gå in. Har reviderat om det nu och räknar på 8år efter väll kört med anläggningen.

Men då kommer alltid någon men kalkylränta på x%! För mig handlade går ekonomin ihop för börsen är bätre! Med den logiken skulle många fonder, preferensaktier, eller bara satsa på högutdelande aktier inte vara ekonomisk försvarbara. Men det handlar om risk. Jag ville risksprida då jag redan ligger starkt på börsen privat o med mitt företag.

Tror du överskattar antagandena i ”Industrin” har aldrig varit med ett projekt som inte gått över budget och tid. Då pratar vi projekt på 100 miljoner plus ;)
Att göra en investeringskalkyl är ju högstadie matte. Har läst Industriel ekonomi A på LTH och var nog lättaste matten.

Vissa företag har ju gjort något antagande [länk] som inte är deras kärnverksamhet.
Självklart har olika hus olika förutsättningar.

Det är ju det som går in i kalkylen. Jag kan förstå de som bor i SE4 med 70-talshus och direktverkande el. Där kan solceller bli intressant i jämförelse med att installera vattenburen BVP t.ex.

Det är ju inte beräkningarna som är det svåra i en kalkyl utan att använda rätt antaganden. Jag sitter inte på facit, det gör ingen. Jag delar din uppfattning av industriellekonomi kurserna på LTH 😎
 
F fsn skrev:
Som jag ser det så är det i första hand elonråde i tyskland som kan säbka svenska elpriser. Att vi i SE3 hamnar i gränsområde direkt mot Danmark och Tyskland/Polen blir rimligtvis en försämring. Och som vanligt skall Stockholmarna skyddas lite extra. Ur ett riskperspektiv så känns det jättebra att faktiskt ha solcellerna på plats inför det.
Tanken var att stockholmarna skulle betala ett högre pris faktiskt, men iom öppningen av kärnkraftverket i Finland så kan det bli tvärtom...
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du är peak dunner-Krüeger. Lycka till 🤞🏻
Där tog det stopp på både logik och argument ser jag. Bra jobbat, du hade klarat dig bättre utan den faktiskt.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Självklart har olika hus olika förutsättningar.

Det är ju det som går in i kalkylen. Jag kan förstå de som bor i SE4 med 70-talshus och direktverkande el. Där kan solceller bli intressant i jämförelse med att installera vattenburen BVP t.ex.

Det är ju inte beräkningarna som är det svåra i en kalkyl utan att använda rätt antaganden. Jag sitter inte på facit, det gör ingen. Jag delar din uppfattning av industriellekonomi kurserna på LTH 😎
Installationskostnader och förutsättningar är det som jag menar gör det skillnad på lönsamhet eller rimligt. Fick hålla nere priset på växelriktaren (kina vs europeisk) för att få rimligheten i min anläggning.

Måsta man välja mellan solceller BVP så skulle jag ta den. Med 20 år gammalt hus och ny installerad LLVP som kompliment till en FLVP samt elbil till höst (jobbar hybrid) såvar förutsättningarna bra förr oss och inte för gammalt tak. Spa pool och AC i SE4 sätter även hög egenförbrukning som har ståt för 30% intjänande (många glömmer elöverföringen som vissa månader är högre än elpriset).

Att säga solceller inte är lönsamma måste man titta på fall till fall. Så motsäger mig båda extremerna i diskution som använder svepskäl. Med återbetalnings takt på 8-10år räcker för många, men inte för vissa.

Alltid kul med en till LTHare :)
 
  • Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Du kan få komma hit och se mina kostnader på elen om du vill. Rörliga kostnader är väl totalt sett mycket lägre än så.

2022 var det som sagt -12000kr och hade jag inte haft solcellerna skulle jag väl istället ha betalat runt 25000kr. Är det det du kallar ”en halvering”? Fattar du långsamt? Istället för att betala 25k så fick jag 12k i näven. Var det bra eller dåligt? 2021 så betalade jag typ 2200kr, minns inte vad det skulle ha kostat utan solceller, har det på en annan enhet men har för mig att det var runt 15000kr ungefär.

Och sen ditt jävla dravel om vad man räknar med för kalkyleänta. Det använder man när man ekonomiskt motiverar en investering. Ställer man sina solceller mot att investera sitt kapital på en genomsnittsavkastande börs på 7-8% så är det naturligtvis det man skall slå rakt och i sådana fall utan kalkylränta. Farbror Lavrov verkar ha blandat fruktkompotten lite väl mycket tror jag.
Trevligt,
Så oavsett hur mycket du ligger ute med i investering så är det en vinst om du får lägre elräkning?
Då räknar du vinst annorlunda än de flesta.
 
Nissens
F fsn skrev:
Tack. Då är vi överens om att mina och uppenbarligen flera andras solceller här är en fantastisk affär.
Eller hur. Om du läser vad jag skrev så fårstår du nog.
Om man får solcellerna gratis så blir det en bra affär, annars är återbetalningstiden alldeles för lång och osäker.
 
Nissens Nissens skrev:
Trevligt,
Så oavsett hur mycket du ligger ute med i investering så är det en vinst om du får lägre elräkning?
Då räknar du vinst annorlunda än de flesta.
Sorgligt med människor som du som väljer att misstolka. Vinst i detta sammanhang är positiv avkastning. Förstår du inte det behöver du nog öva på läsförståelse.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Sorgligt med människor som du som väljer att misstolka. Vinst i detta sammanhang är positiv avkastning. Förstår du inte det behöver du nog öva på läsförståelse.
Jag begriper, men du kanske inte vill begripa.

Som ägare investerar man säg 150 000:- i solceller. Sedan får man betalt för elen man säljer, vilket är en avkastning. Men någon vinst har man inte förrän man fått tillbaka investeringen med ränta.

Det du och fler vill ha det till är att man går med vinst direkt. Men enligt oberoende beräkningar tar det typ 10 år innan man i bästa fall kan räkna med en vinst. Osäkerheten är stor.

Begrep du det då?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Så om man ger vi säger 120-125 tusen för solceller som sparar ca 20-30 tusen då säger du att det är en fantastisk affär???
Du menar att nettoavkastningen är 30kkr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.