Peter2400 Peter2400 skrev:
Ska du montera panelen stående eller liggande?
Nä, jag har inte sett någon smuts än, men regnet håller väl bort en del, annars får man väl gå på med vattenslangen eller högtryckstvätten nån gång.
Här är en bild på sverigepanelen som jag tog på oncewalls kontor, den har lite för grovt mönster för min smak, tycker den passar bäst stående.
[bild]
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ska du montera panelen stående eller liggande?
Nä, jag har inte sett någon smuts än, men regnet håller väl bort en del, annars får man väl gå på med vattenslangen eller högtryckstvätten nån gång.
Här är en bild på sverigepanelen som jag tog på oncewalls kontor, den har lite för grovt mönster för min smak, tycker den passar bäst stående.
[bild]
Tack för svar.
Vi kommer ha den liggande. På vårat hus såg vi ganska fort att västkust panelen skulle bli för plottrig. Huset är en aning större och skivorna är två på en bräda medans sverigepanelen är en enda stor.
 
  • Exempel på liggande panel på husvägg, sedd nära marknivå i solljus med gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två händer håller ett exempel på liggande fasadpanel mot en vitputsad vägg vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en stor, enfärgad byggskiva mot en vitkalkad vägg vid ett fönster för att jämföra estetiken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fasaden2 skrev:
Tack för svar.
Vi kommer ha den liggande. På vårat hus såg vi ganska fort att västkust panelen skulle bli för plottrig. Huset är en aning större och skivorna är två på en bräda medans sverigepanelen är en enda stor.
Så nyfiken, har ni fått upp fasaden på huset?
 
  • Gilla
Fasaden2
  • Laddar…
Hedgärde Hedgärde skrev:
Så nyfiken, har ni fått upp fasaden på huset?
Jajamen!!! Men var lite stökigt med firman som satte upp det. Men nu är den nya fasaden uppe å vi fått till och med sänka en grad på pannan.

Kommer lite bilder via denna länk.
https://photos.app.goo.gl/tXLyQLwtiiDpFkBT7

Albumet
https://photos.app.goo.gl/2DKgX2hBqNvoDAKf9


Ja det är kvar att göra på huset men nu är alla stora delar klara och nu behöver vi inte anlita någon då det är inom räckhåll för mig att göra jobbet. Ska slänga på en ny sockel i sommar. En ny dörr till garaget å sen fixa till ner farten till garaget och trappor ut på baksidan och ena gaveln. Det är nog det som är prio på agendan.
 
Redigerat:
F Fasaden2 skrev:
Jajamen!!! Men var lite stökigt med firman som satte upp det. Men nu är den nya fasaden uppe å vi fått till och med sänka en grad på pannan.

Kommer lite bilder via denna länk.
[länk]

Albumet
[länk]


Ja det är kvar att göra på huset men nu är alla stora delar klara och nu behöver vi inte anlita någon då det är inom räckhåll för mig att göra jobbet. Ska slänga på en ny sockel i sommar. En ny dörr till garaget å sen fixa till ner farten till garaget och trappor ut på baksidan och ena gaveln. Det är nog det som är prio på agendan.
Det blev ju riktigt snyggt
Funderar själva på att sätta sådan fasad, men att göra jobbet själva. Tänkte ta hjälp runt fönster och dörrar. Men det är bara i tankestadiet än så länge
 
Jag satte liknande på attefallshuset vi byggde. Valde dock att göra knutarna i trä för jag tyckte inte om de som fanns till panelen. Borde gå att göra lika runt fönstren ifall man vill. Tycker dock du skall åka och kika på någons hus innan du bestämmer dig. Jag är nöjd och det är faktiskt ingen som sagt något om panelen.
 
  • Gilla
Hedgärde
  • Laddar…
Hedgärde Hedgärde skrev:
Det blev ju riktigt snyggt
Funderar själva på att sätta sådan fasad, men att göra jobbet själva. Tänkte ta hjälp runt fönster och dörrar. Men det är bara i tankestadiet än så länge
Vi satte plåt runt fönsterna. Något som jag rekommenderar starkt. Då man sätter upp en underhållsfri fasad känns det lite dumt att man sätter upp annat material som man behöver underhålla i när-tid. Går ju göra lika med hörnen om man tycker täck-listen för hörnen är lite kort.

Att göra detta själv är inga problem för den enskilde. Finns en manual att tillgå där allt står med å följer man den så är det inga problem. Det man får tänka på när man använder denna modell (Väskustpanelen).

1.vart skarvarna hamnar. Då man inte förjuter dem. Ni kan se på mina bilder hur vi gjorde. Där skarvarna hamnar sitter det en täck-list.
2. Eftersomt man inteuinte förjuter skarvarna så är det bra att ha lite koll i förväg vart skarvarna är så man inte offrar för mycket till spill.


Kan ju också nämna att jag lagt ner rätt mycket tid åt att analysera materialen som finns på marknaden å i vårt fall med så stort hus så var detta som var klar vinnare. I slutet stog det mellan cendral (fiber betong) och denna. Dåda var underhållsfria. Men detta material är betydligt lättare att jobba med. Dom som var här och satte upp det åt oss tyckte det var smidigt också eftersom jag kollade av med dem.
 
Redigerat:
F Fasaden2 skrev:
Finns en manual att tillgå där allt står med å följer man den så är det inga problem.
Om man följer manualen, så ska man se till att det finns en luftspalt bakom panelen där luften kan flöda fritt.
Ser inte ut så på den här bilden, ser ut som det sitter en regel längst ner?
Detaljbild av en husvägg med en träregel monterad utan synlig luftspalt mot en fibercementpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Fasaden2 skrev:
I slutet stog det mellan cendral (fiber betong) och denna. Båda var underhållsfria.
Cedral är målad fibercement och kan väl inte anses vara underhållsfri?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man följer manualen, så ska man se till att det finns en luftspalt bakom panelen där luften kan flöda fritt.
Ser inte ut så på den här bilden, ser ut som det sitter en regel längst ner?
[bild]

Cedral är målad fibercement och kan väl inte anses vara underhållsfri?
Hej Peter.

Det var något jag hade diskution med firman. Jag rådfråga även min far som jobbat många år inom snickere. Efter Facktan jag fick och när jag gått igenom detta i huvudet så kommer det tillräckligt med luft in. Fasaden bakom är sprecklig och inte jämn till att börja med. hade varit annat om det hade varit en slät betong. Det andra bad jag dem att Såga i Regeln där denna sitter men inte för stora hål pga av kryp ska kunna ta sig igenom.

Hade jag gjort detta hade jag ej satt en läkt nertill så som firman gjorde. Jag hade bara gått med horizontella läckter och skruvat startskenan i dem. De ska sitta 40cc så finns gått om fäste och ibland får man sätta ännu närmare beronde på vart skarvarna blir...

Ang Cendral. Ja Den är målad. Dock blir den inte angripen på samma sätt som trä. Trä behöver man underhålla innan det går för långt annars blir det röta och jobbet blir mer än tänkt. cendral tappar färgen ja men händer inga direkt påverkan på matrialet i sig.
 
Här kommer vårt färdiga projekt med PVC fasad.

Såg att jag glömt att skicka upp färdigt utseende så här kommer några bilder.

Färdigt projekt av ett hus med vit PVC fasadbeklädnad och ett fönster på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med PVC-fasad och en skylt "Once Wall Underhållsfri fasad" framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvåvåningshus med vit PVC-fasad, upplyst fönster, snöfläckad gräsmatta och nakna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-och-efter-bilder av en renovering med ny PVC fasad på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Danielsson och 2 till
  • Laddar…
D DIY2018 skrev:
Hej alla positiva och glada människor.
Jag har inte så mycket att uppdatera då fasadarbetet inte kommit igång på allvar pga dålig rygg.
Däremot så började jag sätta upp lite på en vägg för att visa hur det blir, och det blir jättesnyggt enligt min smak! (Se bild nedan)
Visst finns det en massa negativa människor som inte kan ge andras smak och val en klapp på axeln utan måste hitta negativa saker att döda glädjen med, men var lite positiva och var glad för mitt val och mitt resultat. Det kostar inget. :cool:
Smaken är olika och alla gillar inte PVC, men alla gillar heller inte andra material och hus måste inte vara dåliga bara för att de inte ser ut som man själv envist hävdar är "rätt" utseende.
Tråden skapades för att jag ville visa andra mitt projekt, inte för påhopp och negativa kommentarer men det är i alla fall kul att några visat positivt intresse.
Därför tänker jag på att vänta med alla löpande uppdateringar/bilder och istället visa allt när huset är klart.



PVC-paneler är inte mer "brandfarlig" än träpaneler.
(Det är samma brandskyddsklass på PVC och träpanel, och tydligen så verkar Exclusivepanelen ännu bättre brandklassad.)
Brinnande PVC har varit på tapeten förr i forumet och PVC brinner inte lika bra/lätt som trä gör.
Mer info och källor för detta här:
[länk]



Jag beställde provbitar på flera olika innan mitt val av classic.
Personligen gillar jag inte trästruktur på moderna byggnader, så den "halvblanka" och släta ytan blev perfekt för mitt hus enligt min smak. Inga synliga skruvar eller spikar. (Jo, spikar syns även när de målats över. Inte för deras färg utan en jäkla massa runda släta strukturer/prickar i jämna, eller ännu värre ojämna, linjer över hela väggen.)

Jag har ingen närbild just nu men jag bifogar en sista bild i tråden och återkommer med mer bilder när allt är färdigt istället. (På bilden är inte hörn och övre profilens täckbitar monterade.)

[bild]

Ha det gott alla, och var glad att inte alla hus ser exakt likadana ut. ;)
Hej, funderar på att köra på Oncewall för nya fasaden. Hur ser din fasad ut idag och har du några reflektioner att dela med dig av efter att tiden gått lite?
Jag är själv lite orolig kring om Oncewall panelen kan krympa eller växa vid värme och kyla. Är det något problem du har märkt?
Har du märkt något annat problem?

Tack
/ Niklas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.